11.5 C
Antwerp
13 november 2018

Level up met je start-up
L
.

Je bent jonge ondernemer en je wilt wat. En dan toch liefst een succesvol idee dat ontspruit in een booming business. Je wil met andere woorden van een start-up naar een scale-up gaan. Mooi in theorie, maar hoe zet je dat om in de praktijk?

Ideeën: zoek de rijpe en je hoeft ze als ondernemer gewoonweg te plukken. Maar zelfs al heb je het gat in de markt gevonden en begin je een beloftevolle start-up, wil dat nog niet zeggen dat je transitie naar een scale-up zonder horten en stoten gaat.  Maar wat houdt dat zogenaamde opschalen van een onderneming eigenlijk in?

Eenvoudig gezegd betekent opschalen dat een succesvolle start-up in feite een uitgebreidere, betere versie van zichzelf wordt. Omar Mohout van Scale-up.Vlaanderen geeft een uitgebreide toelichting: “Je hebt in feite een samenwerking van twee soorten assen nodig om te kunnen spreken van een scale-up. Misschien denk je eerst aan een externe groei, de go-to-market-as, want je hebt klanten, marketing, branding… nodig om te kunnen groeien. Maar als je enkel dat hebt, bouw je in feite een kaartenhuisje dat zo in elkaar kan zakken.”

Daarvoor is ook een zekere interne maturiteit nodig, een organisatorische as die het schalen in evenwicht houdt. Denk aan het belang van je personeel, je bedrijfsmodel, HR en ga zo maar verder. “En opschalen is belangrijk omdat groei het mooiste is dat er bestaat,” gaat Mohout verder. “Blijven groeien is essentieel om van een duurzaam bedrijf te spreken.” Met andere woorden: stilstaan is achteruitgaan, en laat dat nu niet het motto van een bloeiende onderneming wezen.

Groeien, een proces van lange adem waar je met veel vastberadenheid en een steengoed idee wel gemakkelijk doorheen geraakt. Toch? “Het beste idee is niet altijd het idee dat wint,” geeft Jeroen De Wit, CEO van technologiebedrijf Teamleader, als realistische voetnoot mee. “Het verschil tussen start-up en scale-up ligt in de uitvoering, dus de beste daarin wint dan eerder.” Hardnekkig blijven vasthouden aan je originele idee lijkt een lovenswaardige vorm van toewijding, maar daarom dus niet per se de beste zet als je wil opschalen. “Wees bereid om alles in vraag te stellen. Je mag als oprichter je ego niet in de weg laten lopen. En probeer een zekere bescheidenheid te behouden, zeker als start-up”

“Je begint in feite met je ideefase die je gaat delen of uitvoeren. Voer je uit, dan creëer je waarde,” zegt Mohout over de gestage groei naar het opschalen. “Je lost dan een probleem of behoefte op en zo kom je hopelijk in de fase terecht waarin je gevalideerd wordt.” Dat noemt hij het magische punt, de product-market fit. Je tracht, al zoekende op de markt, te weten te komen welke parameters werken voor jouw onderneming. Tot je het punt hebt gevonden waarop je genoeg mensen vindt die willen gebruiken en betalen.

Het is belangrijk om de juiste mensen aan te nemen. Je hebt nood aan een constante expertise en skills. – Jeroen De Wit

Maar De Wit benadrukt nog een andere, evenzeer cruciale stap in de uitvoering van een scale-up, namelijk het menselijk kapitaal. “Het is belangrijk om de juiste mensen aan te nemen, wat niet valt te onderschatten. Je hebt nood aan een constante expertise en skills.” Jammer genoeg wil dat niet zeggen dat die expertise dezelfde blijft als je gaat scalen. “De job verandert, dus ook de nodige skills. De grootste uitdaging wordt dan niet het geldkapitaal, maar talent zoeken en aantrekken. Wat niet altijd even gemakkelijk is voor snelgroeiende bedrijven.”

Laat ‘snel’ nu ook een sleutelwoord zijn waar rekening mee moet worden gehouden als je gaat opschalen. Mohout: “Te snel opschalen, voor je je product-market fit hebt gevonden, kan dodelijk zijn. De kunst is om dat punt te vinden, mensen aan te nemen en dan te perfectioneren.” Het vinden van een zekere structuur wordt van vitaal belang, daar is ook De Wit het mee eens. “Ik ben voorstander van regelmatige feedback, een soort van continuous learning-platform. Probeer zo snel mogelijk structuur te krijgen in je feedback.”

Zodoende een resem tips die je als start-up gaande naar scale-up kunt opslaan in je continuous learning-platform. En zo wordt het woord ‘succesvol’ misschien wel meer dan enkel een bijvoeglijk naamwoord om je onderneming te omschrijven.

Tekst Ellen Van Hoegaerden

Lees meer.

Van kot naar eigen huis

Diploma beet, eerste job binnen handbereik. Tijd voor een eigen huisje, tuintje, boompje. En waar zou je die anders vinden dan in je eigen studentenstad? Toch?

3 vragen aan… Jan ‘Q-Bomb’ Quaeyhaegens

Jan Quaeyhaegens “Ik ben altijd heel graag met sport bezig geweest. Dus na het middelbaar vroeg ik mezelf af: hoe kan ik van sport mijn beroep maken?

Piet Boon : Een ‘onsje meer’ in je interieur

Je huis is je visitekaartje. Jouw stijl en persoonlijkheid zitten vervat in je interieur. En hoewel design enkele jaren geleden iets exotisch leek, zijn mensen zich er veel meer in gaan interesseren en zijn ze het meer gaan waarderen. De bekende Nederlandse designer Piet Boon deelt zijn visie voor 2016.

Gemotiveerde jobstudenten? Die vind je zo!

Met een banengroei van 11 procent in het afgelopen jaar trekt de arbeidsmarkt in Vlaanderen duidelijk aan en is de war for talent weer uitgebroken. Jobstudenten zijn in die context bijzonder interessant. Dankzij onderstaande tips vul je je openstaande vacatures zo in met flexibele en gemotiveerde werkkrachten.

Cultureel oktober: ‘Wat gaan we doen vandaag?’

Wie zegt dat het aantal interessante, plezante of zelfs imposante zaken om te doen tijdens de herfst samen met de bladeren laag-bij-de-gronds is, die heeft het grondig mis. Ook tot we ons bezighouden met Sinterklaas, Kerstmis – of wat dan ook vereist dat mensen cadeaus krijgen om niets te doen –, staat er genoeg op de agenda. En vullen maar, die vrije tijd!

Nik Van Gool: Zoveel te doen, zo weinig tijd

Keuzes en mogelijkheden, maar tegelijkertijd weinig tijd en veel verschillende rollen. Dat is het grote dilemma voor de vrouw van tegenwoordig. Zelfontplooiing in kort tijdsbestek lijkt de oplossing.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”