Home Lifestyle Bouwen & Wonen Je keuken als kloppend hart

Je keuken als kloppend hart
J
.

De keuken is allang geen achterafkamertje meer waar enkel de vrouw des huizes in de potten gaat roeren. Het is een plek geworden waar je tot rust komt, waar je in alle gezelligheid samen kookt en waar je vrienden en gasten ontvangt. De budgetten die er voor uitgetrokken worden, zijn dan ook navenant gestegen.

Waar vroeger de keuken ergens in een uithoek van het huis werd gebouwd, is dit nu het hart van het huis geworden. Je komt er letterlijk thuis, je praat er bij met je huisgenoten en als er gasten komen, gaan we met z’n allen lekker in de keuken zitten. Een keuken is geen kamertje meer, maar een meubelstuk.

De laatste jaren is een aparte eetkamer erg zeldzaam geworden. “Keuken en eetkamer zijn versmolten tot een geheel, wat het kookproces voor de kok en de gasten natuurlijk een stuk gezelliger maakt”, zegt Benny Van Gool van Keukens Van Lommel uit Aarschot. “En de hype van de kookprogramma’s speelt ook een rol. Mensen besteden de laatste jaren sowieso meer aandacht aan alles wat met eten en kokerellen te maken heeft.”

Wit is al twintig jaar de meest gebruikte kleur en dat zal over twintig jaar nog zo zijn

– Benny Van Gool

De aandacht voor koken is misschien nooit groter geweest, de gemiddelde oppervlakte van een keuken neemt wel stelselmatig af. “Wij zien duidelijk een trend naar kleinere keukens, de echte mastodontkeukens hebben afgedaan”, zegt Bart Dirinck van de Antwerpse Bulthaup-dealer B Metropool. “Logisch. Mensen gaan kleiner wonen en meer en meer op een appartement. De tijd van de hele grote villa’s ligt achter ons.”

Trends
Die trend naar kleinere keukens wil echter niet zeggen dat klanten geen geld meer aan hun keuken willen besteden, integendeel, de budgetten zijn gestegen. De koks-in-spe kiezen ook steeds vaker voor (semi)-professionele toestellen. Bij Van Lommel is een inductieplaat nu bijna standaard geworden. “Idem voor de stoomoven”, zegt Van Gool, “die plaatsen wij in acht op de tien keukens. Soms kom je ook al eens een teppanyakiplaat tegen, maar zoiets kost al gauw 2.000 euro. Dat is niet voor iedereen weggelegd.”

Bij Bulthaup gaan de klanten nog iets verder. Daar zijn extra grote koelkasten nu populair. Een prijskaartje van zo’n 4.000 euro is geen uitzondering. Zo’n koelkast wordt dan eventueel nog aangevuld met een wijnkoelkast. “Een ander nieuw toestel dat nu sterk opkomt, is de vacuümlade”, weet Dirinck. “Daarmee kun je bereidingen vacuüm trekken om ze daarna in een stoomoven te koken. Ook dat is overgewaaid uit de professionele keukens.”

Wat nog tot in de keuken is doorgedrongen, is het groene denken en de aandacht voor energie- en waterbesparing. ledverlichting is bijvoorbeeld dé manier geworden om je keuken te verlichten. “Klanten vragen er steeds meer zelf naar”, aldus Dirinck. “Net als waterbesparende kranen. Daarmee kun je je waterverbruik met een derde laten zakken. Elektrische toestellen moeten tegenwoordig minstens een A-label hebben en ook qua materiaal is er veel vraag naar ecologisch gewonnen hout en zelfs naar milieuvriendelijke lakken en verven.”

Kleuren in de keuken
Wat de kleuren betreft, houdt de Belg het wel graag simpel, zegt Van Gool. “Wit is al twintig jaar de meest gebruikte kleur en dat zal over twintig jaar nog zo zijn (lacht). Zo rond 2000 waren de keukens in geel en pastelkleuren en zandkleuren eventjes heel erg in, maar dat is er weer volledig uit gegaan.” Mensen kiezen nu vooral voor neutrale kleuren met eventueel een muur in een accentkleur. “Als je die kleur beu bent, ga je er gewoon met de verfborstel over en ze is weg. Bij een volledige keuken is dat natuurlijk lastiger.”

Ook bij B Metropool blijft wit de nummer één. “Meestal gecombineerd met warme accenten zoals hout”, aldus Dirinck. “Marmeraccenten met een heel uitgesproken tekening zijn eveneens erg trendy, bijvoorbeeld als muurpaneel achter het kookvuur. We zien verder dat hele strakke, minimalistische keukens op hun retour zijn, het mag allemaal opnieuw wat gezelliger.”

tekst Fréderic Petitjean

Lees meer.

Lichaamsgericht luisteren

Als jij iemand bent die voortdurend de afweging maakt tussen genieten van het leven en toch gezond willen zijn, dan eerst en vooral dit: hoezo zou genieten per definitie in tegenspraak zijn met gezond of bewust leven? Lichaamsgericht luisteren is de boodschap.

Planet, people, profit: plan van aanpak?

Het is een boutade: een onderneming is geen eiland, maar staat volop in de samenleving. Daarom is het niet meer dan logisch dat die onderneming niet alleen denkt in termen van winst, maar ook bijdraagt tot meer duurzaamheid. Hoe staat het vandaag met die ambities?

Mijn kind, schoon kind?

Kinderen. We zien ze onvoorwaardelijk graag, maar ze kunnen evenzeer het bloed van onder onze nagels halen. Iedere generatie kent zijn ups en downs: de jengelende kleuter, de gamende pre-puber of de tiener die ’s nachts het huis weer binnensluipt. Maar als we terugblikken op alles, hoe tevreden zijn we dan? Enkele bekende koppen bekennen kleur.

Uit succes leer je weinig

Lieven Maesschalck: 'Onze nationale voetbalploeg heeft op het afgelopen WK een prachtig parcours afgelegd. Dat is in de eerste plaats de verdienste van de voetballers zelf, maar daarnaast valt de rol van Lieven Maesschalck, kinesist van de Rode Duivels, nauwelijks te onderschatten.'

Jo Caudron: De digitale transformatie, wat een hype!

Als je zoals ik meer dan 25 jaar in het digitale vak zit, dan heb je al heel wat hypes gezien. Van WAP voor mobiel in 1997 tot de rampzalige beursgang van Facebook in 2012. En de grootste hype van al is dat internet zelf, natuurlijk. Een speeltuin voor werklozen, studenten en nerds.

Zorg dat export geen valkuil wordt

Leuk hoor, dat contract dat je in de wacht sleepte in Portugal of Italië. Maar nu begint het pas. Hoe krijg je de goederen ter plaatse? En welke valkuilen moet je daarbij ontwijken?

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”