Looks: uithangbord van je persoonlijkheid

Bloemenprints, scrunchies, concealer, … Ooit uitsluitend weggelegd voor vrouwen, maar vandaag ook uitgebreid omarmd door de gemiddelde man. Of toch nog niet helemaal? Wij nemen alvast een kijkje naar de look du jour van de man anno 2019.

De kleren maken de man. Een cliché dat ook heren vandaag zelf maar al te goed lijken te beseffen. Met de komst van blogs, datingapps en Instagram worden looks belangrijker dan ooit, vertelt stylist en personal shopper Maarten Defossez: “Tussen de winkelende mannen kan ik drie types onderscheiden. De modebewuste mannen, zij die vooral hun vrouw iets laten kiezen en de mannen wiens interesse in mode is aangewakkerd dankzij Instagram. Die laatste is de categorie heren die kleding beschouwt als een manier om zichzelf uit te drukken. Je look is meer dan ooit het uithangbord van je persoonlijkheid – iets dat ook merken weten. In de winkels vind je dan ook langzaam maar zeker een aanbod dat zich niet meer beperkt tot blauwe truien en beige broeken.”.

Minder formeel

Wat de opkomst van het mannelijke modegevoel verder verklaart, is de veranderende werkplekmentaliteit. Waar een pak vroeger de norm was, is businesskledij tegenwoordig heel wat minder formeel. In een omgeving die casual kledij tolereert, zijn er veel meer mogelijkheden op outfitvlak. Daarnaast merkte vroeger niemand dat je elke dag naar het werk ging in dezelfde vest en broek. Een week lang in dezelfde chino en sneakers komen aandraven, valt tegenwoordig wel op.

“Je look is meer dan ooit het uithangbord van je persoonlijkheid.”
Maarten Defossez, stylist/personal shopper

Weg met de gêne

Hoewel het mannelijke modegevoel een boost heeft gekregen, is shoppen niet meteen de meest favoriete bezigheid van elke man. Gelukkig bracht het internet soelaas voor drukke winkelstraten en warme pashokjes. “Met de opkomst van online shoppen kan de hedendaagse man in de privacy van zijn eigen woning winkelen. Dat is niet enkel comfortabel, maar het zorgt er ook voor dat mannen al eens een gewaagder kledingstuk durven bestellen. Een hemd met flashy print, een nieuw model broek… De gêne valt weg wanneer je niet met zo’n kledingstuk door de winkel hoeft te draven”, aldus Defossez.

Online lookbook

We kunnen wel stellen dat het modebeeld voor mannen stevig is geëvolueerd. Maar wie bepaalt die hedendaagse look? Het antwoord is duidelijk: het internet. De vele websites en blogs die zich op mannenmode richten, zorgen voor massa’s inspiratie. En ook Instagram speelt een niet te versmaden rol. Wie geregeld verzorgde mannen in hippe outfits in zijn feed ziet, krijgt als snel zin om ook zelf aan zijn look te werken. Naast blogs grijpen mannen natuurlijk ook terug naar andere mannen.

man in barbershop

Gedurfd zonder gender

Waar het vroeger vooral voetballers waren die het mooie weer maakten met hun outfits, laat iedereen die een beetje celebrity is zich vandaag bijstaan door een stylist. Ook op de rode loper zien we steeds vaker dat ‘echte’ mannen voor gedurfde keuzes gaan. Zo koos Jason Momoa (acteur, bekend van Game Of Thrones, red.) onlangs voor een in het oog springend, roze kostuum. En hij bewees daarmee ineens dat pastelkleuren volledig genderneutraal zijn.

Barbershops

Naast de juiste outfit wint ook verzorging aan terrein. Dankzij de massale opkomst van barbershops kenden baarden, snorren en pompadours de afgelopen jaren een ware revival. Deze shops bezorgen mannen een piekfijne look, en geven de mannelijke identiteit een boost. “In onze barbershop staan mannen centraal”, vertelt barbier Bertus van Schorem Haarsnijders. “Wars van trends gaan we op zoek naar een tijdloze cut die je gelaat én persoonlijkheid tot hun recht laat komen. Bye bye, nietszeggende broskopjes!”

Voor een luxelook

Maar niet enkel de juiste coupe staat in de spotlights, ook huidverzorging en – zij het subtiele – make-up winnen terrein. Bertus merkt de evolutie zelf op: “Uiteraard is de gemiddelde heer geen fan van wallen of een droge huid. Toch blijft de stap naar de parfumerie groot. Maar ook hier wordt mannenbeauty steeds meer geaccepteerd. Kijk maar naar Marc Jacobs en Chanel, twee merken die recent make-up voor mannen lanceerden. Concealer, wenkbrauwgel of een mat poeder, je vindt ze vandaag ook in het badkamerkastje van de gemiddelde heer.”