Home Lifestyle Outdoor Iedereen reiziger (op maat)

Iedereen reiziger (op maat)

Graag reizen lijkt in eerste instantie voor veel mensen vanzelfsprekend. Toch boekt slechts 62 procent van de Belgen jaarlijks een vakantie. Houden de overige mensen dan helemaal niet van reizen? Of hebben ze de reiziger in zichzelf simpelweg nog niet ontdekt?

Als kind was de wereld een magische plek, waar je in elk hoekje wel enige verwondering over eender wat kon terugvinden. Je bent uitermate nieuwsgierig als jonkie, dagdagelijkse dingen lijken speciaal omdat je met de meeste zaken voor het eerst in je leven in aanraking komt. Helaas gebeurt het vaak dat je als volwassene dat gevoel van verwondering gewoonweg kwijtspeelt. De kleine ooit-nog-zo-verwonderlijke dingen worden normaal, al te bekend. Op onze thuisplek, waar je het meeste van je tijd vertoeft, leveren niet veel dingen ons datzelfde gevoel van vroeger op.

Weg van het bekende

Al gebeurt het wel eens dat je het kind in jezelf terug tegenkomt, en dat is meestal wanneer je gaat reizen. Door onbekende landen en steden met hun ongeziene, prachtige plekjes te bezoeken, doe je nieuwe indrukken op. Die kunnen je opnieuw een zeker gevoel van extase bezorgen. Want het onbekende blijft verwonderen, ongeacht je leeftijd. En net daarom willen we weg. Weg van het bekende. Dan is reizen het ideale middeltje om die natuurlijke nieuwsgierigheid naar alle schoonheid in de wereld, terug aan te wakkeren.

FokusOutdoor_het-belang-van-reizen-2

Toch reist niet iedereen graag. Volgens de Nederlandse psycholoog Ap Dijksterhuis halen thuisblijvers steeds dezelfde argumenten aan bij hun uitleg waarom ze het bekende boven het onbekende verkiezen. “Voor sommige mensen was het zo dat, eenmaal op reis, alles er precies zoals verwacht uit zag en vonden ze er hoegenaamd niets aan. Of de reis was net het tegenovergestelde van wat er werd verwacht en bijgevolg dus niet leuk. Anderen houden dan weer van hun dagelijkse routine en hebben geen nood aan iets nieuws. Ze durven vaak niet te zeggen dat het eigenlijk angst is, of een gebrek aan openheid en nieuwsgierigheid, die hen thuishoudt.”

Een reis op maat biedt wat meer zekerheid, om mensen dat nodige duwtje in de rug te geven.
Jeroen Vincken, reisorganisatie joker

Reis op maat

Jeroen Vincken, commercial manager van reisorganisatie Joker, stelt dat je via de talloze bestaande reisformules en adviezen die angst kunt proberen wegnemen. “Onwetendheid over bepaalde bestemmingen los je op door alle mogelijke vragen te beantwoorden. Daarnaast overloop je best factoren zoals budget, hoe lang en naar waar mensen willen reizen, welk type vakantie ze graag doen en welk comfortniveau ze wensen. Door die reisbehoeften scherp te stellen weet je wat er past bij een specifiek persoon, wat een reis op maat oplevert. Dat kan het makkelijker maken om de comfortzone te verlaten.”

Je moet je grenzen dus durven verleggen en over die angst voor het onbekende stappen. “Wat thuisblijvers vaak vergeten, is dat verwondering net vertrekt vanuit een schrikreactie, een moment van ongeloof”, vertelt Dijksterhuis. “Iedereen is natuurlijk anders. De ene is snel bang, de andere zoekt graag prikkels op. De ene houdt van avontuur en de andere niet.” Dat gevoel van verwondering kan dus voor elke reiziger uit iets anders voortkomen.

Reizen maakt gelukkig

Volgens Vincken zit er net door die verschillen tussen bepaalde personen een reis op maat voor iedereen in het ruime aanbod van de reismarkt. “Er is natuurlijk geen kant-en-klare manier om thuisblijvers te overtuigen, maar er zijn zoveel verschillende soorten reizen: van iets avontuurlijk en spontaan tot een korte cultuurtrip waarbij alles minutieus is uitgestippeld.” Er zit met andere woorden bij iedereen wel een reiziger verstopt. Bij sommige mensen moet je gewoon wat dieper graven om die eruit te trekken. Wat wel de moeite waard is, volgens Dijksterhuis: “Reizen inspireert, verhoogt de creativiteit, verruimt het emotionele vermogen, vergroot kennis en wijsheid en verlengt ons bestaan. Het maakt ons gelukkiger en zorgt voor de mooiste herinneringen.”

Volgens Vincken “biedt een reis op maat al wat meer zekerheid om mensen dat nodige duwtje in de rug te geven.” Zo blijft je angst niet in de weg staan tussen jou en de rest van de wereld, die je iedere dag weer opnieuw uitnodigt om even binnen te springen en je een flinke portie verwondering voor te schotelen. Iets wat je zetel nota bene niet doet. Omarm dus het onbekende en ga (terug) op zoek naar die verwondering. En breng dat innerlijke kind gerust met je mee – die reizen toch goedkoper.

MEER

Maken kleren écht de man?

Bruno Van GilsMannen en mode: is dat nu eigenlijk een moeilijk huwelijk of net de perfecte match? Gaat de hedendaagse man liever kleding shoppen dan vroeger, of is zijn zin dan wel gebrek eraan van alle tijden? En welke rol spelen sociale media nu eigenlijk? Hoog tijd om de moderne man de kleren van het lijf te vragen!

Duaal leren is de leervorm van de toekomst

VOKA Als topman van de werkgeversorganisatie VOKA kent hij als geen ander de noden van de bedrijven. Competente, goed opgeleide en gemotiveerde mensen vinden, is er daar zeker een van. En duaal leren kan hiervoor een enorme hefboom zijn, aldus directeur Hans Maertens.

Connectiviteit is de sleutel tot betere gezondheidszorg

Pascal VerdonckBelgië is op medisch vlak een leider in de wereld, maar hoe zit het met de technologische kant van de medische sector? Er worden al inspanningen geleverd, maar we zullen een tandje moeten bijsteken om te komen tot een nog betere kwaliteit van de gezondheidszorg.

Ook boontjes uit Kenia kunnen duurzaam zijn

Logistiek Goederentransport in Vlaanderen verloopt via de weg. Dit is natuurlijk niet goedkoop of duurzaam. In de huidige maatschappij is ook het nodig om te denken aan de duurzaamheid. Ondernemingen stappen niet over op binnenvaart en spoorverkeer. Waarom is dat?

Jan Vander Stichele: “Als de uitkomst niet duurzaam is,...

Fevia Voorzitter van Fevia, Jan Vander Stichele, verdedigt de belangen van 700 bedrijven. Daarmee is hij grotendeels verantwoordelijk voor hetgene op ons bord.

Opgelicht en uitgebuit: zangers zonder geld

Ongeveer elke beginnende (en doorwinterde) artiest kent de horrorverhalen wel over managers die hun 'poulains' oplichten. Zelfs de grootste sterren speelden fortuinen kwijt aan gewetenloze oplichters die hun carrière hadden moeten verder helpen.