generatie
50+

De nieuwe generatie is jong noch oud

20.03.2021
door Fokus Online

Iedereen wil oud worden, niemand wil oud zíjn. Al te vaak worden ouderen beschouwd als een zwakke bevolkingsgroep die enkel om zorg vraagt. Maar dat is buiten de waarde van de babyboomers gerekend, nu 55-plussers, die actiever zijn dan ooit. 

Levensverwachting

De vergrijzing van de wereldbevolking is al lang geen geheim meer. Voor het jaar 2100 voorspellen wetenschappers dat er 8,8 miljard mensen op de aarde zullen wonen, waarbij er voor het eerst in de geschiedenis een dubbel zo grote generatie 80-plussers zal zijn als kinderen onder de 5 jaar. In België bedroeg in 2019 de levensverwachting bij de geboorte 81,8 jaar. 

Langer vitaal

Oud worden is dus niet meer wat het geweest is. We leven niet alleen langer, we blijven ook langer vitaal. “Deze nieuwe ouderen, de babyboomers, zijn de eerste generatie die met een jongerencultuur is opgegroeid”, vertelt Filip Lemaitre, CEO van bureau50. “Ze willen absoluut uit de voetsporen van hun voorgangers blijven en weigeren zich als ouderen te gedragen.” Forever young is het adagio. Dit verklaart ook hun jongere levensstijl. ‘Granfluencers’ zijn een hype op de sociale media en hebben veel jonge volgers. “Generaties gaan steeds meer op zoek naar elkaar”, bevestigt Filip Lemaitre, “denk maar aan ‘Parlangi’, een site waar jongeren een vreemde taal leren door af te spreken met oudere native speakers. Of de ‘Pasta Grannies’ die recepten van de traditionele pastagerechten op YouTube doorgeven aan de jongere generatie.”

Langer leren leven betekent ook een gezonde levensstijl aanleren.

Filip Lemaitre, bureau50

Helft van economische groei

De OESO voorspelt dat voor het volgende decennium deze actieve niet-jong-niet-oud-generatie voor de helft van de economische groei zal instaan. In België is ongeveer de helft van de consumenten ouder dan 50 jaar. Bovendien zijn de ouderen een flink stuk digitaler geworden: skypen, zoomen, swipen… het zijn geen vreemde woorden meer. Ze maken vlotjes gebruik van de sociale media en shoppen regelmatig online. Het huis is afbetaald en de kinderen zijn het huis uit. Ze hebben tijd en geld en kopen zowel off- als online. “Het is inderdaad vrij recent dat statistieken het koopgedrag van de ouderen meer in detail bekijken”, zegt Sofie Geeroms, algemeen directeur van BeCommerce.

Belgische onlinemarkt

“In België is er nog ongelooflijk veel potentie op de onlinemarkt. In ons vierde kwartaalrapport van 2020 groeien de cijfers in digitale aankopen van gezondheids- en schoonheidsproducten, kleding en voeding bij de 50-plussers.” Mobiel betalen is nog niet populair bij de ouderen en V-commerce (voice powered commerce) staat nog helemaal in de kinderschoenen. Geeroms: “In de VS zetten webshops veel meer in op dit demografisch segment. Het aanbod van producten en diensten is veel ruimer en de webshops zijn gebruiksvriendelijk voor ouderen. Daar kunnen we in België echt iets van leren.” 

De babyboomers willen absoluut uit de voetsporen van hun voorgangers blijven en weigeren zich als ouderen te gedragen.

Filip Lemaitre, bureau50

Grey tsunami

“Inderdaad, wie de kansen in de vergrijzing ziet, heeft het nooit meer over een grey tsunami maar over de silver reservoir”, zegt Lemaitre, die ook coauteur is van het trendrapport De herontdekking van de oudere dat eerstdaags verschijnt. Leeftijd is uiteindelijk maar de tijd die je geleefd hebt. Je wordt als oud bestempeld door de perceptie van de ander. Zo ga je ook ‘op rust’ als je met 65 met pensioen gaat. Laat dat nu juist het idee zijn waar deze nieuwe senioren zich tegen verzetten. Ze willen duidelijk niet afgeschreven en geïnfantiliseerd worden. Ze willen leven, genieten, hun expertise doorgeven en zich ook actief inzetten voor de samenleving, voor de volgende generaties. Een mooi voorbeeld hiervan is ‘Grootouders voor het Klimaat’, een onafhankelijke burgerbeweging van vrijwilligers die opkomt voor een beter klimaatbeleid.

Keerzijde

 “Toch is er een keerzijde van de medaille”, zegt Filip Lemaitre. “Als we wereldwijd steeds langer leven, moeten we ons afvragen hoe we onze samenleving hiervoor moeten inrichten. Er zal grootschalig moeten worden ingezet op levensbestendig wonen en age technology. Langer leren leven betekent ook een gezonde levensstijl aanleren. Het wordt de uitdaging van het decennium, zowel voor de samenleving als voor iedere individuele burger.”

Tekst: Marleen Walravens 

Vorig artikel
Volgend artikel