12.8 C
Antwerp
13 november 2018

Leon Dhaene: Meewerken aan de uitdagingen van morgen
L
.

De leasingsector ondergaat een ingrijpende transformatie om in te spelen op de komende veranderingen in de maatschappij. Een prioriteit voor Leaseurope is dan ook het anticiperen op en meebouwen aan de toekomst van de leasingsector.

Wat 2018 brengt voor de leasingsector? De toepassing van de nieuwe regelgeving inzake de privacy van de consumenten is klaar tegen mei 2018. Ook tegen eind 2018 dienen alle bedrijven, die onder de toepassing van de internationale boekhoudstandaard vallen, alle leasingvoorwerpen in hun boeken op te nemen. Leaseurope legde alle elementen, die minimaal vereist zijn om hiermee in regel te zijn, vast in de ‘Leaseurope IFRS16 Specification’. Daarnaast zet de sector in op het implementeren van digitale contracten en op de vergroening van het mobiele park.

De uitdagingen zijn dus veelvuldig. Er is de discussie betreffende de beschikbaarheid van de data die de verschillende assets verzamelen en aanleggen. Wie kan toegang krijgen tot deze data? Wie kan ze gebruiken, hoe en tegen welke condities?

Starters die leasen, hebben meer kans op slagen.

Mobiliteit is een even grote uitdaging. De leasingsector is in vele gevallen niet enkel eigenaar van auto’s, maar ook van bussen, treinen, vliegtuigen en zelfs fietsen, en dus allicht de meest betrokken partij om deze verschillende middelen van mobiliteit efficiënt met elkaar te laten samenwerken. Een ander deel van mobiliteit zijn connected cars en zelfrijdende auto’s. Deze toepassingen zullen er toe bijdragen dat de tijd die we spenderen om ons te verplaatsen nuttig kan worden ingevuld. Tenslotte is er ook nog de optimalisatie van de beschikbare objecten. Vandaag staan auto’s namelijk 93 procent van hun tijd stil.

Hoewel de sector zich moet hoeden voor overdadig optimisme over de toekomst, zien we in quasi alle Europese landen wel dat de leasingsector sinds 2014 stevig groeit, ook in die landen met een bescheiden groei van het nationaal product. De sector staat sterk om een belangrijke rol te spelen in alle vernoemde uitdagingen.

Tenslotte komen er heel snel hele grote technologische wijzigingen aan, bij allerlei machinerie. De investeringen vereist om deze aan te schaffen, zijn zo groot dat ondernemers zelf geen eigenaar meer willen zijn van deze machines. Studies door Leaseurope wijzen aan dat starters die gebruikmaken van leasing in plaats van de eigen aankoop van machines, meer kans op slagen hebben en hun doelstellingen sneller behalen, en dat het kleinbedrijf dat inzet op leasing meer winst maakt. Kortom, leasing is steeds belangrijker voor de economie, voor het bedrijfsleven en voor iedereen die vooruit wil in een wereld in verandering.

Tekst Leon Dhaene, Directeur Generaal van Leaseurope

Lees meer.

Van kot los?

De huisvesting van de student tijdens de studies heeft ongetwijfeld een grote invloed hebben op diens sociaal leven, studieresultaten, eetgewoontes en wat nog meer. Het is een tijd die je ongetwijfeld bijblijft. Wij wilden weleens weten welke herinneringen deze BV’s hebben aan hun ‘studielogies’.

Hoe ondernemen met oog voor de maatschappij in opmars is

Ondernemers hebben meer dan ooit oog voor de maatschappelijke, ecologische en economische impact van wat ze doen. Een paar maatschappelijke evoluties dwingt hen er ook lichtjes toe om waarde in te bakken in hun dna.

Valerie De Booser: ‘Een huisdier verrijkt je gezin’

Tijdens mijn jeugd heb ik altijd honden gehad. Ik ben ermee opgegroeid en ik zal ook altijd honden hebben. Ons gezin er dan ook een van echte dierenliefhebbers.

Philippe Muyters: Samenwerken en van elkaar leren

Als onze economie een koerswedstrijd zou zijn, reden we met Vlaanderen vandaag vooraan in het peloton. Meer zelfs: de commentatoren zouden zeggen dat we in een uitstekende positie zitten om de finale aan te vatten. Onze economie groeit, de werkloosheid daalt al drie jaar onafgebroken en we exporteren meer dan ooit tevoren. Kortom: Vlaanderen rijdt op kop. 

Van paardenkracht naar kilowatt

Volgens specialisten loopt het gebruik van fossiele brandstoffen als aandrijfmiddel voor onze voertuigen stilaan ten einde. De elektrische auto is het bekendste alternatief, maar er zijn er nog een boel meer.

Het droogtedebat: desastreus of dik oké?

De zomer van 2018: het heeft wat met ons gedaan. De aanhoudende warmte zorgde bij veel mensen voor een al even aanhoudend gezucht en gepuf, waarbij iedereen zichzelf op iedere mogelijke manier continu trachtte te bedruipen, als een kalkoen op Thanksgiving. Zwembaden zaten nokvol, verboden plassen en meren – die niet volledig droog stonden – waren niet langer off limitsen ook binnensmonds spoelde water en allerlei andere dranken de droogte weg.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”