corona
Business

Versnelt corona de omslag naar de digitale transformatie?

20.12.2020
door Fokus-online.be

Meer dan ooit staat onze industrie voor grote ontwikkelingen. De COVID-19-crisis heeft er serieus ingehakt, maar schudde ons ook wakker. Industrieën hebben zichzelf heruitgevonden en zijn tot nieuwe inzichten gekomen sinds de start van corona. 

Er heerst een gevoel van solidariteit, de wil naar een meer circulaire en groene economie, op wereldschaal én in onze buurt. En dat gaat hand in hand met innovatie. De afgelopen maanden werd ieder van zijn sokken geblazen door de prachtige initiatieven en technologische ontwikkelingen uit meerdere sectoren. De industrie stond in de hoek waar de klappen werden uitgedeeld, maar ze slaat terug. Wij slaan terug.

Investeringen in digitalisering

Vaak zeggen mensen dat corona de omslag naar een digitale transformatie van onze samenleving en bedrijfsvoering versneld heeft. Maar is dat ook zo? Agoria nam de proef op de som. Intussen vulden meer dan 600 industriële kmo’s de DigiScan in. Dat is een tool die Agoria in mei van dit jaar lanceerde en die bedrijven de mogelijkheid biedt om zichzelf te evalueren op vlak van digitale transformatie. Daar leren we heel wat uit.

De technologiebedrijven blijken een snelle digitale omslag te hebben gemaakt tijdens de eerste lockdown. 53 procent investeerde in de periode van maart tot april in de mogelijkheid tot telewerk, 26 procent in de organisatie van webinars en 20 procent in verder gebruik van de cloud. Uit bevragingen naar de plannen voor het komende jaar komen er drie thema’s duidelijk naar boven: klantgerichte innovatie, digitale bijscholing van werknemers en datagebruik van data.

“De industrie stond in de hoek waar de klappen werden uitgedeeld, maar ze slaat terug.”

Een leer- en veranderingsproces

42 procent plant extra innovatie in omgang met de klant of consument. Vermeldde in 2019 nog maar 4 procent van de bedrijven nieuwe inkomstenstromen als driver voor digitalisering, dan is dat op dit moment al gestegen naar 38 procent. Daarnaast verschuift de focus ook naar de werknemers. Zo’n 45 procent van de industriële kmo’s in ons land gaat zijn medewerkers de komende twaalf maanden bij- of omscholen. Een derde betrekt de medewerkers ook in de digitale innovatie van het bedrijf.

Opvallend is echter dat de helft van de kmo’s nog steeds geen verantwoordelijke digitalisering heeft. Nochtans creëer je de grootste meerwaarde door silo’s te doorbreken, processen van verschillende businessunits op elkaar af te stemmen en data te delen. Een digitale transformatie is ook voor elk bedrijf een leer- en veranderingsproces. Zonder een persoon die het overzicht bewaart, blijven veel opportuniteiten onbenut.

De Fokus Energie & Innovatie-campagne (waarbij dit stuk verscheen, nvdr) brengt een positief verhaal over de comeback van de industrie. Je ziet de ongekrenkte waarde van de sectoren en waar ze echt voor staan. Van het digitaal inhaalmanoeuvre van de maakindustrie (manufacturing matters!) tot de nieuwe competenties van werknemers. Van nieuwe en duurzame innovaties in de bouwsector tot de nieuwste trends op gebied van maintenance.

Vorig artikel
Volgend artikel