4 C
Antwerp
16 november 2018

Lean management: invloed van je werkplek op je productiviteit
L
.

In samenwerking metWim Lonke, CEO, Care

Lean manufacturing, beter bekend als lean, is een managementfilosofie die als doel heeft een maximaal resultaat te behalen met zo weinig mogelijk verspilling. De redenering: hoe minder verspilling, hoe lager de operationale kosten en hoe beter het uiteindelijke bedrijfsresultaat.

Draait het dan allemaal om cijfers? Neen, het gaat veel verder dan dat.

Gemiddeld brengen we met z’n allen zo’n acht uur per dag door op het werk. En tijdens die werkdag zijn er heel wat, schijnbaar kleine, frustraties die ervoor zorgen dat we ons niet goed voelen in onze job en die dus niet kunnen uitoefenen zoals het hoort. We geven u even de top 10 mee van frustraties op kantoor:

  1. een rommelige vergaderzaal

  2. vuile toiletten

  3. luide telefoongesprekken van de collega die naast je zit

  4. een smerig toetsenbord en dito telefoon

  5. een te hoge werkdruk

  6. een overvolle vuilnisbak

  7. een defecte printer, fax of koffiemachine

  8. het printerpapier dat niet bijgevuld wordt

  9. storende verlichting

  10. collega’s die er een gewoonte van maken om te laat te komen

 

 

Opgeruimd staat netjes

Een schone en efficiënte werkplek is dus absoluut geen overbodige luxe. Op een werkvloer die schoon en efficiënt georganiseerd is, waar iedereen weet wat waar te vinden is, is het aangenaam werken. In lean terminologie creëer je zo een “verliesvrije omgeving”:

  • je verliest geen kostbare tijd meer met zoeken;

  • de werkplek is veiliger;

  • je concentreert je op het werk dat gedaan moet worden, niet op de ballast rondom.

En dan gaat het niet alleen over efficiënt archiveren en een georganiseerd klassement. Een uitpuilende vuilbak en een smerig toetsenbord zorgen ook niet meteen voor kwaliteitsvol werk. Bovendien werkt een vuile werkomgeving allergieën en ziekteverzuim in de hand.

 

Meten is weten

Wil je een bepaalde kwaliteit nastreven, dan vraagt dit uiteraard een goede opvolging. En daar kruipt tijd in. Gelukkig staat ook hier de technologie niet stil: afvalcontainers met sensoren, rondrijdende vuilnisbakken, toiletdeuren met tellers die signaleren wanneer een toilet gepoetst moet worden, kantoorverlichting die gemonitord wordt en zo aangeeft of bepaalde ruimtes al dan niet intensief gebruikt werden…

Via apps wordt de vervuiling nauwkeurig gemeten, zodat de schoonmaakploeg efficiënt en gericht kan poetsen. Defecten, zoals een verstopt toilet, een lekkende kraan of een haperend koffiemachine, worden snel opgespoord of zelfs voorkomen, zodat frustratie geen kans krijgt.

 

Flexwerk: een uitdaging

Flexwerk zit in de lift. Werknemers krijgen steeds meer vrijheid om te kiezen waar en wanneer ze werken. Hoe zorg je er dan als bedrijf voor dat ze toch een minimaal aantal uur op kantoor aanwezig zijn? Inderdaad, door een aangename werkplek te creëren.

Studies tonen aan dat flexwerkers nog steeds graag op kantoor komen werken en dat om verschillende redenen:

  • contact onder collega’s

  • meer structuur in de werkdag

  • beter overleg

Maar de belangrijkste reden die wordt aangehaald, is: een aangename werkplek zorgt voor meer productiviteit. De werkomgeving optimaliseren en zo investeren in gelukkige en gezonde werknemers loont dus ongetwijfeld op lange termijn.

 


Employer branding als troef

Een gelukkige werknemer presteert beter. Het klinkt misschien cliché, maar het is nog steeds brandend actueel. Het zogenaamde “employer branding”, waarbij werkgevers toekomstige medewerkers willen overtuigen dat ze echt wel een leuke werkplek te bieden hebben, is hot. Er gaat steeds meer aandacht naar werknemerstevredenheid en dat is uiteraard een goede zaak.

Dus, zowel een goed loon, een aantrekkelijke verlofregeling en uitgebreide opleidingsmogelijkheden als een aantrekkelijke werkomgeving worden steeds belangrijker voor werknemers.

Als mensen zich goed voelen in hun werkomgeving, dan zijn ze ook productiever. En laat dat nu net het ultieme doel zijn van de lean filosofie.


Meer over…

Sinds 1974 is Care NV actief op het gebied van facilitaire diensten. Voor ons zijn gastvrijheid, operationele uitmuntendheid en innovatie prioriteiten. Daarom hebben we in 2016 de titel Beste Werkgever ontvangen en zullen we bedrijven, laboratoria, ziekenhuizen en industriële bedrijven blijven helpen en ontlasten. Care NV maakt deel uit van Vebego, een internationale holdingmaatschappij met 40.000 werknemers in vier landen.

 

 

Lees meer.

Koen Vanthournout: Het elektriciteitsnet van morgen

Ons elektriciteitssysteem verandert aan hoog tempo. Slimme netten of smart grids - de informatisering van dat systeem - zijn een belangrijk technisch antwoord op de daarmee gepaard gaande uitdagingen.

Zorg dat export geen valkuil wordt

Leuk hoor, dat contract dat je in de wacht sleepte in Portugal of Italië. Maar nu begint het pas. Hoe krijg je de goederen ter plaatse? En welke valkuilen moet je daarbij ontwijken?

De grenze(n)loze ondernemer

De stap naar het buitenland is voor veel ondernemers aanlokkelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Wat met de risico’s, administratieve rompslomp, lokale arbeidscontracten en financiering? Is zo’n buitenlands avontuur dus eigenlijk wel de moeite waard, en waarom dan (niet)?

Geen toekomst zonder website

Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

Antwerpen staat op de kaart

Duurzaamheid. Het lijkt wel het toverwoord van de laatste jaren. En terecht, in theorie toch, want in de praktijk moeten alle aspecten eerst nog ‘duurzaam’ met elkaar verweven worden. Het doel dat we voor ogen moeten hebben, blijft echter simpel: in welk soort provincie moeten onze kinderen opgroeien?

Anouk Taeymans: Summertime and the livin’ is easy

De zomer is in het land. Hoog tijd om dat zomers optimisme in huis te halen en met enkele kleine ingrepen je interieur én buitenruimtes in vakantiemodus te brengen. Dus… zet die fles maar alvast koud.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”