5.8 C
Antwerp
10 december 2018

Leo Van Broeck: Een upgrade voor de publieke ruimte
L
.

De mensheid bezet meer dan 70 procent van de vruchtbare landoppervlakte van de planeet. Dit heeft een overmaats bodemgebruik tot gevolg, ten koste van de ecosystemen van planten en dieren. Terwijl de focus ligt op de klimaatverandering, is een evolutie naar stadsinbreiding en aanpassingen in de ruimtelijke ordening even noodzakelijk voor een duurzaam leefmilieu.

We zijn met meer dan 7,5 miljard mensen. Dit terwijl een ‘gezonde’ aarde, zonder bedreiging van ecosystemen, slechts 2 à 3 miljard mensen zou mogen bevatten. In Vlaanderen maken we het erger door te gaan wonen in ruimtevretende verkavelingen waar je enkel met de auto geraakt. Daaruit volgt maar één conclusie: onze toekomst is stedelijk of is helemaal niet.

We moeten terug plaats maken voor natuur. De stad is per definitie altijd smart, alleen al door haar hoge dichtheid en ruimtelijke efficiëntie. Dat impliceert een opgave voor onze steden. We moeten de verkavelingsdroom ernstig nemen, maar hem realiseren in een geschakelde en gestapelde vorm, in de stad. Dit betekent: woningen waar je alles kan doen wat ook in een verkaveling mogelijk is: je fiets schoonmaken, een plonsbadje voor de kinderen voorzien, barbecueën of een moestuin aanleggen op een ruim terras of in een veranda…

We zijn toe aan een nieuw economisch model dat niet op eeuwigdurende groei gestoeld is

De uitdaging voor architecten en promotoren bestaat erin de pretfactor van stadswoningen op te drijven en heel andere types van woningen te ontwerpen. Ook de publieke ruimte is rijp voor een upgrade: meer groen en natuur in de stad is wenselijk, en nodig. Niet alleen in toegankelijke parken maar ook in gecontroleerd verwilderde stadsnatuur, waarbij de mens dicht bij plant en dier kan komen. Zo maken we in de stad plaats voor het groen dat we op den buiten gaan zoeken.

Ook de auto is een ten dode opgeschreven dinosaurus die plaats moet maken voor fiets en openbaar vervoer. Zoals Enrique Penelosa al zei: “Een hoogontwikkelde stad is geen plaats waar de armen in auto’s rondrijden, maar waar de rijken gebruikmaken van het openbaar vervoer.”

We zijn dus toe aan een nieuw, economisch model dat niet gestoeld is op eeuwigdurende groei binnen een eindig ecosysteem. Technologie, zoals windmolens, fotovoltaïsche panelen, smart grids, vervoer op elektriciteit en waterstof… blijft een noodzakelijk onderdeel van de oplossing maar pas wanneer onze economie verandert en de natuur genoeg plaats krijgt, kunnen we evolueren naar een duurzame leefomgeving.

 

Tekst Leo Van Broeck, Vlaams Bouwmeester

Lees meer.

Het mini-debat over de tech-stad

Je hoort het vaak als het over smart cities gaat: ze worden bijna altijd in één adem genoemd met het gegeven technologie. Maar in hoeverre is dat correct, en maakt dat een stad effectief leefbaarder? Wat is bovendien onze rol nog middenin die smart innovations? 

Duurzame wijken stilaan realiteit!

Een wijk is een veelvoud van plekken en beweging, van mensen en activiteiten. Een duurzame wijk gaat over meer dan energiezuinige gebouwen. Het is een samenhang van ‘ecopolis-principes’ om een leefbare, klimaatvriendelijke wijk te verzekeren voor iedereen.

Intelligent recycleren wordt de toekomst

Alles wordt verpakt, maar de wereld moet properder. Veel properder. Maar de hamvraag blijft: hoe verbinden we die twee items met elkaar zodat zowel de industrie, de consument en moeder aarde tevreden zijn? Niet makkelijk, maar met moderne techniek en een gerichte aanpak moeten we op termijn perfecte alternatieven kunnen vinden.

Zullen we het hoofd boven water kunnen houden?

Water. Bron van alle leven. Een huizenhoog cliché, maar zeker na deze lange en hete zomer, weer een pijnlijke confrontatie met de realiteit. We zullen allemaal zuiniger en omzichtiger moeten omspringen met water, en als we het gebruiken, moeten we zoveel mogelijk hergebruiken.

Met een dikke trui het jaar door?

Je verbruikt dagelijks heel wat energie, wat een impact kan hebben op zowel je portefeuille als op het milieu. Drie experts leggen uit op welke manieren je kunt besparen op energieverbruik en de (maatschappelijke) kosten die daar aan vasthangen.

Herman Derache: ‘Zo mis je de innovatietrein niet’

Innovatie is iets anders dan telkens opnieuw totaal nieuwe zaken uitvinden. Innoveren betekent ook slimme, bestaande technologieën combineren om tot een nieuw product, bedrijfsproces of businessmodel te komen. Die innovatiecultuur moeten bedrijven in België nog meer omarmen willen we mee blijven rijden in het Europese koppeloton. 

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”