6.5 C
Antwerp
10 december 2018

Je keuken als kloppend hart
J
.

De keuken is allang geen achterafkamertje meer waar enkel de vrouw des huizes in de potten gaat roeren. Het is een plek geworden waar je tot rust komt, waar je in alle gezelligheid samen kookt en waar je vrienden en gasten ontvangt. De budgetten die er voor uitgetrokken worden, zijn dan ook navenant gestegen.

Waar vroeger de keuken ergens in een uithoek van het huis werd gebouwd, is dit nu het hart van het huis geworden. Je komt er letterlijk thuis, je praat er bij met je huisgenoten en als er gasten komen, gaan we met z’n allen lekker in de keuken zitten. Een keuken is geen kamertje meer, maar een meubelstuk.

De laatste jaren is een aparte eetkamer erg zeldzaam geworden. “Keuken en eetkamer zijn versmolten tot een geheel, wat het kookproces voor de kok en de gasten natuurlijk een stuk gezelliger maakt”, zegt Benny Van Gool van Keukens Van Lommel uit Aarschot. “En de hype van de kookprogramma’s speelt ook een rol. Mensen besteden de laatste jaren sowieso meer aandacht aan alles wat met eten en kokerellen te maken heeft.”

Wit is al twintig jaar de meest gebruikte kleur en dat zal over twintig jaar nog zo zijn

– Benny Van Gool

De aandacht voor koken is misschien nooit groter geweest, de gemiddelde oppervlakte van een keuken neemt wel stelselmatig af. “Wij zien duidelijk een trend naar kleinere keukens, de echte mastodontkeukens hebben afgedaan”, zegt Bart Dirinck van de Antwerpse Bulthaup-dealer B Metropool. “Logisch. Mensen gaan kleiner wonen en meer en meer op een appartement. De tijd van de hele grote villa’s ligt achter ons.”

Trends
Die trend naar kleinere keukens wil echter niet zeggen dat klanten geen geld meer aan hun keuken willen besteden, integendeel, de budgetten zijn gestegen. De koks-in-spe kiezen ook steeds vaker voor (semi)-professionele toestellen. Bij Van Lommel is een inductieplaat nu bijna standaard geworden. “Idem voor de stoomoven”, zegt Van Gool, “die plaatsen wij in acht op de tien keukens. Soms kom je ook al eens een teppanyakiplaat tegen, maar zoiets kost al gauw 2.000 euro. Dat is niet voor iedereen weggelegd.”

Bij Bulthaup gaan de klanten nog iets verder. Daar zijn extra grote koelkasten nu populair. Een prijskaartje van zo’n 4.000 euro is geen uitzondering. Zo’n koelkast wordt dan eventueel nog aangevuld met een wijnkoelkast. “Een ander nieuw toestel dat nu sterk opkomt, is de vacuümlade”, weet Dirinck. “Daarmee kun je bereidingen vacuüm trekken om ze daarna in een stoomoven te koken. Ook dat is overgewaaid uit de professionele keukens.”

Wat nog tot in de keuken is doorgedrongen, is het groene denken en de aandacht voor energie- en waterbesparing. ledverlichting is bijvoorbeeld dé manier geworden om je keuken te verlichten. “Klanten vragen er steeds meer zelf naar”, aldus Dirinck. “Net als waterbesparende kranen. Daarmee kun je je waterverbruik met een derde laten zakken. Elektrische toestellen moeten tegenwoordig minstens een A-label hebben en ook qua materiaal is er veel vraag naar ecologisch gewonnen hout en zelfs naar milieuvriendelijke lakken en verven.”

Kleuren in de keuken
Wat de kleuren betreft, houdt de Belg het wel graag simpel, zegt Van Gool. “Wit is al twintig jaar de meest gebruikte kleur en dat zal over twintig jaar nog zo zijn (lacht). Zo rond 2000 waren de keukens in geel en pastelkleuren en zandkleuren eventjes heel erg in, maar dat is er weer volledig uit gegaan.” Mensen kiezen nu vooral voor neutrale kleuren met eventueel een muur in een accentkleur. “Als je die kleur beu bent, ga je er gewoon met de verfborstel over en ze is weg. Bij een volledige keuken is dat natuurlijk lastiger.”

Ook bij B Metropool blijft wit de nummer één. “Meestal gecombineerd met warme accenten zoals hout”, aldus Dirinck. “Marmeraccenten met een heel uitgesproken tekening zijn eveneens erg trendy, bijvoorbeeld als muurpaneel achter het kookvuur. We zien verder dat hele strakke, minimalistische keukens op hun retour zijn, het mag allemaal opnieuw wat gezelliger.”

tekst Fréderic Petitjean

Lees meer.

Hilde Crevits: Het onderste uit de kan halen

Onderwijs is een fantastische kweekvijver. Een brede vorming is volgens Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits een stevig fundament waarop mensen hun leven lang verder bouwen, als mens, maar ook professioneel. Het vormt jongeren tot unieke persoonlijkheden. Juiste, positieve keuzes horen daarbij.

Ook in het groen verkrijgbaar

Een bedrijfsvloot met zuinige en groene wagens is niet alleen goed voor het milieu, het bespaart bedrijven ook geld en geeft hen een sterk imago.

Op weg naar schoner én flexibeler wagenpark

Eén op de tien auto’s in ons land is een bedrijfswagen. En dat heeft uiteraard zijn gevolgen voor het milieu. Gelukkig zetten sommige bedrijven en leasemaatschappijen heel bewust in op propere mobiliteit. En nee, daar is niet altijd een auto voor nodig.

Niet onbezonnen zonnen

Gorki zong het al: Weg met de winter/Leve de lente. Maar hoe geraak je af van dat schrale wintervel en die witte benen?

Anouk Taeymans: Summertime and the livin’ is easy

De zomer is in het land. Hoog tijd om dat zomers optimisme in huis te halen en met enkele kleine ingrepen je interieur én buitenruimtes in vakantiemodus te brengen. Dus… zet die fles maar alvast koud.

Automarkt in stroomversnelling?

Er wordt al jarenlang gepraat over elektrische auto’s, maar de definitieve lancering laat op zich wachten. Hoe komt dat eigenlijk, want de technologie lijkt toch op punt te staan? En wanneer kunnen we ons dan wel aan die doorbraak verwachten?

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”