Home Ideaal Duaal “De school moet niet beperkt blijven tot een gebouw: leren is ook...

Raymonda Verdyck

“De school moet niet beperkt blijven tot een gebouw: leren is ook op andere plaatsen mogelijk”

Raymonda Verdyck, de topvrouw van het GO!-onderwijs, is fan van het eerste uur van duaal leren. Voor haar is het belangrijk dat scholen aansluiting zoeken met de buitenwereld en dan voornamelijk met de arbeidsmarkt.

“Wij kunnen heel veel op school. Maar niet alles. Net omdat we niet in staat zijn om sommige dingen toe te passen − we beschikken bijvoorbeeld niet over de allernieuwste technologieën − is dat zo belangrijk. Maar het gaat ook over attitudevorming. Zeker voor leerlingen die snel de overstap willen maken naar de arbeidsmarkt is het fijn om al eens te proeven van de werkvloer. Daarom is het samen aanbieden van een leertraject voor ons zeer waardevol. Gooi bijvoorbeeld de auto-industrie in de mix: voor onze scholen is het gewoon niet mogelijk om alle technologische evoluties bij te houden, denk maar aan artificiële intelligentie of robotica. Daar kunnen wij niet even snel op inzetten als de bedrijfswereld. Dus is het goed om zulke partnerschappen te creëren.”

Wat voor attitudes leren leerlingen op de werkvloer?

“Op school zit je nog altijd met je medeleerlingen, gelijkgestemden. In een bedrijf leer je echt in een team functioneren en goede afspraken te maken. Je draagt een andere vorm van verantwoordelijkheid dan wanneer je in de beslotenheid van een school zit. Wat je doet, heeft een impact op het resultaat van een bedrijf. Als je bijvoorbeeld in de bouw begint met voegen en dat is niet goed, dan heeft dat een reële impact voor het bedrijf. Die muur moet nu eenmaal goed gevoegd zijn. Op school kun je altijd het voegsel eruit halen en herbeginnen. Attitudes worden scherper op punt gesteld als je op de werkvloer bent. Daar werk je ook met ervaren werknemers samen en maak je deel uit van een team dat naar een resultaat toe werkt. Ondertussen word je evenzeer ondergedompeld in een leerproces.”

Wat maakt van duaal leren een innovatieve onderwijsmethode?

“Op het vlak van kennis gebeurt er ook heel veel in de wereld buiten de school. Het is belangrijk om te weten dat een school geen eiland is, en dat je best met beide voeten in de wereld staat. Wij leiden jonge mensen op voor de toekomst, dus moet er ook verbinding worden gemaakt met de wereld waarin ze later toch sowieso terechtkomen. Het is goed om buiten je eigen schoolomgeving te stappen, om expertise en knowhow van buitenaf naar binnen te trekken.”

En om van binnenin naar buiten, het bedrijfsleven dus, te ‘duwen’.

“Zeker. Begrippen als wendbaarheid, flexibiliteit en levenslang leren horen we steeds meer bij bedrijven. Dat is voor ons ook een win-winsituatie in het duaal leren. Goesting geven om te blijven leren. Zodat leerlingen de theoretische kennis ook in de praktijk meekrijgen, en de zin om te blijven leren veel meer gestimuleerd wordt. Wij zijn bovendien sterk vragende partij om duaal leren in te voeren in het volwassenenonderwijs. Ook voor hoger onderwijs is duaal leren relevant. Wij denken dat, om leraar te worden bijvoorbeeld, het heel interessant is om in een duaal traject te stappen en het laatste jaar al deel uit te maken van een schoolteam.”

“Het is heel belangrijk dat een school geen eiland is, maar met beide voeten in de wereld staat.”

Welke lessen trekken jullie uit het buitenland?

“In Duitsland en Zwitserland is er een heel sterk uitgebouwd duaal leren-traject. Maar de lessen die wij daaruit kunnen trekken, zijn niet noodzakelijk positief. Wél goed is dat er vanuit de bedrijfswereld veel tijd en energie wordt gestoken in het opleiden van jonge mensen. Maar je moet ook iedereen in dat traject vasthouden. In duale systemen wordt er veelal niet in de breedte gekeken, en krijgen vooral leerlingen die al goed zijn de meeste kansen: de cherry picking van de heel sterke leerlingen, zeg maar. En dat is iets wat we toch liever niet zien gebeuren. We moeten ervoor zorgen dat iedere jonge mens de kans krijgt om dat traject te doorlopen.”

Hoe ziet de toekomst voor duaal leren eruit?

“De school is niet enkel nog het fysieke gebouw waarin leerlingen zich bevinden van maandag tot vrijdag. Leren doe je in de breedte. Leren wat de wereld te bieden heeft, en dat levenslang. Dat zou ook de benadering moeten zijn ten aanzien van duaal leren. Zorgen dat leerlingen ook elders kunnen leren en dat school niet beperkt blijft tot een gebouw, maar dat leren ook op andere plaatsen mogelijk is. Dat we de doelen van wat jonge mensen moeten bereiken heel duidelijk blijven stellen en meegeven.”

MEER

‘STEM-loopbanen moeten populairder worden’

Fons LeroyVolgens de recente studie Shaping the future of work van Agoria, waaraan ook VDAB meewerkte, heeft 28 procent van het aantal mensen dat werkzaam is in de chemie en life sciences, een IT- of STEM-profiel. Het doembeeld van een structureel tekort aan gekwalificeerde instroom aan nieuwe arbeidskrachten wordt echter steeds meer een realiteit.

De levenslijn van farma en life sciences

Life Sciences Onze farmaceutische en life science-knowhow is wereldwijd toonaangevend. Maar om dat zo te houden, is het absoluut noodzakelijk in te zetten op R&D. Want alleen zo zal de sector het hoofd kunnen bieden aan uitdagingen als kostenverlaging, nieuwe samenwerkingsverbanden en efficiëntere businessprocessen.

‘Hoe moet je jong zijn? ‘

Toon van Eekert Jong zijn betekent je richting zoeken in het leven. Je hebt geen druk of verantwoordelijkheid, en kunt onbezorgd op zoek gaan naar je passies. Het is hét moment waarop je kunt investeren in jezelf. Maar wanneer ben je eigenlijk ‘goed’ jong geweest?

Waarom opleiding meer is dan een ‘one time shot’

Opleidingen Vandaag zien meer en meer ondernemingen de nood aan opleidingen op maat om de leercurve bij hun medewerkers hoog te houden.

Sneller op twee wielen dan op vier

MultimodaliteitAlmaar meer leasemaatschappijen bieden formules aan waarbij ze een auto combineren met een fiets of treinabonnement. Ook heel wat bedrijven en organisaties zijn hier vragende partij voor. Met dank aan de steeds langer wordende files.

Ticket naar de zon: Kerst en Nieuwjaar vieren in...

Doet die schijnbaar eindeloze winter je energiemetertje naar de verkeerde kant door-slaan? Dan behoor jij tot de 69 procent van de Vlamingen die de Belgische winter liefst staalhard negeert en inruilt voor een zorgeloze vakantie op een zonovergoten strand.