Home Lifestyle Bouwen & Wonen Je keuken als kloppend hart

Je keuken als kloppend hart

De keuken is allang geen achterafkamertje meer waar enkel de vrouw des huizes in de potten gaat roeren. Het is een plek geworden waar je tot rust komt, waar je in alle gezelligheid samen kookt en waar je vrienden en gasten ontvangt. De budgetten die er voor uitgetrokken worden, zijn dan ook navenant gestegen.

Waar vroeger de keuken ergens in een uithoek van het huis werd gebouwd, is dit nu het hart van het huis geworden. Je komt er letterlijk thuis, je praat er bij met je huisgenoten en als er gasten komen, gaan we met z’n allen lekker in de keuken zitten. Een keuken is geen kamertje meer, maar een meubelstuk.

De laatste jaren is een aparte eetkamer erg zeldzaam geworden. “Keuken en eetkamer zijn versmolten tot een geheel, wat het kookproces voor de kok en de gasten natuurlijk een stuk gezelliger maakt”, zegt Benny Van Gool van Keukens Van Lommel uit Aarschot. “En de hype van de kookprogramma’s speelt ook een rol. Mensen besteden de laatste jaren sowieso meer aandacht aan alles wat met eten en kokerellen te maken heeft.”

Wit is al twintig jaar de meest gebruikte kleur en dat zal over twintig jaar nog zo zijn

– Benny Van Gool

De aandacht voor koken is misschien nooit groter geweest, de gemiddelde oppervlakte van een keuken neemt wel stelselmatig af. “Wij zien duidelijk een trend naar kleinere keukens, de echte mastodontkeukens hebben afgedaan”, zegt Bart Dirinck van de Antwerpse Bulthaup-dealer B Metropool. “Logisch. Mensen gaan kleiner wonen en meer en meer op een appartement. De tijd van de hele grote villa’s ligt achter ons.”

Trends

Die trend naar kleinere keukens wil echter niet zeggen dat klanten geen geld meer aan hun keuken willen besteden, integendeel, de budgetten zijn gestegen. De koks-in-spe kiezen ook steeds vaker voor (semi)-professionele toestellen. Bij Van Lommel is een inductieplaat nu bijna standaard geworden. “Idem voor de stoomoven”, zegt Van Gool, “die plaatsen wij in acht op de tien keukens. Soms kom je ook al eens een teppanyakiplaat tegen, maar zoiets kost al gauw 2.000 euro. Dat is niet voor iedereen weggelegd.”

Bij Bulthaup gaan de klanten nog iets verder. Daar zijn extra grote koelkasten nu populair. Een prijskaartje van zo’n 4.000 euro is geen uitzondering. Zo’n koelkast wordt dan eventueel nog aangevuld met een wijnkoelkast. “Een ander nieuw toestel dat nu sterk opkomt, is de vacuümlade”, weet Dirinck. “Daarmee kun je bereidingen vacuüm trekken om ze daarna in een stoomoven te koken. Ook dat is overgewaaid uit de professionele keukens.”

Wat nog tot in de keuken is doorgedrongen, is het groene denken en de aandacht voor energie- en waterbesparing. ledverlichting is bijvoorbeeld dé manier geworden om je keuken te verlichten. “Klanten vragen er steeds meer zelf naar”, aldus Dirinck. “Net als waterbesparende kranen. Daarmee kun je je waterverbruik met een derde laten zakken. Elektrische toestellen moeten tegenwoordig minstens een A-label hebben en ook qua materiaal is er veel vraag naar ecologisch gewonnen hout en zelfs naar milieuvriendelijke lakken en verven.”

Kleuren in de keuken

Wat de kleuren betreft, houdt de Belg het wel graag simpel, zegt Van Gool. “Wit is al twintig jaar de meest gebruikte kleur en dat zal over twintig jaar nog zo zijn (lacht). Zo rond 2000 waren de keukens in geel en pastelkleuren en zandkleuren eventjes heel erg in, maar dat is er weer volledig uit gegaan.” Mensen kiezen nu vooral voor neutrale kleuren met eventueel een muur in een accentkleur. “Als je die kleur beu bent, ga je er gewoon met de verfborstel over en ze is weg. Bij een volledige keuken is dat natuurlijk lastiger.”

Ook bij B Metropool blijft wit de nummer één. “Meestal gecombineerd met warme accenten zoals hout”, aldus Dirinck. “Marmeraccenten met een heel uitgesproken tekening zijn eveneens erg trendy, bijvoorbeeld als muurpaneel achter het kookvuur. We zien verder dat hele strakke, minimalistische keukens op hun retour zijn, het mag allemaal opnieuw wat gezelliger.”

MEER

Hypergeconnecteerde business vraagt hyperlokale aanpak

Industry 4.0Weinig onderwerpen die zo in de belangstelling staan tegenwoordig als het Internet of Things en, daarmee samenhangend, de ‘hyperconnected business’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven? Op welke manier wordt het geïmplementeerd? En hoe zit het met zaken als veiligheid? Siegfried Praille, Solution Design Architect van Fujitsu en Thomas Nagels, Innovation Manager bij Rombit, geven hun visie.

Tijd, aandacht – en plaatjes – voor de zoekende...

Joris HesselsNu ons gammele vaalgele busje, de opplooibare caravan en de bijhorende liedjes na drie televisieseizoenen Radio Gaga stilgevallen zijn, neem ik even het (voor)woord om een ode te brengen aan de zorgende en zoekende mens. Wil je een plaatje aanvragen?

Een duik in industrieel waterverbruik

De industrie verbruikt maar liefst 38 procent meer water dan alle huishoudens in Vlaanderen samen. Daarom is het van cruciaal belang dat ook industrieën hun waterverbruik tijdens productieprocessen aan banden leggen. Wij vroegen drie bedrijven naar de details van hun watermanagement. 

Kleur, karakter en vakmanschap

Inrichting Voor mij is het begrip ‘interieur’ te beperkend; voor mij gaat het over wat we weten, wat we denken te weten en wat we denken te zijn vergeten.

Afval: Verpakkingen, een pak ellende?

We kopen steeds vaker online en verwachten ook dat onze bestelling gaaf en ongeschonden tot bij ons geraakt. Daar zorgt de verpakking voor. Tegelijk zijn we ons er allemaal van bewust dat verpakkingen de afvalberg alleen maar vergroten. Een heus dilemma.

‘We moeten anders gaan werken’

gezinsleven en carrière Een succesvolle carrière én een gezinsleven combineren is makkelijker gezegd dan gedaan. “De helft van de vrouwen heeft het moeilijk om het werk met het gezin te combineren.” "Het is een maatschappelijk probleem dat om een oplossing vraagt.”