-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

Johan Van Overtveldt: ‘Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift’
J
.

Het aantal bedrijfswagens is de laatste 10 jaar fors toegenomen. Die wildgroei aan bedrijfswagens moeten we nu compenseren én vergroenen. Een correcte aanpak van de oorzaak verdient de voorkeur, eerder dan aan symptoombestrijding te doen, en blindelings de oorlog te verklaren aan de bedrijfswagen. 

Mental shift 
De oorzaak van het grote aantal bedrijfswagens is de verloning. De verloning vindt oorsprong in de historische problematiek van loonkosten. De federale regering heeft al heel wat maatregelen genomen om daar een antwoord op te bieden, en bijvoorbeeld de loonkosthandicap weg te werken. Het werk is nog niet af, er moet verder ingezet worden op het verlagen van kosten en lasten op arbeid. Daarom is een mentaliteitswijziging wel nodig.

Modal shift 
Het is tegelijkertijd ook belangrijk dat nieuwe maatregelen de koopkracht niet aantasten. Ze bieden alternatieven waar werkgevers en werknemers vrij kunnen instappen, maar ze zijn qua verloning evenwaardig. In plaats van de autofiscaliteit te verhogen, moeten we dus focussen op een modal shift, en werknemers en werkgevers meer – vrijwillige – keuzevrijheid geven.

De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Johan Van Overtveldt

Cash for car 
Cash for car is één van deze alternatieven. Deze maatregel is reeds van kracht en richt zich vooral op werknemers die een bedrijfswagen hebben, zonder dat ze die echt nodig hebben. Zo wonen ze bijvoorbeeld dicht bij hun werk, hebben ze een goede toegang tot het openbaar vervoer of beschikken ze al over een wagen binnen het gezin. Werknemers in die situatie kunnen soms meer baat hebben bij een mobiliteitsvergoeding.

Mobiliteitsbudget
Een ander initiatief dat door de regering wordt voorbereid, is het mobiliteitsbudget. Dit geeft de werknemer de optie van een bedrijfswagen, maar laat toe dat deze aangevuld wordt met een ruim aantal alternatieven. Het mobiliteitsbudget zet dus vooral in op multimodaliteit en is gericht naar werknemers die nog wel een auto nodig hebben, maar bereid zijn om alternatieven te overwegen als die hen worden aangeboden. Met de invoering van het mobiliteitsbudget geven we werknemers en werkgevers dus meer keuze tussen de verschillende vormen van vervoer.

Combinatie tot mogelijkheden 
Deze initiatieven dragen bij tot een fiscaliteit die meer rekening houdt met de gevolgen voor onze gehele mobiliteit en ons milieu. De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget biedt de burger daarnaast ook een grote keuzevrijheid en zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Dit zorgt ervoor dat we evolueren naar een duurzame mobiliteit. Stap voor stap werken we hieraan verder totdat we een ware modal en mental shift kunnen realiseren, zonder dat de fiscale druk stijgt, en met keuzevrijheid voor alle betrokkenen.

Lees meer.

De schakelaar op je genen kan ziektes uitschakelen

Je haarkleur, je intelligentie, je aanleg om Alzheimer te ontwikkelen: lange tijd gingen we ervan uit dat er helemaal niets aan te doen valt. Je genen krijg je mee van je ouders en that’s it. Inzichten uit de epigenetica brengen daar verandering in.

Het turbulente huwelijk van recht en IT

Privacy, cybercriminaliteit, hacking… ICT-recht is een rechtstak die de laatste jaren voortdurend nieuwe uitdagingen op haar bord kreeg. Met de wet op het ethisch hacken en de GDPR-richtlijnen duiken opnieuw belangrijke dossiers op.

Level up met je start-up

Je bent jonge ondernemer en je wilt wat. En dan toch liefst een succesvol idee dat ontspruit in een booming business. Je wil met andere woorden van een start-up naar een scale-up gaan. Mooi in theorie, maar hoe zet je dat om in de praktijk?

Wetenschappelijke doorbraak dankzij biotechnologie in koolzaadteelt

De koolzaadteelt kampt ieder jaar met opbrengstverliezen door peulen die te vroeg openbreken bij stormweer. Een ernstig probleem waar wetenschappers van het Gentse innovatiecentrum voor plantenbiotechnologie van Bayer een antwoord voor zochten èn vonden.

Jolanda Wetzelaer: Zalig creatief kerstfeest

Kerstavond en kerstdagzijn echte ‘thuisfeesten’: de meerderheid viert deze hoogdagen thuisof bij familie. Maar inwelke stijl vieren we het? Wordt het klassiek en tijdloos? Of volgen we een alternatieve trend? Eén ding is zeker: wewillen het persoonlijker.

Anneleen Malesevic: De SDGs als leidraad voor duurzaam ondernemen

De Verenigde Naties vertaalden de grootste maatschappelijke uitdagingen naar 17 duurzaamheidsdoelstellingen. De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn een hoeksteen, om de wereld tegen 2030 weer op een duurzaam spoor te zetten. Ook voor bedrijven openen ze heel wat mogelijkheden.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”