12.8 C
Antwerp
13 november 2018

Karel Van Eetvelt: In dienst van de consument, vandaag én morgen
K
.

©Wim Van Esbeek

De digitalisering is overal voelbaar en klantennoden veranderen snel. Terwijl nieuwe spelers met creatieve oplossingen komen, moeten bedrijven de nieuwe generatie zien te boeien. De opdracht? Businessmodellen herbekijken en de klant centraal stellen.

Nieuwe technologieën hebben onze manier van denken en de manier waarop we met elkaar omgaan, sterk veranderd. Het digitale is gewoon niet meer uit ons leven weg te denken. De consument verwacht daardoor een dienstverlening die gekenmerkt wordt door gebruiksgemak, veiligheid en een individuele benadering. Een instant en flexibele dienstverlening, 24 uur op 24.

Neem nu de relatie tussen de klant en zijn bank. In het verleden gingen we naar het bankkantoor om ons loon op de rekening te zetten of om cash geld te halen voor betalingen. Zulke dagdagelijkse bancaire activiteiten doen we nu steeds vaker digitaal en om te betalen, hebben we de kaart of een app.

Een duurzame toekomst creëren we door de klant en zijn behoeften centraal te stellen.

Het is maar één voorbeeld, maar eigenlijk gaat er amper een dag voorbij waarin we niet geconfronteerd worden met de impact van technologie en wijzigend consumentengedrag op onze economie. Stakende taxichauffeurs, herstructureringen bij grote retailers maar ook bij veel andere bedrijven, een dalend aantal lokale bankkantoren in de financiële sector…

Klein of groot, bedrijven mogen blind noch doof zijn voor de wijzigende klantenverwachtingen. Ze moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de consument van vandaag én morgen zijn gading vindt. Alleen door voluit voor een digitale transformatie te gaan, kunnen bedrijven zichzelf duurzaam maken en klanten helpen om hun dromen te verwezenlijken.

Ook de banksector investeert al jaren in meer digitale interactie met de klant. Denk maar aan de vele bank apps, de recente fusie tussen Bancontact en Payconiq, het contactloos betalen en de vereenvoudigde bankoverstapdienst. Daarnaast worden ook de interne IT-processen sneller en eenvoudiger gemaakt. Wil dit zeggen dat persoonlijk contact en advies op maat uit het oog wordt verloren? Zeker niet, maar het is wel onze plicht om nog meer dan ooit in te zetten op de technologische mogelijkheden die er vandaag zijn en om de businessmodellen en de werkorganisatie daaraan aan te passen. Heel concreet: de klant meer dan ooit centraal zetten.

Daarentegen moeten we wel onze verantwoordelijkheid durven te nemen voor de effecten van die transformaties. Medewerkers zullen in de toekomst andere competenties nodig hebben, dus moeten we vandaag al oplossingen bedenken voor wie morgen niet meer in ons bedrijf zal kunnen meedraaien.

Een duurzame toekomst creëren we door oplossingen te zoeken voor dergelijke ‘problemen’, maar vooral ook door de klant en zijn behoeften centraal te stellen en ons daar permanent aan aan te passen. Die behoeften en evoluties negeren en transformaties uitstellen zou de slechtst denkbare manier zijn om ons voor te bereiden op de toekomst.

tekst Karel Van Eetvelt, CEO Febelfin

Lees meer.

Ben Weyts: ‘De file zal niet vanzelf verdwijnen’

Dichtslibbende wegen, te veel verkeersdoden en controversiële infrastructuurwerken. Kersvers Vlaams minister Ben Weyts heeft genoeg dossiers op zijn bord om de komende vijf jaar de handen vol te hebben.

Doe het met fair. Hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen

Het is je misschien al opgevallen: onze aarde heeft steeds meer haar kuren. Winters worden warmer, zomers schroeiend heet. Oceanen hebben een uitgebreider plastieken rijk dan zeedierenrijk, en tijdens een wandeling door de natuur kwam je ongetwijfeld de nieuwe soort afvalboom en zijn struikvarianten reeds tegen. Milieubehoud staat prominenter dan ooit op de agenda en dat zal ook de gemiddelde consument geweten hebben.

Feesten in de tuin… waar anders?

Gekleurde lampionnen in de bomen, heerlijk geurende lavendel en worsten die lekker op de barbecue liggen te pruttelen. Er bestaat geen twijfel over: een feest in je eigen tuin is nog altijd het gezelligst. Maar hoe begin je eraan?

Als één plus één drie is

Elke ondernemer ziet zijn bedrijf graag groeien, dat is de aard van het beestje. Als dat, om welke reden dan ook, niet met organische groei kan, is er nog altijd de mogelijkheid om concurrenten of sectorgenoten in te lijven. Al is dat meestal geen proces dat op één, twee, drie is afgerond.

Weekend? En … actie!

Studenten zijn doorgaans de hele week actief bezig, waardoor ze in het weekend ofwel bekaf zijn, ofwel zo berooid dat ze niets meer kunnen doen. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om je budgetvrij te amuseren.

Hilde Crevits: Het onderste uit de kan halen

Onderwijs is een fantastische kweekvijver. Een brede vorming is volgens Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits een stevig fundament waarop mensen hun leven lang verder bouwen, als mens, maar ook professioneel. Het vormt jongeren tot unieke persoonlijkheden. Juiste, positieve keuzes horen daarbij.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”