Home Lifestyle Outdoor Iedereen reiziger (op maat)

Iedereen reiziger (op maat)

Graag reizen lijkt in eerste instantie voor veel mensen vanzelfsprekend. Toch boekt slechts 62 procent van de Belgen jaarlijks een vakantie. Houden de overige mensen dan helemaal niet van reizen? Of hebben ze de reiziger in zichzelf simpelweg nog niet ontdekt?

Als kind was de wereld een magische plek, waar je in elk hoekje wel enige verwondering over eender wat kon terugvinden. Je bent uitermate nieuwsgierig als jonkie, dagdagelijkse dingen lijken speciaal omdat je met de meeste zaken voor het eerst in je leven in aanraking komt. Helaas gebeurt het vaak dat je als volwassene dat gevoel van verwondering gewoonweg kwijtspeelt. De kleine ooit-nog-zo-verwonderlijke dingen worden normaal, al te bekend. Op onze thuisplek, waar je het meeste van je tijd vertoeft, leveren niet veel dingen ons datzelfde gevoel van vroeger op.

Weg van het bekende

Al gebeurt het wel eens dat je het kind in jezelf terug tegenkomt, en dat is meestal wanneer je gaat reizen. Door onbekende landen en steden met hun ongeziene, prachtige plekjes te bezoeken, doe je nieuwe indrukken op. Die kunnen je opnieuw een zeker gevoel van extase bezorgen. Want het onbekende blijft verwonderen, ongeacht je leeftijd. En net daarom willen we weg. Weg van het bekende. Dan is reizen het ideale middeltje om die natuurlijke nieuwsgierigheid naar alle schoonheid in de wereld, terug aan te wakkeren.

FokusOutdoor_het-belang-van-reizen-2

Toch reist niet iedereen graag. Volgens de Nederlandse psycholoog Ap Dijksterhuis halen thuisblijvers steeds dezelfde argumenten aan bij hun uitleg waarom ze het bekende boven het onbekende verkiezen. “Voor sommige mensen was het zo dat, eenmaal op reis, alles er precies zoals verwacht uit zag en vonden ze er hoegenaamd niets aan. Of de reis was net het tegenovergestelde van wat er werd verwacht en bijgevolg dus niet leuk. Anderen houden dan weer van hun dagelijkse routine en hebben geen nood aan iets nieuws. Ze durven vaak niet te zeggen dat het eigenlijk angst is, of een gebrek aan openheid en nieuwsgierigheid, die hen thuishoudt.”

Een reis op maat biedt wat meer zekerheid, om mensen dat nodige duwtje in de rug te geven.
Jeroen Vincken, reisorganisatie joker

Reis op maat

Jeroen Vincken, commercial manager van reisorganisatie Joker, stelt dat je via de talloze bestaande reisformules en adviezen die angst kunt proberen wegnemen. “Onwetendheid over bepaalde bestemmingen los je op door alle mogelijke vragen te beantwoorden. Daarnaast overloop je best factoren zoals budget, hoe lang en naar waar mensen willen reizen, welk type vakantie ze graag doen en welk comfortniveau ze wensen. Door die reisbehoeften scherp te stellen weet je wat er past bij een specifiek persoon, wat een reis op maat oplevert. Dat kan het makkelijker maken om de comfortzone te verlaten.”

Je moet je grenzen dus durven verleggen en over die angst voor het onbekende stappen. “Wat thuisblijvers vaak vergeten, is dat verwondering net vertrekt vanuit een schrikreactie, een moment van ongeloof”, vertelt Dijksterhuis. “Iedereen is natuurlijk anders. De ene is snel bang, de andere zoekt graag prikkels op. De ene houdt van avontuur en de andere niet.” Dat gevoel van verwondering kan dus voor elke reiziger uit iets anders voortkomen.

Reizen maakt gelukkig

Volgens Vincken zit er net door die verschillen tussen bepaalde personen een reis op maat voor iedereen in het ruime aanbod van de reismarkt. “Er is natuurlijk geen kant-en-klare manier om thuisblijvers te overtuigen, maar er zijn zoveel verschillende soorten reizen: van iets avontuurlijk en spontaan tot een korte cultuurtrip waarbij alles minutieus is uitgestippeld.” Er zit met andere woorden bij iedereen wel een reiziger verstopt. Bij sommige mensen moet je gewoon wat dieper graven om die eruit te trekken. Wat wel de moeite waard is, volgens Dijksterhuis: “Reizen inspireert, verhoogt de creativiteit, verruimt het emotionele vermogen, vergroot kennis en wijsheid en verlengt ons bestaan. Het maakt ons gelukkiger en zorgt voor de mooiste herinneringen.”

Volgens Vincken “biedt een reis op maat al wat meer zekerheid om mensen dat nodige duwtje in de rug te geven.” Zo blijft je angst niet in de weg staan tussen jou en de rest van de wereld, die je iedere dag weer opnieuw uitnodigt om even binnen te springen en je een flinke portie verwondering voor te schotelen. Iets wat je zetel nota bene niet doet. Omarm dus het onbekende en ga (terug) op zoek naar die verwondering. En breng dat innerlijke kind gerust met je mee – die reizen toch goedkoper.

MEER

De persoon achter de patiënt

Person centered care Wat wil je zelf? Wat denk je zelf? Het zijn vragen die zorgverleners in de toekomst wellicht vaker zullen stellen. Onderzoek toont immers aan dat een behandeling succesvoller is wanneer een patiënt inbreng krijgt. Wordt luisteren de hoeksteen van onze geneeskunde?

Duurzaam transport waarbij iedereen wint

groepage logistiek Slim georganiseerd transport is dan ook niet minder dan een must als we tot efficiënt verkeer willen komen. Groupage logistiek komt daaraan tegemoet.

Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Tien jaar geleden had geen mens er al van gehoord, maar sinds enkele jaren duikt het Black Friday-fenomeen ook in onze contreien op. Van waar komt die winkelhoogdag eigenlijk? En hoe belangrijk is dit voor winkels en bedrijven?

Kappen met cafeïne?


CafeïneWat een goede start van een maandag inhoudt? Een heerlijke portie cafeïne helpt je om het weekend weg te spoelen en je schrap te zetten voor de nieuwe werkweek.

Jongetjes en meisjes: twee aparte werelden?

genderclichéKinderen formuleren al op een jonge leeftijd een mening over het andere geslacht. Dat is niet zo vreemd, want genderclichés opstaan al heel vroeg, weet Veerle Draulans ons te vertellen.

Zalig creatief kerstfeest

Jolanda Wetzelaer De feestdagen vieren we meer en meer liever thuis. De meerderheid van de mensen viert kerstavond en kerstdag thuis of bij familie. In welke stijl vieren we het dan? Op de klassieke manier of volgen we een alternatieve trend?