2.3 C
Antwerp
17 januari 2019

Karel Van Eetvelt: In dienst van de consument, vandaag én morgen
K
.

©Wim Van Esbeek

De digitalisering is overal voelbaar en klantennoden veranderen snel. Terwijl nieuwe spelers met creatieve oplossingen komen, moeten bedrijven de nieuwe generatie zien te boeien. De opdracht? Businessmodellen herbekijken en de klant centraal stellen.

Nieuwe technologieën hebben onze manier van denken en de manier waarop we met elkaar omgaan, sterk veranderd. Het digitale is gewoon niet meer uit ons leven weg te denken. De consument verwacht daardoor een dienstverlening die gekenmerkt wordt door gebruiksgemak, veiligheid en een individuele benadering. Een instant en flexibele dienstverlening, 24 uur op 24.

Neem nu de relatie tussen de klant en zijn bank. In het verleden gingen we naar het bankkantoor om ons loon op de rekening te zetten of om cash geld te halen voor betalingen. Zulke dagdagelijkse bancaire activiteiten doen we nu steeds vaker digitaal en om te betalen, hebben we de kaart of een app.

Een duurzame toekomst creëren we door de klant en zijn behoeften centraal te stellen.

Het is maar één voorbeeld, maar eigenlijk gaat er amper een dag voorbij waarin we niet geconfronteerd worden met de impact van technologie en wijzigend consumentengedrag op onze economie. Stakende taxichauffeurs, herstructureringen bij grote retailers maar ook bij veel andere bedrijven, een dalend aantal lokale bankkantoren in de financiële sector…

Klein of groot, bedrijven mogen blind noch doof zijn voor de wijzigende klantenverwachtingen. Ze moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de consument van vandaag én morgen zijn gading vindt. Alleen door voluit voor een digitale transformatie te gaan, kunnen bedrijven zichzelf duurzaam maken en klanten helpen om hun dromen te verwezenlijken.

Ook de banksector investeert al jaren in meer digitale interactie met de klant. Denk maar aan de vele bank apps, de recente fusie tussen Bancontact en Payconiq, het contactloos betalen en de vereenvoudigde bankoverstapdienst. Daarnaast worden ook de interne IT-processen sneller en eenvoudiger gemaakt. Wil dit zeggen dat persoonlijk contact en advies op maat uit het oog wordt verloren? Zeker niet, maar het is wel onze plicht om nog meer dan ooit in te zetten op de technologische mogelijkheden die er vandaag zijn en om de businessmodellen en de werkorganisatie daaraan aan te passen. Heel concreet: de klant meer dan ooit centraal zetten.

Daarentegen moeten we wel onze verantwoordelijkheid durven te nemen voor de effecten van die transformaties. Medewerkers zullen in de toekomst andere competenties nodig hebben, dus moeten we vandaag al oplossingen bedenken voor wie morgen niet meer in ons bedrijf zal kunnen meedraaien.

Een duurzame toekomst creëren we door oplossingen te zoeken voor dergelijke ‘problemen’, maar vooral ook door de klant en zijn behoeften centraal te stellen en ons daar permanent aan aan te passen. Die behoeften en evoluties negeren en transformaties uitstellen zou de slechtst denkbare manier zijn om ons voor te bereiden op de toekomst.

tekst Karel Van Eetvelt, CEO Febelfin

Lees meer.

Liefde is….

Zoetje hier, liefje daar: de koosnaampjes worden met Valentijn nog iets vlotter in de mond genomen dan op een gewone dag. Het is dé dag om je lief te verrassen. Ook Bekend Vlaanderen doet mee. Maar hoe romantisch komen zij uit de hoek met het feest van Cupido om de hoek? Hugo Segal, Roel Vanderstukken en Femke Herygers klappen uit de biecht.

De revival van de cowboy

Als we dan toch door de koude of regen moeten, dan liefst in stijl. ’s Avonds kunnen we misschien in onze sponsen pyjama onder een dekentje voor de televisie kruipen maar als we buitenkomen, mag het toch iets meer zijn. Ieder seizoen heeft zijn contouren, zijn modeverschijnselen waar we – willen of niet – genoodzaakt zijn om in mee te gaan.

Liesbeth Homans: ‘Jong beginnen noodzakelijk’

Op het eerste zicht doen we het in Vlaanderen niet slecht op het vlak van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Wanneer we echter focussen op de sociaal-economische positie van vrouwen in Vlaanderen, krijgen we volgens minister Liesbeth Homans een genuanceerder beeld.

Walter Grootaers: Sixty is the new forty

Je zou het hem niet nageven, maar Walter Grootaers van De Kreuners is 63 jaar. Hoe kijkt hij aan tegen ouder worden? Wat zijn de mijlpalen in zijn leven? En waarom verliet hij ooit ietwat depressief het podium van Rock Werchter? “Toen De Kreuners begonnen, dacht ik: dit duurt een jaar of vijf.”

Lode Nolf: België als wintersportland

In het vlakke land van Jacques Brel, waar voetbal en wielrennen de plak zwaaien, zal wintersport wellicht niet meteen dé nationale sport worden. Maar het aantal Belgen dat jaarlijks op wintersport vertrekt, ligt toch tussen de 640.000 en 730.000. Niet weinig.

Een ecologischer wagenpark: onderschatten we de impact van banden?

Hoe kun je de ecologische voetafdruk van je wagen verkleinen? Simpel. Door je banden volledig ‘op te rijden’. Tot 1.6 mm profieldiepte welbepaald. ‘Niet veilig’, denk je? Onzin! “De technologie is voorhanden en wordt toegepast door een aantal bandenfabrikanten. Nu nog een mentaliteitswijziging bij distributeurs, leasingmaatschappijen en consumenten”, zegt Per De Vries, Product Marketing Manager bij Michelin.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”