Home Lifestyle 50+ Alles wat je moet (w)eten over vitamine B12

Alles wat je moet (w)eten over vitamine B12

De liefde voor het leven gaat door de maag. Dat weet je als je aan een goede kop koffie lurkt, fijn gaat dineren met je geliefde of samen met je kinderen op zondig-dag een vettige pizza naar binnen werkt. Een goede appetijt biedt je absoluut veel comfort en plezier, maar in de meeste gevallen ook heel wat belangrijke nutriënten.

Je leert je hele leven lang over het belang van vitaminen. De belangrijkste vind je doorgaans terug in groenten en fruit, en worden met een gemiddeld gemak in een gezond voedingspatroon verwerkt. Toch wordt het steeds moeilijker om de nodige vitaminen binnen te krijgen, nadat je de 50+-grens overschrijdt. Vooral de verhoogde risico’s op een tekort aan calcium en vitamine D worden bij die leeftijd dubbel onderlijnd, die nodig zijn om de sterkte van de botten te onderhouden.

De laatste jaren is er echter een andere onmisbaarheid naar boven komen drijven: de B12-vitamine vormt bij het ouder worden evenzeer een belangrijk onderdeel voor een goed lichaamsbehoud. De vitamine is nodig voor het aanmaken en onderhouden van de beschermlaag op en rond de zenuwen.

alles-over-vitamine-b12

Je vindt B12, in tegenstelling tot de andere vitaminen, niet terug in groenten en fruit. Wel in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zoals vis, vlees en zuivelproducten. De meeste mensen krijgen normaal gezien dus voldoende van de vitamine binnen, met uitzondering van vegetariërs en veganisten.

De laatste jaren is er een onmisbaarheid naar boven komen drijven: de B12-vitamine.

De opname van B12 wordt naarmate je ouder wordt jammer genoeg bemoeilijkt, en een tekort kan problemen in je zenuwstelsel veroorzaken, zoals tintelingen in je vingers en voeten, een storing in het evenwicht en moeite met stappen. Bij een langdurig tekort kunnen ook geheugen- en concentratieproblemen of zelfs dementie ontstaan. Voor de aanmaak van rode bloedcellen is vitamine B12 ook van groot belang, anders ervaar je enige vermoeidheid ten gevolge van bloedarmoede.

Op cardiovasculair niveau moet evenzeer voldoende aanwezig zijn. Anders krijg je een opstapeling van homocysteïne, een zeer ongewenste stof die op termijn bloedvaten beschadigt. Dat verhoogt op zijn beurt dan weer het risico op een beroerte.

Het lichaam van de 50-plusser blijkt voor de vitamine niet de meest favoriete hangplek te zijn. Dat ligt voornamelijk aan de staat van de maag- en darmwand, die bij het ouder worden minder goed begint te werken.

Om voldoende B12 op te nemen uit je voeding moet er genoeg maagzuur aanwezig zijn, waarna de maagwand een specifieke substantie aanmaakt om de vitamine te binden en te vervoeren naar de dunne darm. Dan wordt de B12-vitamine in het bloed opgenomen, op voorwaarde dat de darmwand in goede staat is. Wat bij 50+ niet zo spectaculair vaak het geval is.

Hoe weet je nu dat je met een B12-tekort zit? Dat is nog niet zo gemakkelijk, een standaard bloedanalyse vertelt je namelijk niet alles. Word je enkele van de reeds opgenoemde symptomen gewaar, dan ga je best op zoek naar andere betrouwbare analysevormen. Dan is preventie de beste aanpak, zeker als je iemand met een verhoogd risico blijkt te zijn. Eens het tekort zich duidelijk gemanifesteerd heeft, dan grijp je best naar de nodige supplementen.

Die supplementen kon je niet via de meest aangename manier verkrijgen, zeker niet voor tegenstanders van de dikkere naald. Inspuitingen die rechtstreekse absorptie verzekerden, kun je nu gelukkig vervangen door B12-supplementen die je als tabletjes rechtstreeks onder de tong laat smelten.

Zo integreer je met gemak de B12-vitamine in je dagelijkse routine, en kun je met een gerust hart (en een geruste maagwand) het leven tegemoet.

Vorig artikelEr is leven na de 50
Volgend artikelSixty is the new forty

MEER

Van kot los?

Op KotDe huisvesting van de student tijdens de studies heeft ongetwijfeld een grote invloed hebben op diens sociaal leven, studieresultaten, eetgewoontes en wat nog meer. Het is een tijd die je ongetwijfeld bijblijft. Wij wilden weleens weten welke herinneringen deze BV’s hebben aan hun ‘studielogies’.

Dirk Van der Stede: De droogte van 2018

Afgelopen zomer verdiende het predikaat ‘historisch’ omwille van zijn warmte, zonuren en uiteraard zijn droogteproblemen… Maar deze zomer kan ook historisch zijn voor de versnelde doorstart die Vlaanderen maakt naar een duurzaam watergebruik.

Op een bedje van ecologisch verantwoord

We worden ermee om de oren geslagen: advies om gezond te eten. Vandaag komt daar nog een ander aspect bij, namelijk hoe je ecologisch verantwoord moet degusteren. Gelukkig sluiten die twee elkaar niet noodzakelijk uit. De voedingsdriehoek is een leidraad voor gezond én duurzaam eten.

Een middel tot erkenning en integratie

Sport Voor elke persoon is sporten wel belangrijk. Sporten is belangrijk voor het lichaam, voor de geest én voor de sociale ontwikkeling. Sporten sluit niemand uit en zeker niet de mensen met verstandelijke beperkingen.

Samen naar een gesloten circulair circuit

Circulair Duurzaamheid en circulaire economie. De industrie heeft er de mond van vol. En terecht, want op weg naar een betere wereld moeten we allemaal een flinke steen bijdragen. De chemiesector op kop. 

Tourist LeMC kleinkunstenaar, grote meneer

muziek Tourist LeMC staat ons te woord over zijn invulling van de zomer. Festivals, inspiratie opdoen onderweg en reizen in Europa.