Home Maatschappij Agri & Food De nieuwste ‘modegrill’: groenten op het rooster gelegd

Seppe Nobels

De nieuwste ‘modegrill’: groenten op het rooster gelegd

Je hebt zo van die mensen – de die hard barbecueërs –  die 365 dagen per jaar staan te grillen. Vroeger was vooral vlees het hoofdingrediënt, maar ondertussen liggen de prioriteiten ergens anders. Ook de langvergeten groenten hebben ondertussen hun weg naar de grill gevonden.

Sla, dungesneden tomaatjes, wat worteltjes en – als het wat zotter mocht – een aardappel in aluminiumfolie: dat was alles op vlak van groenten dat je bij de gemiddelde barbecue-gelegenheid kon terugvinden. Anno 2019 heeft de betere groentebereiding zijn plek gevonden te midden van al dat vlees. Mensen leven bewuster en zijn met veel meer bezig dan enkel vlees. Er wordt meer nadruk gelegd op het lokale, het klimaat, de ecologische voetafdruk… En dat leeft bij zowel jong als oud.

Nieuwe dimensie

Daarom wil ik graag die balans tussen vis, vlees en gevogelte enerzijds en groenten anderzijds herstellen, ze loodrecht tegenover elkaar plaatsen. Dat doe ik samen met Peter De Clerck, met wie ik een boek schreef hierover. Hij behandelt de proteïnekant, terwijl ik de veelzijdigheid van de groentebereidingen naar voren wil schuiven. Ik merkte namelijk op dat voor veel mensen het bereiden van groenten op de barbecue een heel nieuw terrein was. Maar geloof me: eens je het doet, kun je niet meer stoppen. Er bestaan zoveel verschillende technieken waarmee je kunt experimenteren, dat barbecueën weer een heel nieuwe dimensie krijgt. En vergeet niet: al doende leert men.

Mensen leven bewuster nu, ze zijn met veel meer bezig dan enkel vlees.

Gelukkig zijn de Belgen wel echte bbq’ers, Bourgondiërs die bovendien graag samen zijn. Het sociale aspect vind ik persoonlijk dan ook het belangrijkste aspect aan barbecueën. Dat samenhorigheidsgevoel past bij onze cultuur: barbecueën is delen. Als je eten deelt, kan erover gepraat worden en blijft de conversatie gaande.

Tips

Ik deel daarom graag nog enkele tips voor het barbecueën. De belangrijkste: begin niet te vroeg met grillen, wanneer de kolen eigenlijk nog niet klaar zijn. Houtskool moet roodgloeiend van kleur zijn, anders komen er stoffen vrij die veel te intens van smaak zijn. Steek je barbecue dan ook een uur op voorhand aan: de laatste 20 minuten moet je beginnen. En als je dan toch milieubewuster wil grillen, steek dan een paar groenten in de kolen: spitskool, pompoen of andere harde groentesoorten doen hiervoor prima dienst. Die zullen dan zwartblakeren, maar kun je nadien nog perfect gebruiken – zolang je de verbrande rand eraf haalt – en op die manier serveren of simpelweg in een puree verwerken. Als finishing touch: schik een lekkere salade in een schaal, snijd wat citroenen of limoenen overlangs en grill vervolgens de platte kant. De bbq-smaak dringt in de citrus, die je dan uitperst over je salade. Meng met wat olijfolie en kruiding en je hebt een overheerlijke, gegrilde citrusjus. Simpel en lekker: zo hoort een barbecue uiteindelijk te zijn.

MEER

Het Silicon Valley van de farma-industrie

Farma-industrieBier en frieten, dat zijn de producten waarvoor wij Belgen wereldwijd gekend zijn. Producten waar we zelf ook terecht trots op zijn. Iets minder toegankelijk misschien, maar aan dat rijtje mogen medicijnen direct worden toegevoegd.

Dominique Leroy: Er wordt onderschat hoeveel we bezig zijn...

Dominique LeroyGeen sector die de laatste jaren zo sterk geëvolueerd is als de telecomsector. Telecombedrijven zijn actief op zoek naar de rol die zij te spelen hebben in een wereld vol data. En dat gaat verder dan enkel het faciliteren van een razendsnel netwerk. Proximus-CEO Dominique Leroy laat haar licht schijnen over de recente en toekomstige ontwikkelingen in haar sector.

‘Live the best life’

Els PynooDeze zomer ben ik 50 geworden. Ik sta dus aan het begin van de tweede helft van mijn leven en heb 100 procent vertrouwen in de toekomst.

‘We staan aan de vooravond van explosieve groei’

Mobile commerceHet online kopen en verkopen via smartphone of tablet, kwam in België langzaam op gang. Wij Belgen hebben de boot lang afgehouden. “Maar als binnenkort ook mobile payment op punt zal staan, zal dat voor de grote doorbraak zorgen.”

Cybersecurity langs een gulden middenweg

cybersecurity Heel veel bedrijven moeten een digitale transformatie ondergaan. Dat is voor velen een uitdaging. Cybersecurity is een enorm belangrijk aspect geworden.

Buitenlandse klanten, meer excuses om niet te betalen

internationaal zaken Wie goederen levert, wordt daar graag voor betaald. Het krijgen van geld gaat gemakkelijker in het binnen- dan in het buitenland. Exporterende bedrijven moeten weten welke valkuilen ze beter kunnen ontwijken. Daarnaast blijft (te) laat betalen een heel probleem in Europa.