Home Lifestyle 50+ Alles wat je moet (w)eten over vitamine B12

Alles wat je moet (w)eten over vitamine B12

De liefde voor het leven gaat door de maag. Dat weet je als je aan een goede kop koffie lurkt, fijn gaat dineren met je geliefde of samen met je kinderen op zondig-dag een vettige pizza naar binnen werkt. Een goede appetijt biedt je absoluut veel comfort en plezier, maar in de meeste gevallen ook heel wat belangrijke nutriënten.

Je leert je hele leven lang over het belang van vitaminen. De belangrijkste vind je doorgaans terug in groenten en fruit, en worden met een gemiddeld gemak in een gezond voedingspatroon verwerkt. Toch wordt het steeds moeilijker om de nodige vitaminen binnen te krijgen, nadat je de 50+-grens overschrijdt. Vooral de verhoogde risico’s op een tekort aan calcium en vitamine D worden bij die leeftijd dubbel onderlijnd, die nodig zijn om de sterkte van de botten te onderhouden.

De laatste jaren is er echter een andere onmisbaarheid naar boven komen drijven: de B12-vitamine vormt bij het ouder worden evenzeer een belangrijk onderdeel voor een goed lichaamsbehoud. De vitamine is nodig voor het aanmaken en onderhouden van de beschermlaag op en rond de zenuwen.

alles-over-vitamine-b12

Je vindt B12, in tegenstelling tot de andere vitaminen, niet terug in groenten en fruit. Wel in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zoals vis, vlees en zuivelproducten. De meeste mensen krijgen normaal gezien dus voldoende van de vitamine binnen, met uitzondering van vegetariërs en veganisten.

De laatste jaren is er een onmisbaarheid naar boven komen drijven: de B12-vitamine.

De opname van B12 wordt naarmate je ouder wordt jammer genoeg bemoeilijkt, en een tekort kan problemen in je zenuwstelsel veroorzaken, zoals tintelingen in je vingers en voeten, een storing in het evenwicht en moeite met stappen. Bij een langdurig tekort kunnen ook geheugen- en concentratieproblemen of zelfs dementie ontstaan. Voor de aanmaak van rode bloedcellen is vitamine B12 ook van groot belang, anders ervaar je enige vermoeidheid ten gevolge van bloedarmoede.

Op cardiovasculair niveau moet evenzeer voldoende aanwezig zijn. Anders krijg je een opstapeling van homocysteïne, een zeer ongewenste stof die op termijn bloedvaten beschadigt. Dat verhoogt op zijn beurt dan weer het risico op een beroerte.

Het lichaam van de 50-plusser blijkt voor de vitamine niet de meest favoriete hangplek te zijn. Dat ligt voornamelijk aan de staat van de maag- en darmwand, die bij het ouder worden minder goed begint te werken.

Om voldoende B12 op te nemen uit je voeding moet er genoeg maagzuur aanwezig zijn, waarna de maagwand een specifieke substantie aanmaakt om de vitamine te binden en te vervoeren naar de dunne darm. Dan wordt de B12-vitamine in het bloed opgenomen, op voorwaarde dat de darmwand in goede staat is. Wat bij 50+ niet zo spectaculair vaak het geval is.

Hoe weet je nu dat je met een B12-tekort zit? Dat is nog niet zo gemakkelijk, een standaard bloedanalyse vertelt je namelijk niet alles. Word je enkele van de reeds opgenoemde symptomen gewaar, dan ga je best op zoek naar andere betrouwbare analysevormen. Dan is preventie de beste aanpak, zeker als je iemand met een verhoogd risico blijkt te zijn. Eens het tekort zich duidelijk gemanifesteerd heeft, dan grijp je best naar de nodige supplementen.

Die supplementen kon je niet via de meest aangename manier verkrijgen, zeker niet voor tegenstanders van de dikkere naald. Inspuitingen die rechtstreekse absorptie verzekerden, kun je nu gelukkig vervangen door B12-supplementen die je als tabletjes rechtstreeks onder de tong laat smelten.

Zo integreer je met gemak de B12-vitamine in je dagelijkse routine, en kun je met een gerust hart (en een geruste maagwand) het leven tegemoet.

Vorig artikelEr is leven na de 50
Volgend artikelSixty is the new forty

MEER

‘Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen’

Duurzame LogistiekSteeds kleinere en frequentere leveringen veroorzaken steeds meer maatschappelijke hinder. Het groeiend capaciteitstekort in combinatie met een ongebreidelde versnippering van stromen dreigt een verstikkende cocktail van hinder en congestie te worden. Toch zijn er oplossingen. En Vlaanderen heeft veel troeven in handen om daarin het voortouw te nemen...

Op kot of onder mama’s vleugels?

Kot Voor veel studenten is het kotleven de tijd wanneer ze de ultieme vrijheid hebben. Nochtans zijn er nog verschillende jongeren die ervoor kiezen om thuis te blijven en elke dag te pendelen.

De arbeidsmarkt: een studie op zich

Solliciteren Diploma behaald? Top! Wat nu? Nu is het tijd om zo snel mogelijk werk te gaan zoeken, een loon te krijgen en het huis uit te gaan. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan net zoals je studie, is ook solliciteren iets waarvoor je best de nodige kennis opdoet.

Wat vrouwen willen

vrouwen Hoe kijken dames echt naar de man anno 2019? Fokus vertelt wat vrouwen verwachten van hun ideale man en spreekt Sofie Engelen, Karen François en Zoe Bizou.

Tips voor een winterklare woning

Vermijden dat je huis straks kreunt onder de winterprik en je energiekosten de pan uit swingen? Met deze tips maak je jouw woning nog snel winterproof.

Jan Verheyen: verantwoordelijk voor eigen recyclagedoelen

Producentenverantwoordelijkheid: in Vlaanderen is dit al jaar en dag een ingeburgerd begrip. Alle bedrijven en distributeurs die verpakte producten op de markt brengen, zijn verantwoordelijk voor het gescheiden inzamelen en recycleren van dat verpakkingsafval.