Interview door Thibaut Van Hoof

Diane Govaerts: “Ik ben ervan overtuigd dat het onze plicht is om na te denken over ecologie.”

Diane Govaerts (38) staat sinds 2017 aan het hoofd van Ziegler. Klinkt die naam je bekend in de oren? Wellicht vanwege hun honderden vrachtwagens die elk jaar over onze wegen rijden. Al doet de Brusselse multinational veel meer dan alleen wegtransport.

Diane Govaerts was 32 toen ze het roer overnam van haar toen 96-jarige grootvader Arthur Ziegler. Ze is de vierde generatie in het bedrijf, dat in 1908 werd opgericht door haar Zwitserse overgrootvader Arthur Joseph Ziegler, die naar Brussel trok om er stage te lopen in het Belgische filiaal van Schenker, het transportbedrijf van zijn oom. Zelf werkte ze na haar studies aan de Solvay Business School in de banksector voor ze acht jaar geleden in het familiebedrijf aan de slag ging. “Ik was 30 toen ik in het bedrijf ben gestapt. Mijn grootvader was toen al in de 90, dus het was hoog tijd om een opvolger aan te duiden. Na twee jaar met hem samen te werken, heb ik zijn functie als CEO overgenomen.”

We zien elke dag vrachtwagens van Ziegler om ons heen, maar wat doen jullie precies?

Ziegler is een van de grootste spelers in de Europese transport- en logistieksector. We zijn aanwezig in vijftien landen op drie continenten: Europa, Azië en Afrika, en begin 2023 ook in de Verenigde Staten. Onze hoofdzetel bevindt zich hier in Brussel, en we zijn er trots op een Belgisch bedrijf te zijn. We houden ons bezig met zes kernactiviteiten: enerzijds doen we inderdaad wegtransport, waar de meeste mensen ons wellicht van kennen, maar we zijn ook actief in de zee- en luchtvaartsector, douanediensten, logistiek – alles wat te maken heeft met opslag – en het spoor. Onze activiteiten zijn dus best uiteenlopend, en we stellen 3200 mensen te werk.”

Het bedrijf stond voor heel wat uitdagingen. Hoe bent u daarmee omgegaan?

“Het bedrijf bestond al meer dan 100 jaar, dus het was tijd om te moderniseren. Dat was een mooie uitdaging voor mij en voor het hele bedrijf. Sindsdien zijn we zeer sterk gericht op nieuwe technologieën en innovaties – iets waar onze sector zich uitstekend voor leent. Goederentransport is altijd onze kernactiviteit geweest, maar we zetten nu ook in op de informatiestromen die daarmee gepaard gaan. Denk maar aan het traceren van goederen: onze klanten verwachten niet alleen hun goederen, maar ook realtime informatie over de levering.”

Het is onze ambitie om een volledig CO2-neutrale levering te garanderen, tot de laatste kilometer.

Een andere uitdaging is de ecologische transitie, die tegenwoordig ook een manier is om het bedrijfsimago op te krikken…

“Daarvoor doen we het niet. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat het onze plicht is om na te denken over ecologie. Bedrijven die vandaag geen actie ondernemen, komen in de toekomst in de problemen. En aangezien onze sector van nature behoorlijk vervuilend is, vind ik dat we des te meer moeten doen. Daarom zetten we op alle 154 sites van Ziegler in op 4 pijlers. Allereerst installeren we in al onze gebouwen zonnepanelen, regenwatertanks en ledverlichting. We zijn ook geleidelijk aan alle gebouwen aan het renoveren. Ten tweede zetten we in op de vernieuwing van onze vloot. We stappen over op Euro 6-vrachtwagens en elektrische bestelwagens, en de lancering van onze cargofietsen onlangs was een groot succes. Het is onze ambitie om een volledig CO2-neutrale levering te garanderen, tot de laatste kilometer. De derde pijler betreft onze bedrijfscultuur en het gedrag van ons personeel. Zo printen we bijvoorbeeld minder, kunnen medewerkers een fiets leasen en worden onze chauffeurs gestimuleerd om ecologisch te rijden. Ten slotte verwachten we ook van klanten en leveranciers dat ze hun steentje bijdragen.”

Ook welzijn op het werk is tegenwoordig een hot topic. Welke inspanningen levert Ziegler op dat gebied?

“Welzijn op het werk is de eerste pijler van de nieuwe strategie die bij mijn aantreden is ingevoerd. Als dienstverlenend bedrijf is het erg belangrijk om een aantrekkelijke werkgever te zijn. We produceren immers niets zelf, dus onze mensen zijn onze kracht, onze troef. Gemotiveerde mensen aantrekken is dus heel belangrijk voor ons. Op hr-niveau besteden we bijvoorbeeld veel aandacht aan de onboarding van nieuwe medewerkers. Zo wordt er onder andere een speciale introductiedag georganiseerd op het hoofdkantoor, waar starters kunnen kennismaken met hun nieuwe collega’s, maar ook met de directie.”

Ziegler

Een ongeluk komt nooit alleen: na corona bevinden we ons nu midden in een energiecrisis. Kunnen we, gezien de ecologische transitie van de afgelopen jaren, zeggen dat Ziegler zijn tijd vooruit was?

“Ja, in zekere zin wel. Deze situatie had niemand natuurlijk zien aankomen, maar het helpt zeker dat veel van onze sites al goed uitgerust waren. Desondanks hebben ook wij verschillende maatregelen genomen. In 2023 willen we in al onze vestigingen bijvoorbeeld 10 procent minder energie verbruiken dan in 2022.”

Wat maakt Ziegler vandaag tot een voorbeeld in de transportsector?

“We hebben onlangs geïnvesteerd in tien 100 procent elektrische, autonome voertuigen die vanaf eind 2023 getest zullen worden. Best innovatief, want geen enkel bezorgbedrijf in Europa doet dat vandaag al. Het is een boeiend, uitdagend project, maar er is nog veel werk te doen in samenwerking met de stad Brussel, Vias en de lokale politie. We gaan eerst testprojecten uitvoeren op privéterrein, alvorens we in samenwerking met Vias een stuk van de weg zullen afzetten. Die experimentele fase vind ik ontzettend interessant, omdat er ook nagedacht moet worden over de wetgeving en de verzekeringstechnische kant van de zaak. Dit is totaal ongezien, dus we moeten echt out of the box denken. Dit project zal de komende jaren trouwens niet alleen ons bedrijf, maar de hele sector transformeren.”

25.01.2023
door Thibaut Van Hoof
Vorig artikel
Volgend artikel