3.8 C
Antwerp
16 november 2018

Karel Van Eetvelt over gezonde werknemers
K
.

Gezonde werknemers maken niet per definitie een gezond bedrijf. Volgens Karel van Eetvelt omhelst een gezonde onderneming veel meer. “Het gaat ook over voldoende liquide middelen hebben, genoeg klanten hebben en van bedreigingen opportuniteiten maken.”

“Gezond staat vaak gelijk aan gezondheid. Fysiek en mentaal helemaal in orde zijn, vrij van kwaaltjes. Mens sana in corpore sano, weet u wel. Maar de gezondheid van een bedrijf gaat zoveel verder dan het pure fysieke en mentale. Uiteraard speelt het fysieke en mentale een rol. Ook al staat ziek zijn bij veel ondernemers niet in het woordenboek – zaken gaan voor en door – het kan wel grote gevolgen hebben voor een bedrijf, de bedrijfsleider en de werknemers. Een ondernemer heeft er alle belang bij dat zijn werknemers in orde zijn om de continuïteit van het bedrijf te garanderen. Maar de gezondheid van een onderneming omhelst meer. Het gaat over voldoende liquide middelen hebben, kunnen investeren als dat gewenst of noodzakelijk is, genoeg klanten hebben, nieuwe markten aanboren en van bedreigingen opportuniteiten maken.

Bij ruim 1 op 6 KMO’s in ons land loopt één van die aspecten soms al eens mis. Er branden één of meerdere knipperlichten die de gezondheid van een bedrijf in het gedrang brengen. Die KMO’s hebben een groot risico op een faillissement en een beperkt groeipotentieel. Ze moeten worstelen om te overleven. Voor die bedrijven is het noodzakelijk om de alarmsignalen tijdig te herkennen, maar ook te erkennen. Vaak kunnen kleine ingrepen een wereld van verschil maken en het bedrijf weer op het gezonde pad krijgen. Een goede begeleiding is hierbij onontbeerlijk.

Zonder gezonde bedrijven geen gezonde economie en evenwichtige samenleving

Maar niet alleen de gezondheid van het bedrijf primeert. Ondernemingen hebben ook een rol te spelen in de gezondheid van onze maatschappij, in duurzaamheid. De consument is de vragende partij, zolang duurzaam niet hetzelfde is als duur. Onze bedrijven moeten hier op anticiperen en duurzame producten maken die niet noodzakelijk meer kosten. Er gebeurt vandaag al heel wat en niet altijd bewust. Veel ondernemers noemen het ‘gewoon gezond boerenverstand’: kiezen voor duurzame materialen en lokale producten of bewust omgaan met energie en water.

De gezondheid van bedrijven reflecteert op onze economie en onze samenleving. KMO’s bijvoorbeeld zijn goed voor 70 procent van onze private tewerkstelling. Samen hebben ze een aandeel van 62 procent in de toegevoegde waarde. Ze zorgen voor bijna 40 procent van onze export en ongeveer 46 procent van onze import. De bijdrage van ondernemingen aan onze tewerkstelling, toekomst en welvaart is onmiskenbaar. Zonder gezonde bedrijven geen gezonde economie en geen gezonde, evenwichtige samenleving.

Wat velen vergeten, is dat onze ondernemers zelf investeren in hun gezondheid. Met eigen middelen bouwen ze hun droom uit tot een eigen zaak. Ze moeten soms cruciale keuzes maken, maar doen dat steeds in het belang van hun onderneming en haar medewerkers. Winst dient om het bedrijf te laten groeien. Ondernemers zetten zichzelf vaak op de laatste plaats. Eerst het bedrijf, dan de medewerkers en dan pas zichzelf. Het is die groep ondernemers waarvoor we ons moeten inzetten, in hun gezondheid moeten we met ons allen blijven investeren.”

Lees meer.

Pieter Timmermans: Het belang van vrijhandel voor onze welvaart

De Belgische economie is zeer afhankelijk van vlotte handelsstromen en internationale investeringen. 1 job op 6 in ons land hangt af van de Europese export naar de rest van de wereld. Daarom kunnen we het belang van vrijhandel enkel maar benadrukken.

Gezond en wel in je vel

Vergeet het sap-of waterdieet, vergeet het urenlang calorieën tellen in 2015. Vrouwen zijn er zich steeds meer van bewust dat de beste manier om op gewicht te blijven een gezonde levensstijl is. “Diëten werkt niet. Regelmatig sporten en gezond eten zijn de sleutel tot succes.”

Yves Verschueren: België zet de toon voor R&D, de chemie voorop

Innovatie, innovatie, innovatie. Dat is simpelweg het enige mogelijke antwoord op de vraag hoe we wereldwijde uitdagingen zoals de klimaatverandering succesvol kunnen aanpakken. Meer nog dan vroeger zullen de oplossingen in de 21ste eeuw vooral uit de chemie en farma moeten komen.

De ‘mancave’: typische trend eigen aan deze tijd

Het rustpunt voor de man is de ‘mancave’. Het woord rolt steeds vaker over de tong als we aan de toog zitten. Tijdens verbouwingen vertellen mannen vrijuit over dat speciale plekje dat ze zullen maken en waar ze straks terecht kunnen als ze alles even willen ontvluchten.

De revival van de cowboy

Als we dan toch door de koude of regen moeten, dan liefst in stijl. ’s Avonds kunnen we misschien in onze sponsen pyjama onder een dekentje voor de televisie kruipen maar als we buitenkomen, mag het toch iets meer zijn. Ieder seizoen heeft zijn contouren, zijn modeverschijnselen waar we – willen of niet – genoodzaakt zijn om in mee te gaan.

Liesbeth Homans: ‘Jong beginnen noodzakelijk’

Op het eerste zicht doen we het in Vlaanderen niet slecht op het vlak van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Wanneer we echter focussen op de sociaal-economische positie van vrouwen in Vlaanderen, krijgen we volgens minister Liesbeth Homans een genuanceerder beeld.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”