6.5 C
Antwerp
15 november 2018

IoT maakt diensten van producten
I
.

Ook in de industrie is heel wat enthousiasme te bespeuren over de mogelijkheden van het Internet of Things, het zogenaamde Industrial Internet of Things (IIoT). Voor welke concrete veranderingen gaat IIoT zorgen en hoe kunnen bedrijven daarvan profiteren? “Vroeger bouwden we fabrieken, nu helpen we ze uitbaten.”

Aan de vooravond van een revolutie

Data halen uit bedrijfsassets, machines laten communiceren en nieuwe inzichten creëren in bedrijfsprocessen. De belofte van IoT voor de industrie is niet min, we staan dan ook aan de vooravond van een revolutie, meent Hans De Ruysscher, business manager cloud application services bij Siemens. “IoT zorgt voor een enorme bron aan data”, zegt hij. “Die data bestonden altijd al, maar ofwel stonden ze volledig op zich en waren ze niet geconnecteerd met andere data, ofwel vielen ze niet te ontginnen. De belofte van IIoT is dat we nu die data gestructureerd kunnen verwerken en omturnen tot informatie waarmee we iets kunnen beginnen. En waarmee een bedrijf zijn plaats in de waardeketting kan verbeteren of veiligstellen.”

De Ruysscher geeft het voorbeeld van lot size one: bedrijven zullen hun klanten een veel grotere variëteit aan producten kunnen aanbieden die toch op een industrieel efficiënte manier gemaakt worden. “Neem een autofabriek waar je je auto tot op de dag van de productie nog kunt aanpassen. Of neem Adidas: via hun site kon je je loopschoenen al helemaal personaliseren. Maar vandaag gaat het bedrijf nog verder: je personaliseert niet alleen de kleurtjes, maar je kunt ook schoenen bestellen die perfect zijn aangepast aan je linker- en rechtervoet.

In de toekomst zal men qua materialen zelfs rekening houden met hoe je loopt, in welke omstandigheden en hoe vaak je traint enzovoort. Die evolutie houdt ook kansen in voor onze Europese industrie, doordat bijvoorbeeld de schoenproductie terug in onze contreien moet gebeuren om de logistieke ketting zo lean mogelijk te houden.”

Data management

Vandaag gebeurt dat ophalen van data vooral nog in industriële productieomgevingen, maar er is geen enkele reden om ook geen data over energie, veiligheid, logistiek, gebouwen en mobiliteit mee in de vergelijking op te nemen. Maar ook in de industrie zelf is er nog heel veel onontgonnen terrein, zegt De Ruysscher. “Fabrikanten installeren nu machines bij klanten, maar hoe lopen die precies? Doen die soms onverwachte dingen? Vaak hebben ze daar compleet het raden naar. Als ze die informatie wel zouden hebben, kunnen daar heel interessante nieuwe businessmodellen ontstaan.”

Uiteindelijk komen we tot een zelfregulerende fabriek, zoals een zelfrijdende auto.

— Hans Fastenaekels

Een bedrijf dat niet meer overtuigd moet worden van die aanpak is het West-Vlaamse Vyncke, een producent van industriële biomassacentrales. “Wij gebruiken MindSphere van Siemens”, zegt Head of Technology Hans Fastenaekels. “Je kunt dat vergelijken met het besturingssysteem iOS van Apple: het is een platform dat geconnecteerd is met sensoren in de fabrieken die we bouwen en waarop apps draaien. Die apps kunnen door onafhankelijke ontwikkelaars aangeleverd worden. De sensoren verzamelen de data, die wordt in de cloud bewaard en daarna door de apps geanalyseerd.”

Op die manier kun je data van verschillende centrales gaan vergelijken, ze benchmarken en er analytics-technologieën op loslaten. Fastenaekels: “Vroeger bouwden we een centrale, we leverden die op en dan was het voor ons gedaan. Nu kunnen we de data die we eruit halen, aanvullen met onze eigen kennis en kunde en daar een nieuw aanbod van maken voor onze klanten. Op die manier helpen we hen bij het uitbaten, iets wat ze vroeger helemaal zelf deden. Klanten staan daar zeker voor open: energie opwekken is immers zelden hun corebusiness.”

Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot zelfregulerende centrales, zegt Fastenaekels, vergelijkbaar met zelfrijdende auto’s. Met machines die aan operatoren aangeven wanneer ze denken dat een onderhoud nodig is. “Dat klinkt ongelooflijk futuristisch, maar over vijf jaar is dit standaard. De voordelen zijn legio, alleen over de cybersecurity maken klanten zich soms nog zorgen. Je wilt natuurlijk niet dat al je fabrieksgegevens in vreemde handen vallen. Maar ook daar zijn alle mogelijke beveiligingen voor ingebouwd.”

Tekst Frederic Petitjean

Lees meer.

Van kot naar eigen huis

Diploma beet, eerste job binnen handbereik. Tijd voor een eigen huisje, tuintje, boompje. En waar zou je die anders vinden dan in je eigen studentenstad? Toch?

Maken kleren écht de man?

Mannen en mode: is dat nu eigenlijk een moeilijk huwelijk of net de perfecte match? Gaat de hedendaagse man liever kleding shoppen dan vroeger, of is zijn zin dan wel gebrek eraan van alle tijden? En welke rol spelen sociale media nu eigenlijk? Hoog tijd om de moderne man de kleren van het lijf te vragen!

Onder de loep: de toekomst van ons transport

De Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

Axl Peleman: ‘Ik was de dikke nek van ’t stad’

De hele wereld heeft hij rondgetoerd met verschillende rockgroepen, maar sinds enkele jaren zingt hij alleen nog maar in zijn moedertaal: het Antwerps. Met zijn volksliekes veroverde Axl Peleman de harten van menig Antwerpenaar. Maar zijn liefde voor zijn eigen stad is minstens zo groot.

Kindvriendelijk en ecologisch gaan hand in hand

Door de lange droogte in juni en juli verplaatste de woonkamer zich wekenlang naar de tuin. Ons rest dan ook de vraag of we vanaf september makkelijk de omgekeerde beweging zullen kunnen maken? Terug van buiten naar binnen… Of kunnen we onze zomer toch verlengen en langer van onze tuin genieten? Meer uit je tuin halen, hoe doe je dat? 

Change management als antwoord op arbeidsinnovatie

Nieuwe technologieën, social media, digitalisering, e-commerce… beïnvloeden de manier waarop bedrijven produceren, communiceren en hun producten en diensten aanbieden. Om succesvol te zijn, moeten bedrijven snel kunnen inspelen op die veranderingen. En dat vraagt om een andere organisatiecultuur en flexibele werknemers.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”