-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

Jo Caudron: De digitale transformatie, wat een hype!
J
.

Als je zoals ik meer dan 25 jaar in het digitale vak zit, dan heb je al heel wat hypes gezien. Van WAP voor mobiel in 1997 tot de rampzalige beursgang van Facebook in 2012. En de grootste hype van al is dat internet zelf, natuurlijk. Een speeltuin voor werklozen, studenten en nerds. Een gimmick die zeker wel zou overwaaien. Ondertussen weten we hoe ingrijpend elk van die ontwikkelingen is geweest, eens we ze de tijd hebben gegeven om volwassen te worden.  

De hype

Vandaag is de digitale transformatie de nieuwste hype. Iedereen praat erover, iedereen doet het en iedereen verstaat er iets anders onder. Elke zichzelf respecterende corporate heeft al bootcamps of hackatons gedaan, sommigen hebben zelfs enkele start-ups. En toch zijn er ook nu opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

Vooreerst moeten we begrijpen wat een digitale transformatie net inhoudt. Het gaat niet over het digitaliseren van de organisatie maar over het fundamenteel transformeren van businessmodellen, omdat de wereld digitaal wordt. De impact van een bedrijf als Uber ligt niet in de technologie, de app zelf of de achterliggende systemen, maar wel in de complete omwenteling in mobiliteitsoplossingen die het teweegbracht. Vandaag als taxidienst, morgen als vloot van zelfrijdende voertuigen.

Golf van transformatie

Bedrijven moeten beseffen dat transformatie geen eenmalig proces is, en dat wat we nu zien – de transformatie van businessmodellen – gevolgd zal worden door nog een golf van transformatie – werkgelegenheid die onder druk komt te staan door AI, mobiliteit, wonen, leven… en zelfs ons politieke systeem. Om hiermee om te kunnen gaan, moeten bedrijven intern eigenschappen opbouwen om te blijven transformeren. We moeten hen leren vissen want als wij hun de vissen blijven voederen, gaat het vroeg of laat fout.

Ook nu zijn er opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

Dit houdt in dat organisaties goed op de hoogte moeten zijn van de disruptie in hun markt, zowel bij de tech-uitdagers als bij de GAAFA’s. Trendwatching is dus van levensbelang maar tevens waardeloos als je niet begrijpt wat trends betekenen voor een organisatie. Op basis van dit begrip van de belangrijkste disrupties kun je nadenken over de toekomst van een sector en de plaats die je daarin wilt innemen. Pas als je zo’n duidelijke, vaak beangstigende, toekomstvisie hebt, kun je plannen maken voor die toekomst: strategieën, roadmaps, projecten, resources… Alles in functie van de realisatie van deze visie. Toch is dit niet voldoende, omdat ook de organisatie zelf zal moeten veranderen: digitale skills moeten worden opgebouwd maar vooral is er een andere cultuur nodig. Een cultuur van durven, proberen en falen, doen en anders zijn. Een hele uitdaging dus.

En als je dan denkt dat je dit allemaal beheerst, dan begint alles van voren af aan. Zoals gezegd: transformatie is cyclisch en stopt nooit meer.

Good luck!

Lees meer.

Wanneer het uur censuur slaat

De Vlaamse kaskraker ‘Girl’ nog niet gezien? Dan ben je waarschijnlijk een van de weinigen. Na slechts twee weken trok de film van regisseur Lukas Dhont over een transgender ballerina-in-wording met gemak 100.000 bezoekers naar cinemazalen over het hele land. Een pas-de-bourree over internationale grenzen heen kon dus uiteraard niet uitblijven. Streamingdienst Netflix sprong op de rechten om de film te verspreiden, maar niet zonder een aantal strenge – lees: gecensureerde – voorwaarden.

Axel Daeseleire: ‘Antwerpen is mijn lief, mijn moeder én mijn dochter’

De Marnixplaats is niet zomaar gekozen door Axel Daeseleire. De acteur, dj en kunstenaar wijst ons bij het binnenkomen vrijwel onmiddellijk op het feit dat ginds, achter het standbeeld voor de Vrijmaking der Schelde, zijn ouderlijk huis staat.

Een ecologischer wagenpark: onderschatten we de impact van banden?

Hoe kun je de ecologische voetafdruk van je wagen verkleinen? Simpel. Door je banden volledig ‘op te rijden’. Tot 1.6 mm profieldiepte welbepaald. ‘Niet veilig’, denk je? Onzin! “De technologie is voorhanden en wordt toegepast door een aantal bandenfabrikanten. Nu nog een mentaliteitswijziging bij distributeurs, leasingmaatschappijen en consumenten”, zegt Per De Vries, Product Marketing Manager bij Michelin.

Het is menens met onze goede voornemens

Eens de Sint het land uit is, beginnen we er elk jaar aan. Ons lijstje met goede voornemens wordt op tafel gelegd: stoppen met roken, minder drinken, meer bewegen en gezonder gaan leven... Het klinkt allemaal zo mooi. We verklappen alvast één tip: “Zoek iemand die met hetzelfde probleem worstelt!”

Elke auto minder geeft zuurstof

Hoort een auto thuis in de stad? Al decennialang is dat de vraag waar beleidsmakers over tobben. De bevolkingsgroei dwingt hen nu te kiezen voor alternatieven.

Veertig graden in de winter

Lekker met de hele familie samen voor de buis? Best gezellig. Toch zijn er ook in de koudste maanden van het jaar heel wat plezante buitenactiviteiten.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”