Interview door Sophie Pycke

Andreas De Neve: ‘Onze data leiden bedrijven van volledige blindheid naar lichte bijziendheid’

De Gentse start-up Techwolf slaagde erin om een innovatief hr-platform op te richten dat via artificiële intelligentie de juiste werknemer op de juiste job zet. Tegen 2024 willen ze wereldmarktleider zijn in skill intelligence software.

Andreas De Neve, co-founder en CEO van Techwolf (26): “Eigenlijk wilden we een student staffing agency oprichten, een jobsite voor studenten. We zaten in ons laatste jaar ingenieur computerwetenschappen, en bijklussen in de horeca was de enige manier om bij te verdienen. We probeerden een site met vacatures op poten te zetten, maar dat idee hebben we snel weer laten varen. Het bleek op praktisch gebied te complex.”

Het technische gedeelte hadden jullie wel meteen in de vingers. En dat is precies waar het veel vacaturedatabanken aan ontbreekt, klopt dat?

“De traditionele matchingtechnologie leunt heel hard op semantiek: gelijkenissen tussen vacatures en cv’s worden gezocht op basis van woordgebruik. Bovendien moet je zelf beginnen browsen tussen alle categorieën. Je moet dan niet alleen heel goed weten met welke zoektermen je aan de slag moet gaan, maar je wordt ook altijd gekoppeld aan jobs die matchen met je huidige functie. Een match op basis van ervaringen en skills leek ons meer perspectief te bieden.” 

Jullie besloten technologie te ontwikkelen die het matchingproces van jobsites en bedrijven verbetert door skills van werknemers in kaart te brengen.

“Klopt. Met behulp van artificiële intelligentie maken we een vingerafdruk van de kandidaat en van diens kennis en capaciteiten. Elke medewerker laat een spoor van data achter gedurende zijn of haar loopbaan: opleidingen, evaluaties, presentaties, of projecten waar hij of zij aan deelneemt. Ons systeem connecteert al die verschillende databronnen. Op basis van die informatie kan een werkgever een op maat gemaakt opleidingsaanbod opstellen en skill gaps dichten. Werknemers op hun beurt krijgen een beter inzicht in hun carrièremogelijkheden.”

Jullie creëren op die manier een unieke, interne arbeidsmarkt.

“Bedrijven kunnen nu in één oogopslag zien welke vaardigheden aanwezig zijn, en in welk departement. Onze AI wordt bovendien gebruikt voor workforce planning: welke vaardigheden gaan ons bedrijf de komende drie jaar verlaten en hebben we voldoende interne opvolging? Stel dat een bedrijf 70.000 mensen tewerkstelt. Wij kunnen meteen zeggen: 2853 personeelsleden beschikken over de gewenste competentie(s). Zo counteren we de krapte op de arbeidsmarkt en maken we rekrutering efficiënter.”, legt Andreas De Neve uit. 

AI is niet onfeilbaar, maar overtreft nog altijd de mens.

De waarde van de werknemer wordt dan wel deels door een algoritme bepaald. Kan dat niet gevaarlijk zijn?

“Onze bedoeling is net om duurzamer om te gaan met talent. Het algoritme bekijkt geen invasieve data zoals e-mails of privéberichten, enkel ‘publieke’ info binnen het bedrijf: wie op welke projecten heeft gewerkt, welke opleidingen iemand gevolgd heeft, of welke bestanden gepost werden in publieke groepen binnen het bedrijf. Door werknemers beter te begrijpen en hun exacte talenten in kaart te brengen, kunnen we hen maximaal inzetten als waardeschakel binnen het bedrijf. Vergelijk het met Netflix: het presenteert relevantere data aan kijkers die een film zoeken, maar het blijft de kijker die beslist naar welke serie of film hij kijkt.”

Is het algoritme altijd juist? 

“Uiteraard niet. Geen enkele AI is onfeilbaar. Maar de technologie overtreft de mens. Mensen zijn heel slecht in het inschatten van hun eigen vaardigheden. Mannen denken doorgaans dat ze meer skills hebben dan vrouwen. Als je die data in een businesscontext zou implementeren, zouden mannen bevoordeeld worden ten opzichte van vrouwen.”

“Het alternatief is de traditionele survey waarin elke medewerker zijn vaardigheden opsomt. Die kosten veel geld en zijn doorgaans van lage kwaliteit. Een manager kan de kwaliteiten van zijn medewerkers bovendien slechts tot op een bepaalde hoogte inschatten. Ons algoritme beschikt over veel meer datapunten dan de manager. Onze data zijn misschien niet perfect, maar we slagen er wel in bedrijven van volledige blindheid naar lichte bijziendheid te leiden.” vertelt Andreas De Neve.

Klopt het dat de technologie van Techwolf past in een bredere trend waar big data en algoritmes hr-departementen aansturen? 

“Innovatie kun je niet voorspellen. AI is altijd beter geweest met cijfers dan met tekst, waardoor er in bepaalde domeinen al heel veel vooruitgang is gemaakt. Beursgedrag voorspellen lukt al aardig, bijvoorbeeld. Taaltechnologie staat echter nog in de kinderschoenen. En laat human resources nu net een sector zijn waarin taal erg belangrijk is.”

Andreas De Neve

Al waarschuwt u wel voor een te gratuit gebruik van AI…

“Artificiële intelligentie mag geen doel op zich worden. AI is goed in een aantal dingen, maar niet in alles. We kunnen schaakcomputers maken waarvoor elke grootmeester de duimen moet leggen, maar we kunnen AI nog altijd niet laten communiceren op het niveau van een zesjarig kind. De vaardigheden van werknemers analyseren zou zonder AI jaren duren. AI flikt het op één seconde. Het kan zeer grote hoeveelheden data verwerken en patronen zien die door mensen niet worden opgemerkt, waardoor AI een perfecte toepassing kan zijn.”

“Maar ik begin een soort AI-manie te zien waarvoor we moeten oppassen. Een start-up die geen AI gebruikt is voor veel investeerders niet interessant. Maar artificiële intelligentie is niet altijd het beste antwoord. Als AI een verkooptruc wordt, verliezen mensen hun vertrouwen. Scepticisme zal de markt eroderen.”

Moet er dan meer reglementering komen?

“Daar is de markt nog niet volwassen genoeg voor. Iedereen moet leren wat AI is, en vooral wat het niet is. Bedrijven ontwikkelen kennis en toepassingen, maar het waas rond AI blijft hangen. Ethiek en discriminatie zijn de belangrijkste pijlers vanuit regelgevend oogpunt, maar we moeten de markt ook zuurstof geven om te ontwikkelen.”

“In de VS is de sector zelfdestructief. Als je de Amerikanen mag geloven, hebben ze al vijf keer zoveel AI als in Europa. Bij ons liggen belofte en werkelijkheid gelukkig een pak dichter bij elkaar.”

Hoe wilt u dat Techwolf evolueert?

“We zijn al marktleider in België, maar we willen ook een leidende rol spelen op internationaal niveau. Canada heeft met SkyHyve een grote speler en in Frankrijk zijn er een paar kleinere bedrijven die AI in human resources implementeren. De ruimte is er, en de goesting evenzeer.”, verklaart Andreas De Neve.

Smart
fact

Wat als u geen ondernemer was geworden? 

“Dan was ik general manager van een professioneel sportteam. Ik ben een fervent basketballer en wielrenner. Alleen als ik sport kan ik de knop omdraaien en het werk loslaten. Die passie op professioneel niveau beoefenen zou me heel goed liggen. Sport op hoog niveau draait rond ondernemen en emotie. Op dat snijpunt liggen volgens mij mooie dingen.” 

02.11.2022
door Sophie Pycke
Vorig artikel
Volgend artikel