Home Ideaal Duaal “De school moet niet beperkt blijven tot een gebouw: leren is ook...

Raymonda Verdyck

“De school moet niet beperkt blijven tot een gebouw: leren is ook op andere plaatsen mogelijk”

Raymonda Verdyck, de topvrouw van het GO!-onderwijs, is fan van het eerste uur van duaal leren. Voor haar is het belangrijk dat scholen aansluiting zoeken met de buitenwereld en dan voornamelijk met de arbeidsmarkt.

“Wij kunnen heel veel op school. Maar niet alles. Net omdat we niet in staat zijn om sommige dingen toe te passen − we beschikken bijvoorbeeld niet over de allernieuwste technologieën − is dat zo belangrijk. Maar het gaat ook over attitudevorming. Zeker voor leerlingen die snel de overstap willen maken naar de arbeidsmarkt is het fijn om al eens te proeven van de werkvloer. Daarom is het samen aanbieden van een leertraject voor ons zeer waardevol. Gooi bijvoorbeeld de auto-industrie in de mix: voor onze scholen is het gewoon niet mogelijk om alle technologische evoluties bij te houden, denk maar aan artificiële intelligentie of robotica. Daar kunnen wij niet even snel op inzetten als de bedrijfswereld. Dus is het goed om zulke partnerschappen te creëren.”

Wat voor attitudes leren leerlingen op de werkvloer?

“Op school zit je nog altijd met je medeleerlingen, gelijkgestemden. In een bedrijf leer je echt in een team functioneren en goede afspraken te maken. Je draagt een andere vorm van verantwoordelijkheid dan wanneer je in de beslotenheid van een school zit. Wat je doet, heeft een impact op het resultaat van een bedrijf. Als je bijvoorbeeld in de bouw begint met voegen en dat is niet goed, dan heeft dat een reële impact voor het bedrijf. Die muur moet nu eenmaal goed gevoegd zijn. Op school kun je altijd het voegsel eruit halen en herbeginnen. Attitudes worden scherper op punt gesteld als je op de werkvloer bent. Daar werk je ook met ervaren werknemers samen en maak je deel uit van een team dat naar een resultaat toe werkt. Ondertussen word je evenzeer ondergedompeld in een leerproces.”

Wat maakt van duaal leren een innovatieve onderwijsmethode?

“Op het vlak van kennis gebeurt er ook heel veel in de wereld buiten de school. Het is belangrijk om te weten dat een school geen eiland is, en dat je best met beide voeten in de wereld staat. Wij leiden jonge mensen op voor de toekomst, dus moet er ook verbinding worden gemaakt met de wereld waarin ze later toch sowieso terechtkomen. Het is goed om buiten je eigen schoolomgeving te stappen, om expertise en knowhow van buitenaf naar binnen te trekken.”

En om van binnenin naar buiten, het bedrijfsleven dus, te ‘duwen’.

“Zeker. Begrippen als wendbaarheid, flexibiliteit en levenslang leren horen we steeds meer bij bedrijven. Dat is voor ons ook een win-winsituatie in het duaal leren. Goesting geven om te blijven leren. Zodat leerlingen de theoretische kennis ook in de praktijk meekrijgen, en de zin om te blijven leren veel meer gestimuleerd wordt. Wij zijn bovendien sterk vragende partij om duaal leren in te voeren in het volwassenenonderwijs. Ook voor hoger onderwijs is duaal leren relevant. Wij denken dat, om leraar te worden bijvoorbeeld, het heel interessant is om in een duaal traject te stappen en het laatste jaar al deel uit te maken van een schoolteam.”

“Het is heel belangrijk dat een school geen eiland is, maar met beide voeten in de wereld staat.”

Welke lessen trekken jullie uit het buitenland?

“In Duitsland en Zwitserland is er een heel sterk uitgebouwd duaal leren-traject. Maar de lessen die wij daaruit kunnen trekken, zijn niet noodzakelijk positief. Wél goed is dat er vanuit de bedrijfswereld veel tijd en energie wordt gestoken in het opleiden van jonge mensen. Maar je moet ook iedereen in dat traject vasthouden. In duale systemen wordt er veelal niet in de breedte gekeken, en krijgen vooral leerlingen die al goed zijn de meeste kansen: de cherry picking van de heel sterke leerlingen, zeg maar. En dat is iets wat we toch liever niet zien gebeuren. We moeten ervoor zorgen dat iedere jonge mens de kans krijgt om dat traject te doorlopen.”

Hoe ziet de toekomst voor duaal leren eruit?

“De school is niet enkel nog het fysieke gebouw waarin leerlingen zich bevinden van maandag tot vrijdag. Leren doe je in de breedte. Leren wat de wereld te bieden heeft, en dat levenslang. Dat zou ook de benadering moeten zijn ten aanzien van duaal leren. Zorgen dat leerlingen ook elders kunnen leren en dat school niet beperkt blijft tot een gebouw, maar dat leren ook op andere plaatsen mogelijk is. Dat we de doelen van wat jonge mensen moeten bereiken heel duidelijk blijven stellen en meegeven.”

MEER

Heerlijk eco-trippen

vakantie Op vakantie gaan hoeft niet per se slecht te zijn voor het milieu. Ga groen op reis met deze tips van Yana Pannecoucke en Veerle Devillé.

‘Kerst is samen delen’

Peter van de VeireVoordat hij in 2006 voor het eerst in het glazen huis van Music for Life zat, was MNM-dj en Eén-gezicht Peter van de Veire niet zo’n enthousiaste kerstvierder. Maar tegenwoordig kan hij zich volledig geven op 24 en 25 december. “Inmiddels begrijp ik het.”

Remco Evenepoel: Plezier brengt je op weg

Remco Evenepoel Jong zijn is dromen over de toekomst, en dan vooral over waar je zelf zal staan én de weg die je neemt om daar te geraken. Gelukkig is alles mogelijk als je jong bent. Dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden.

‘De ‘smart city’ ten dienste van onze stedelingen’

Jack MikkersHet welbekende enthousiasme van premier Rutte kende geen weerga toen we in 2016 in het Torentje ons idee voor een nationale Smart City strategie bespraken. Volgens hem vergde dat een brede aanpak, die niet bij een van de ministeries moest liggen.

De soundtrack van je herfst

Het vallen van de bladeren doet velen van ons ook sneller het knusse huis binnenkruipen. Nochtans kun je ook tijdens de herfst een nokvolle concertagenda bijeenschrapen.

3 vragen aan Transporeon

Transporeon“Door volop in te zetten op digitalisering, kunnen bedrijven veel tijd en geld winnen. Om die reden hebben we ook bij Transporeon Group een digitaal platform ontwikkeld dat de communicatie tussen transporteurs en verladers eenvoudiger maakt. Je kunt er online mee tenderen, time slots mee boeken maar ook je administratie in opvolgen en nagaan of een levering tijdig is gebeurd. Via het platform kun je de hele keten in de gaten houden.”