koopfeestdagen
Business

Leve de koopfeestdagen?

06.12.2019
door Maxene Willems

It’s the most wonderful time of the year… Voor retailers dan toch. Het koophoogseizoen wordt ingeluid door Singles’ Day (11/11) en al snel volgen Black Friday en Cyber Monday. Allemaal dagen waarop de goedgeluimde grijsaards Sint en S. Claus achter hun PC zitten om in bulk pakjes te scoren, die zij dan weer leveren op respectievelijk 6 en 25 december.

Deze koopfeestdagen profileren zich als ‘super sale days’ en rekruteren elk jaar meer volgers tijdens deze commerciële hoogmis over het wereldwijde web.

De grootste

Het startschot van het koopseizoen wordt gegeven door Singles’ Day. Deze dag vindt zijn oorsprong in het commerciële hart van Azië: China. Het scheppingsverhaal van deze feestdag speelt zich af in de provinciale hoofdstad Nanjing. In 1993 wilden vier single mannen de sleur van het vrijgezellenleven doorbreken tijdens hun studententijd, en het single zijn in de verf zetten door dit ‘officieel’ te vieren.

Op 11/11 – vier ‘eentjes’, symbool voor vier singles – worden sindsdien evenementen gehouden waar vrijgezellen elkaar kunnen ontmoeten. Momenteel is het in China uitgegroeid tot een dag waar veel mensen elkaar het jawoord geven, bijna zes keer zoveel dan op een gewone dag. Ondertussen is het de grootste winkeldag ter wereld, zowel voor online als offline verkopen. Retailgigant Alibaba registreerde op 11 november 2017 een wereldrecord aan transacties: bijna 1,5 miljard transacties werden uitgevoerd die dag. Dit jaar werd op de website van Alibibaba en concurrent JD.com samen meer dan 57 miljard euro uitgegeven.

En jawel, ook in België puilde dit jaar menig mailbox uit met aanbiedingen rond de elfde van de elfde. Gunstig voor de retailers die verkopen in ons land, aangezien wij op deze nationale feestdag dan toch allemaal in de zetel op onze smartphone zitten scrollen en swipen, tot onze volgende aankoop.

De bekendste

Wereldwijd breekt Singles’ Day alle records, maar in ons land is Black Friday de overduidelijke winnaar van de koopfeestdagen, getuigt Sofie Geeroms, managing director van Becommerce. “Dit jaar werd er op 29 november 87 procent meer online gekocht dan op een doorgaanse vrijdag.” 

Black Friday is de laatste jaren overgewaaid uit Amerika, het land waar dromen (en verkoopfantasieën) uitkomen, en wordt altijd ‘gevierd’ op de vierde donderdag van november, de dag na Thanksgiving. In Amerika zou dit het begin van de koopfeestdagen in december inluiden.

‘Dit jaar werd er op 29 november (Black Friday) 87 procent meer online gekocht dan op een doorgaanse vrijdag.’
Sofie Geeroms, Becommerce

“De winkels met minstens één fysieke locatie, oftewel de zogenaamde ‘brick and mortar’ (bakstenen en mortel)winkels startten overzee de koopgekte”, legt Sofie uit. Apocalyptische rijen en schreeuwende kinderen tekenen daarbij het straatbeeld. “Vervolgens haakten ook de webshops in bij het extravagante prijsgestunt, om te kunnen volgen met de gekte. En wat we nu zien is dat ook de brick and mortar-winkels in België hun etalages beplakken met ‘Black Friday’-affiches. De cirkel is dus rond.”

Het kleine broertje

De maandag na Black Friday is het Cyber Monday. Deze term werd een paar jaar geleden geïntroduceerd door Ellen Davis van de National Retail Federation (NRF), opgericht om e-commerce in de kijker te zetten. De NRF bemerkte een terugkerende piek in online-verkopen op de maandag na Thanksgiving. Die dag werd vervolgens gemarkeerd als de opening van het online shoppingseizoen.

Het zijn echter niet de drukste koopfeestdagen in de Verenigde Staten. Deze zou op de maandag in de week voor kerst vallen. En jawel, ook deze dag kreeg een naam, bedacht door e-commercekolos Ebay: Green Monday.  In ons land is de drukst verkopende maandag wél op Cyber Monday. 1 december gaven webshoppers namelijk 39 procent meer uit, in vergelijking met een gewone maandag, aldus Sofie van Becommerce.

De pakjesbezorgers

Het grootste deel van die berg cadeaus belanden uiteindelijk in de Sinterklaasschoen of onder de kerstboom. “Van alle aankopen die dit jaar op Black Friday zijn gedaan, was 41 procent bestemd voor de feestdagen”, legt Sofie uit. “Dat betekent wel dat 59 procent gewoonweg aan andere aankopen of cadeaus wordt gespendeerd.” De geleverde pakketjes zijn dus niet enkel bestemd voor brave kinderen.

De lieve goede Sint rukt uit in de nacht van vijf december met zijn pakjes van onder andere Bol.com en Coolblue, de best verkopende webshops in België. Beide zijn Nederlandse bedrijven en doen het goed over de grens, vertelt het rapport van E-commerce Belgium.

‘De koopfeestdagen zijn reeds geconsolideerd in België en dit zal alleen maar toenemen.’

Een paar weken na het uitzwaaien van de goede grijsaard nummer één, is het weer tijd voor de iets molligere vriend vanuit het Noordpoolgebied. Met rendier en koets strijken hij en zijn elfjes neer op de geboortedag van Jezus. In België is kerst zonder twijfel een van de meest gevierde feestdagen. Niet per se om de Christelijke betekenis, maar toch zeker om het samenhorigheidsgevoel te eren samen met familie. En geen betere manier om aan te tonen dat je van je familie houdt dan met cadeaus, toch? 

De boodschap

Het lijkt alsof de laatste jaren de koopfeestdagen in de herfst als paddestoelen uit de grond schieten. Sofie van Becommerce stelt dat dagen reeds geconsolideerd zijn in België en verwacht dat dit nog alleen maar zal toenemen.

Zijn er ook nog koopfeestdagen waarop niemand iets koopt? Een aantal initiatieven hopen van wel. Zo bestaat er op dezelfde dag als Black Friday ook een Buy Nothing Day, waar je dus juist net niks op koopt, zoals de naam doet vermoeden. Er zijn zo ook winkels die graag bewust kopersgedrag ondersteunen en hun deuren sluiten op Black Friday, uit protest. Britse fashion designer Christopher Raeburn is al jaren bekend voor zijn anti-Black Friday-attitude. Hij trekt aan de alarmbel door mensen op te roepen hun kleren net zo lang mogelijk te houden. Daarnaast predikt hij spullen te repareren, in plaats van te overconsumeren en nieuwe dingen te kopen. “Buy nothing, repair something.”

Aan jou om je favoriete dag te kiezen en al dan niet te consumeren. 

Vorig artikel
Volgend artikel