1.7 C
Antwerp
17 januari 2019

Jo Caudron: De digitale transformatie, wat een hype!
J
.

Als je zoals ik meer dan 25 jaar in het digitale vak zit, dan heb je al heel wat hypes gezien. Van WAP voor mobiel in 1997 tot de rampzalige beursgang van Facebook in 2012. En de grootste hype van al is dat internet zelf, natuurlijk. Een speeltuin voor werklozen, studenten en nerds. Een gimmick die zeker wel zou overwaaien. Ondertussen weten we hoe ingrijpend elk van die ontwikkelingen is geweest, eens we ze de tijd hebben gegeven om volwassen te worden.  

De hype

Vandaag is de digitale transformatie de nieuwste hype. Iedereen praat erover, iedereen doet het en iedereen verstaat er iets anders onder. Elke zichzelf respecterende corporate heeft al bootcamps of hackatons gedaan, sommigen hebben zelfs enkele start-ups. En toch zijn er ook nu opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

Vooreerst moeten we begrijpen wat een digitale transformatie net inhoudt. Het gaat niet over het digitaliseren van de organisatie maar over het fundamenteel transformeren van businessmodellen, omdat de wereld digitaal wordt. De impact van een bedrijf als Uber ligt niet in de technologie, de app zelf of de achterliggende systemen, maar wel in de complete omwenteling in mobiliteitsoplossingen die het teweegbracht. Vandaag als taxidienst, morgen als vloot van zelfrijdende voertuigen.

Golf van transformatie

Bedrijven moeten beseffen dat transformatie geen eenmalig proces is, en dat wat we nu zien – de transformatie van businessmodellen – gevolgd zal worden door nog een golf van transformatie – werkgelegenheid die onder druk komt te staan door AI, mobiliteit, wonen, leven… en zelfs ons politieke systeem. Om hiermee om te kunnen gaan, moeten bedrijven intern eigenschappen opbouwen om te blijven transformeren. We moeten hen leren vissen want als wij hun de vissen blijven voederen, gaat het vroeg of laat fout.

Ook nu zijn er opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

Dit houdt in dat organisaties goed op de hoogte moeten zijn van de disruptie in hun markt, zowel bij de tech-uitdagers als bij de GAAFA’s. Trendwatching is dus van levensbelang maar tevens waardeloos als je niet begrijpt wat trends betekenen voor een organisatie. Op basis van dit begrip van de belangrijkste disrupties kun je nadenken over de toekomst van een sector en de plaats die je daarin wilt innemen. Pas als je zo’n duidelijke, vaak beangstigende, toekomstvisie hebt, kun je plannen maken voor die toekomst: strategieën, roadmaps, projecten, resources… Alles in functie van de realisatie van deze visie. Toch is dit niet voldoende, omdat ook de organisatie zelf zal moeten veranderen: digitale skills moeten worden opgebouwd maar vooral is er een andere cultuur nodig. Een cultuur van durven, proberen en falen, doen en anders zijn. Een hele uitdaging dus.

En als je dan denkt dat je dit allemaal beheerst, dan begint alles van voren af aan. Zoals gezegd: transformatie is cyclisch en stopt nooit meer.

Good luck!

Lees meer.

De baas moet naar de bak

Jarenlang was hij een economische wonderboy die van het zwalpende Nissan opnieuw een wereldspeler had gemaakt. Maar vorige week werd Carlos Ghosn, de bestuursvoorzitter van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, gearresteerd en moest hij naar de gevangenis. En hij is lang niet de enige topdirecteur die tijdens de uitoefening van zijn job achter de tralies belandde.

Frieke Van Zundert: Samenleven met 176 nationaliteiten

Diversiteit en Antwerpen is geen nieuwe combinatie. Een bezoek aan het MAS of Red Star Line Museum toont dat we elke dag een stap zetten in een eeuwenlang verhaal. Migratie heeft van onze stad en provincie een diverse samenleving gemaakt. Eén die ons uitdaagt om elke dag het beste te halen uit samenleven met 176 nationaliteiten.

Danielle Jacobs: De uitdagingen van digitalisering zijn niet te onderschatten

Ooit was IT voornamelijk een technische functie. Ondertussen gaat het om veel meer: uitzoeken hoe technologie het bedrijf vooruit kan brengen, sterke contracten onderhandelen, beantwoorden aan wettelijke vereisten, veiligheid verzekeren… En hoewel de prioriteiten veranderd zijn, zijn ze minstens even belangrijk.

Investeren in panden allerhande

Een dak boven je hoofd is een van de basisbehoeften van de mens. Een tweede dak kopen voor iemand anders, is dan weer een slimme investering. Opbrengsteigendom levert namelijk een mooie cent op, maar vraagt wel enige overweging.

Dirk Van der Stede: De droogte van 2018

Afgelopen zomer verdiende het predikaat ‘historisch’ omwille van zijn warmte, zonuren en uiteraard zijn droogteproblemen… Maar deze zomer kan ook historisch zijn voor de versnelde doorstart die Vlaanderen maakt naar een duurzaam watergebruik.

Regenwater gebruiken, een kleinere rekening later

De droogte voorbij: dat is oktober, de maand waarin de nasleep van de zomer duidelijk wordt. Regenwater hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn. Meer nog: het biedt tal van voordelen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”