granfluencers
50+

Granfluencers: de nieuwe generatie influencers is niet jong

25.08.2021
door Fokus Online

Instagrammen en influencen is al lang geen privilege meer van millennials en Gen-Z. Hippe senioren, beter bekend als ‘granfluencers’, verzamelen miljoenen volgers op sociale media. Cool bomma’s die gewichtheffen of vlekkeloze TikTok-dansjes uitvoeren zijn hot op Instagram.

Geen digibeten meer

Ouderen zijn niet langer hardnekkige digibeten die nieuwe media liever schuwen, integendeel. Volgens
Imec, het wereldvermaard onderzoekscentrum voor digitale technologie, gebruikt 78 procent van de 65+’ers maandelijks minstens één sociaal netwerk. Dat is een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van enkele jaren geleden. Het gaat zelfs verder, want 23 procent geeft aan geen dag zonder sociale media te kunnen. 53 procent gebruikt dagelijks Facebook en nog eens 14 procent scrolt wekelijks door Pinterest en Instagram. De senioren zijn duidelijk helemaal mee met sociale media en kunnen hun digitale wereld voor geen geld meer missen. Zo’n 4 procent van de ondervraagde 65+’ers beschouwt zichzelf als influencer.

Collabs

60+’ers hebben tijd en geld, maar werden tot voor kort genegeerd door marketingafdelingen. Behalve dan
die ietwat ongemakkelijke reclames voor looprekjes of incontinentiebroekjes werden oudere mensen niet meteen op een blitse manier geportretteerd in de reclame en media. De granfluencers brachten daar verandering in. Bedrijven staan in de rij voor de hippe oudjes die geen blad voor de mond nemen. Baddie Winkle, de bekendste granfluencer, prijst regelmatig Aussie Shampoo aan voor haar zilvergrijze lokken. Voor één post ontvangt ze vermoedelijk duizenden euro’s. Haar vermogen wordt geschat op een miljoen dollar. Elke marketingafdeling aast op granfluencers met een hoge aaibaarheidsfactor, bereikbaarheid en grote volgersaantallen.

TikTok-oma’s

De nieuwste sensatie zijn de TikTok Grans, oma’s voor wie kleindochter- of zoon een account aanmaakt en wier mememoves viraal gaan. Zo richtte Jess uit het Verenigd Koninkrijk voor haar oma Ruth het @jrudderz op. Met veel geduld leert Jess haar oma korte dansjes aan. De wat houterige Ruth leeft zich in niet zo hippe omarokken en bijpassende schoenen uit op moderne beats. TikTok-initiaties in het woonzorgcentrum zouden weleens het gezapige seniorendansen kunnen vervangen. Via @thechainzfamily kun je het familieaccount vinden van Ricky Chainz en zijn 93-jarige grootmoeder. Hun grappige interacties en rapsessies zijn goed voor meer dan 5 miljoen volgers op Instagram en TikTok. En vergeet ook de fitnessende grannie niet: TrainWithJoan is 73 jaar en veranderde haar levensstijl nadat haar moeder overleed.

granfluencers

Coole opa’s

Niet enkel vrouwen schoppen het tot granfluencers. Ook coole opa’s zijn succesvolle creators op sociale media.
Zo is er Gerrit Wellens, die op Facebook bijna aan zijn volgerslimiet zit. Wellens wordt beschouwd als een van
de Belgische pioniers van hiphop in de jaren 80. Onder de hashtag #dancersover50 post hij filmpjes waarin hij danst op oldskool muziek in bijhorende ninetiesoutfits. Hij ziet eruit als een gemiddelde 55+’er, met een grijs baardje, guitige blik en toffe pet. Maar zodra de beat start, pakt hij uit met danstechnieken waar de gemiddelde 25-jarige meteen van in een knoop ligt. Hij danst alsof hij geen beenderen, maar elastiekjes in zijn lijf heeft en wordt daarom vaak getypecast voor reclamefilmpjes. Die oudere man die coole movekes doet voor een verzekeringsmaatschappij? Dat is Gerrit.

Nano- of micro-influencers

Granfluencers tellen vaak miljoenen volgers, maar sommigen hebben (nog) geen celebrity-status en behoren tot de nichemarkt van Instagram. Zij heten nano- of micro-influencers en worden gezien als een eerlijke en betrouwbare bron van informatie. Ze hebben meestal tussen de 1000 en 5000 volgers. Nano-influencers staan nog aan het begin van hun carrière in de sociale media of vinden het gewoon leuk om hobbymatig hun passies en inzichten te delen met gelijkgestemden. De grote kracht van nano-influencers is interactie. Ze treden persoonlijk in contact met hun volgers en geven praktische adviezen en tips waar je écht wat aan hebt. Kennis, expertise en eerlijkheid maken hen populair.

Mooi ouder worden

De belangrijkste boodschap van granfluencers is dat er niets mis is met ouder worden. De 67-jarige Lyn Slater is een professor rechten aan de Fordham University in New York. Ze werd wereldbekend op ‘the gram’ toen modefotografen haar spotten op een modeshow en dachten dat ze een fashionista was. Ondertussen stond ze in verschillende internationale modemagazines en tekende een contract bij Elite Models. Ze wil oudere vrouwen hun eigen schoonheid laten ontdekken. “Als je ouder wordt, krijg je een ander soort aandacht. Ik besloot om meer aandacht te schenken aan de kleren die ik draag”, vertelt Slater. “Ik gebruik mijn kleren als een creatieve manier om mezelf uit te drukken. Eind 60 ben ik nu en ben meer ‘zichtbaar’ dan ik ooit was.”

Vorig artikel
Volgend artikel