Slimme IT-infrastructuur vraagt ook slim onderhoud

Er is al behoorlijk wat inkt gevloeid over het onderwerp Industrie 4.0. Voor veel bedrijven dreigt het soms een sisyfusarbeid te worden: na jaren van werk, veel investeringen en evenveel gefrustreerde medewerkers staan sommigen niet veel verder in de geplande modernisering. Hoe komt dat? “Bij Industrie 4.0 is er geen sleutel-op-de-deuroplossing”, vertelt Stephan Van den Eynde, CEO bij Hapbit.

Digitale transformatie sijpelt binnen in iedere sector en raakt zowat ieder bedrijf. Het vereist een nieuwe strategie en voor de industrie een nieuwe manier van produceren. “Wat betreft het digitaliseren van PLC of het productieproces; in dat verhaal volgen de meeste maakbedrijven. Toch gaat Industrie 4.0 over meer dan dat. Het gaat over tracking, big data, analyses, cloud, en vooral begrijpen wat er in die processen gebeurt.” Van den Eynde is CEO bij Hapbit, een in Merksem gevestigde IT-service provider die bedrijven adviseert en ondersteunt in hun digitale transformatie.

Sneller durven vragen

Ondernemingen die zich snel weten aan te passen, maken nu eenmaal meer kans om het digitale tijdperk krachtig te doorstaan. Toch merken ze bij Hapbit dat vooral die bedrijven die al begonnen zijn met digitaliseren, bij hen komen aankloppen. “Bedrijven zouden sneller de vraag moeten durven stellen wat ze nodig hebben om de transformatie te kunnen maken. Op die manier kunnen we ze bijstaan in het traject naar technologiekeuze en de mogelijkheden ervan. Dat vergroot de capaciteit voor een optimale service. Want digitalisering blijft een complex gegeven.”

“Er wordt vaak geopteerd voor een snelle implementatie van de IT-service. Op lange termijn is dat niet altijd de beste beslissing.”

Verdubbeling van efficiëntie

Een waarin IT en IT-infrastructuur een bepalende rol zal vervullen. Van een reactieve afdeling die vooral bezig is met de veiligheid van het systeem, groeit het uit tot een niet te missen onderdeel van de bedrijfsstrategie. “Er wordt vaak geopteerd voor een snelle implementatie van de IT-service. Op lange termijn is dat niet altijd de beste beslissing.” Als toekomstgerichte onderneming is het aangeraden eerst een uitgebreide analyse te laten uitvoeren en vervolgens technologie op maat te implementeren of ontwikkelen.

“In sommige gevallen kan een slimme digitale transformatie een verdubbeling van de efficiëntie tot gevolg hebben,” vertelt Van den Eynde. Implementatie is één ding. Om ervoor te zorgen dat de rots voorbij de bergtop geraakt, is onderhoud van het systeem minstens even essentieel. “Een vernieuwde IT-omgeving levert op zijn beurt weer nieuwe uitdagingen op. Zelf investeerden we onlangs in een hyper converged private cloud. Met deze geïntegreerde infrastructuur kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen. Big data die binnenstroomt wordt er opgeslagen. Daarnaast kunnen ook verschillende sites van bedrijven er vlot geconnecteerd worden. Het is efficiënter en sneller te beheren.”

Aandacht voor IT-infrastructuur

Bedrijven moeten aandacht hebben voor het onderhoud van hun IT-infrastructuur, benadrukt Van den Eynde. “We lossen ontzettend veel acute problemen op. Die vallen meestal binnen de normale IT-support, zoals het vervangen van een paswoord dat vervallen is.” Ook voor deze kleine problemen doen bedrijven best een beroep te doen op de IT-service provider. “Door continu in contact te staan met onze klanten, doen er zich minder problemen met een grote impact op de productieomgeving voor. En indien dat toch gebeurt, lossen we het binnen de twee uur op.”


MEER OVER… 

15 jaar geleden begon Hapbit met de support van particuliere computers. De onderneming groeide organisch uit tot de IT-service provider die het vandaag is. Hapbit ondersteunt inmiddels grote kmo’s in hun digitale transformatie. Ze combineren flexibele oplossingen met beproefde werkmethodes en ervaring. In samenspraak met de klant stippelen ze een gepersonaliseerd traject uit. Hun abonnement vSquare biedt bovendien een service die 24/7 bemand is door professionals, tegen een vast maandbedrag.