Interview door Fokus Online

Wij willen dat onze medewerkers denken als eigenaren

Onze Belgische biercultuur is als werelderfgoed erkend door Unesco, niet in de laatste plaats dankzij onze nationale trots AB InBev. Aan het hoofd van die tot een enorme multinational uitgegroeide brouwer staat een Braziliaan: Carlos Brito. U bent gegroeid met uw onderneming. Nadat u begon bij het Braziliaanse Brahma, belandde u na een aantal fusies en […]

Onze Belgische biercultuur is als werelderfgoed erkend door Unesco, niet in de laatste plaats dankzij onze nationale trots AB InBev. Aan het hoofd van die tot een enorme multinational uitgegroeide brouwer staat een Braziliaan: Carlos Brito.

U bent gegroeid met uw onderneming. Nadat u begon bij het Braziliaanse Brahma, belandde u na een aantal fusies en overnames bij het nieuwe AmBev en later AB InBev. Welk type leider heeft een onderneming volgens u nodig om, zoals AB InBev, als ‘challenger’ te kunnen uitgroeien tot de nummer één wereldwijd?

“AB InBev is inderdaad de grootste brouwer ter wereld, een onderneming die kan bogen op een bijzonder rijk erfgoed en die beschikt over een wereldwijde portefeuille aan kwaliteitsproducten. Onze medewerkers hebben daarin de allerbelangrijkste rol gespeeld. Dat is vandaag niet anders. Niet alleen ben ik daardoor gepassioneerd. Maar al onze leiders spelen een erg belangrijke rol in het rekruteringsproces. Wij willen de meest beloftevolle mensen identificeren, aantrekken, houden en laten groeien. Mensen die uiteindelijk beter kunnen zijn dan wijzelf.”

Dat personeel van AB InBev bestaat uit een enorme mix van nationaliteiten en culturen. Hoe slaagt u erin om de neuzen van al die verschillende mensen in dezelfde richting te krijgen?

“Wij zijn één bedrijf, we werken als één team, met één cultuur. Al onze medewerkers streven dezelfde droom na. Mensen samenbrengen voor een betere wereld dankzij onze producten, merken en investeringen in de gemeenschappen. Werken bij AB InBev is niet zomaar een job, het maakt deel uit van het leven. Onze mensen halen hun energie uit onze gedeelde droom. Om die droom te realiseren, vragen wij van al onze mensen een ondernemersmentaliteit. Dat ze denken als een eigenaar, zodat ze zich laten leiden door resultaten. Ze hebben oog voor zowel de lange als de korte termijn. Wij willen een omgeving creëren waarin mensen dag na dag denken: “Dit is ons bedrijf en iedere beslissing die ik hier neem, zal ook binnen tien of vijftien jaar nog voelbaar zijn”.

De onderneming lanceerde recent bijzonder ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Zo ook de doelstelling om tegen 2025 alleen nog elektriciteit afkomstig van hernieuwbare bronnen aan te kopen. Waarom is dat zo belangrijk?

“Bier wordt gebrouwen met natuurlijke ingrediënten en wij zijn afhankelijk van een gezonde omgeving en bloeiende gemeenschappen. Onze ingrediënten zijn puur en weinig talrijk: gerst, hop, water en gist. Het is dan ook belangrijk dat we op een duurzame manier waken over onze natuurlijke grondstoffen. Doen we dat niet, dan dreigen we de grondstoffen die onze bieren zo bijzonder maken, te verliezen. Wij zijn er verder van overtuigd dat duurzaamheid een katalysator is voor innovatie. Wij kopen lokaal aan, brouwen lokaal en verkopen via onze bedrijven wereldwijd. Waardoor de oplossingen die wij aanreiken een positieve bijdrage leveren in de gemeenschappen waarin wij actief zijn en meetbare resultaten opleveren.”

Tegen 2025 moeten laag- of niet-alcoholische bierproducten 20 procent van ons wereldwijde biervolume uitmaken.

Denkt u dat multinationals eenzelfde verantwoordelijkheid hebben als nationale overheden waar het gaat over globale problemen zoals klimaatverandering?

“Beleidssignalen vanuit de overheid kunnen helpen om te verschuiven naar koolstofarme oplossingen. Maar dit volstaat niet om de noodzakelijke vooruitgang te bewerkstelligen. We zijn ervan overtuigd dat we hierin door samenwerking in de industrie en door onze schaalgrootte als grote energieconsument wereldwijd een rol kunnen spelen. Duurzaamheid is meer dan een zaak die verband houdt met onze activiteiten. Het is ook onze verantwoordelijkheid. Consumenten eisen steeds vaker dat de merken die zij kopen zich engageren op het gebied van duurzaamheid. Wij zijn optimistisch over de rol die wij hierin vervullen. We willen gebruikmaken van het momentum in de privésector om klimaatverandering aan te pakken. Onze duurzaamheidsdoelstellingen kunnen we echter niet alleen waarmaken. Wij streven daarvoor naar samenwerking met de lokale overheden, ngo’s, universiteiten en vernieuwers. Om zo een aantal van de meest dwingende uitdagingen waar onze planeet voor staat, aan te pakken.”

Heel wat Belgen beschouwen bier, en bij uitbreiding AB InBev, als nationaal erfgoed. Hoe ziet u dat als Braziliaan?

“Ik ben een Braziliaan en sta aan het hoofd van een wereldwijde onderneming met Belgische roots. Daar ben ik erg fier op. België is voor ons steeds een kernland geweest en zal dat ook altijd zijn. De Belgische biercultuur werd erkend door Unesco, en AB InBev heeft ertoe bijgedragen om die cultuur uit te dragen over de hele wereld. België is ook de wieg van een aantal van onze grootste merken, zoals Stella Artois en Leffe. De werkgelegenheid in België is de voorbije drie jaar gestegen en we blijven investeren in onze sites in, onder meer, Leuven, Jupille en Hoegaarden. Wij hebben en behouden onze wortels in België.”

De groei van standaard pilsbier lijkt te zijn stilgevallen terwijl speciaalbieren aan populariteit lijken te winnen. Zijn speciaalbieren de bieren van de toekomst?

“Wij zijn ervan overtuigd dat er een bier is voor iedere gelegenheid. Onze strategie om een productportefeuille uit te bouwen die alle categorieën omvat, stelt ons in staat om in te spelen op de verschillende behoeften van de consument en de verschillende gelegenheden. Om nieuwe klantenervaringen en gelegenheden te creëren. Wij diversifiëren en innoveren continu onze productportefeuilles om meer keuze te bieden, met dezelfde kwaliteit. Wij willen inspelen op de vraag van de consument naar een evenwichtigere levensstijl en een aantal van onze merken ondersteunen ook onze Smart Drinking Goals waarbij tegen 2025 laag- of niet-alcoholische bierproducten 20 procent van ons wereldwijde biervolume moeten uitmaken. In België kent Jupiler 0.0 een stijgend succes en recent hebben wij nog Pure Blonde gelanceerd. Een licht bier dat 50 procent minder calorieën en alcohol bevat dan een standaard Belgische pils.”

Ik ben een Braziliaan en sta aan het hoofd van een wereldwijde onderneming
met Belgische roots, daar ben ik fier op.

Wat is uw favoriete bier?

“Ik hou van eenvoud. Een goed pilsbier drink ik dan ook het liefste. Budweiser is mijn lievelingsbier, in België is dat Jupiler.”

SMART FACT

Indien u niet de CEO van AB InBev zou zijn, wat zou u zijn geworden?

“Toen ik afstudeerde aan Stanford, nam ik een gok. Ik keerde terug naar Brazilië en ging er aan de slag bij een Braziliaanse brouwer: Brahma. Ik wist meteen dat ik deel wilde uitmaken van die groep: snel, open, wendbaar, de juiste dingen doen, geen shortcuts, en bouwen aan een onderneming voor de toekomst. Dus ook in mijn eigen carrière hebben mensen en cultuur de doorslag gegeven. Het is een goede combinatie gebleken.”

14.07.2018
door Fokus Online
Vorig artikel
Volgend artikel