Ideaal Duaal Jury 2019

Dirk Kooreman
Microsoft

“In de IdeaalDuaal-wedstrijd neemt Microsoft de rol van jury op zich en coacht het een aantal winnaars als partner”, zegt partner development manager Dirk Kooreman. “Het is zeker niet de bedoeling dat wij de app uitwerken, we zijn er om hen te ondersteunen. Wij inspireren en helpen hen, samen met onze partner Cronos.

Als jurylid hanteert Dirk een aantal duidelijke en eenvoudige parameters. “Elk jurylid heeft zijn eigen specialisatie om de evaluatie te doen. Onze focus is om innovatieve ideeën op te sporen die studenten, bedrijven en scholen echt kunnen verbinden. Vorig jaar waren er 72 inzendingen dit jaar zijn het er iets minder maar na een eerste evaluatie zien we wel dat de kwaliteit nog hoger ligt. De usability of de praktische bruikbaarheid van veel inzendingen is verrassend goed. SYNTRA Vlaanderen is er echt in geslaagd om de juiste snaar te raken en zo de juiste ideeën te vinden.”

Vaak hebben winnaars een goed idee van wat hun app moet kunnen, maar zijn ze niet helemaal op de hoogte van de technologische mogelijkheden. “Daarvoor dienen bijvoorbeeld ook de co-creatiedagen: mensen inspireren en hen op weg zetten. Hen laten zien dat er dankzij de nieuwe technologieën nieuwe manieren en invalshoeken zijn om iets aan te pakken.”


Tim Rootsaert
imec.istart

“In een eerste fase is het vooral belangrijk dat er een duidelijke intentie achter de inzending zit”, zegt Tim Rootsaert van de accelerator imec.istart. “Welk reëel probleem moet er worden opgelost? In een volgende fase kijken we naar de maturiteit van de oplossing: hoe wil het team ermee omgaan?”

Ook Tim heeft een duidelijke visie op zijn rol als jurylid. “Ik vertegenwoordig ‘de markt’”, zegt hij. “Een vraag die ik me altijd stel is: hoe schaalbaar is dit? Als school X een oplossing voor een probleem verzint, is dat dan ook bruikbaar voor scholen Y en Z? Een idee dat we zouden kunnen exporteren, is natuurlijk top. Ik vind het ook belangrijk dat er een multidisciplinair team verzameld wordt, een techneut, maar evengoed ook iemand met ondernemersbloed. Tot slot zie ik ook graag een businessmodel. Het moet meer zijn dan een ‘papieren idee’ dat in een app is gegoten.”

Vanuit de context van innovatie vond Tim de inzendingen van vorig jaar zeker behoorlijk. “Ik was aangenaam verrast, zeker als je weet dat dit voor de mensen die meedoen zeker niet hun dagelijkse dada is. Voor dit jaar lijkt me het niveau zelfs nog iets hoger te liggen.”


Alexander Maeyaert
GAN Belgium

“Nu we zicht hebben op de definitieve uitrol van duaal leren in het secundair onderwijs, zijn we klaar voor de volgende challenge: duaal leren in het hoger onderwijs”, begint Alexander Maeyaert, project lead bij GAN Belgium. “In Zwitserland kunnen jongeren die duaal kiezen in het secundair onderwijs deze leerweg ook in het hoger onderwijs aanhouden. Bieden we hen dit perspectief niet, zetten we een rem op de aantrekkelijkheid van duaal leren en creëren we de facto een watervalsysteem.” GAN Belgium, de nationale antenne van een internationale coalitie van bedrijven en werkgeversorganisaties, wil nu hetzelfde voor de Vlaamse Gemeenschap.

“Er is momenteel nog veel onduidelijkheid over het kader en de administratieve rompslomp die met duaal leren gepaard gaat. Hierdoor kijken bedrijven vaak nog de kat uit de boom. Met IdeaalDuaal haalt SYNTRA Vlaanderen de antwoorden op actuele uitdagingen bij de experten op de werkvloer: jongeren, leerkrachten, mentoren…”, gaat Maeyaert verder. Initiatieven die bedrijven en onderwijsinstellingen helpen ‘ontzorgen’ bij het organiseren van duale trajecten, krijgen de volledige steun van GAN Belgium. “We hopen dat er ideeën naar boven komen die de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemingen kan vereenvoudigen. Belangrijk is de motivatie van de indiener. Met een goede dosis passie is alles mogelijk.”


Alexander Meukens
Aiesec

AIESEC gaat over grenzen heen: om van duaal leren het onderwijs van de toekomst te maken, én als jongerenorganisatie. De internationale facilitator van cross-culturele uitwisselingen focust zich op leadership development in meer dan 126 landen. “We hebben negen lokale comités en zijn verbonden aan universiteiten, maar zijn geen studentenvereniging. Bij ons kun je professionele ervaring opdoen, in een ‘veilige en stimulerende’ omgeving.

Voor Alexander zelf was bij AIESEC beginnen een leerrijke toevoeging aan zijn studentenleven. “Ik heb vanuit verschillende posities en in verschillende omgevingen heel wat bijgeleerd, zeker soft skills.” Een soort van duaal leren dus, wat hem een grote voorstander maakt van het leertraject. Maar er moet wel meer aanwezig zijn dan een link tussen je studies en praktijkervaring. Ook bij de IdeaalDuaal-wedstrijd: “Dat is te voor de hand liggend en werkt vaak te beperkt.”

Alexander mikt op vaardigheden die je niet gauw aangeleerd ziet. “Duaal leren is absoluut complementair. Studenten moeten gewoon de kans krijgen om professionele ervaring op te doen, zelfs bij een ‘ideaal’ studietraject.” Dat is dan ook de grootste uitdaging: “De mogelijkheden zijn er, ze moeten enkel nog voor iedereen beschikbaar worden gemaakt.”


Berkan Alci
Vlaamse Scholierenkoepel

De Vlaamse Scholierenkoepel is een organisatie gerund door scholieren die het secundair onderwijs vertegenwoordigen. “Inspraak en participatie in verschillende organisaties en evenementen is voor ons extreem belangrijk”, zegt vertegenwoordiger Berkan Alci over hun rol. “Zo kunnen we de stem van scholieren doorgeven aan beleidsmakers, en in dit geval IdeaalDuaal.”

Het belang van duaal leren zou namelijk niet volledig onderschreven zijn zonder die scholierenstem. “Hierdoor zijn we er zeker van dat de keuzes binnen de wedstrijd niet alleen gebaseerd worden op de beste uitvindingen of ideeën, maar ook dat de winnende inschrijvingen een positieve impact zullen hebben op scholieren”, gaat Berkan verder.

Wat een inschrijving naar Scholierenkoepelnormen nodig heeft om als winnaar uit de bus te komen, is een duidelijke link tussen de opleidings- en bedrijfswereld. “Zo kunnen we ervoor zorgen dat niet enkel de transitie, maar ook de leeromgeving van scholieren en studenten verbeterd wordt. Daarnaast kijken we ook naar de creativiteit: een werkelijk inventief idee zorgt voor nieuwe mogelijkheden binnen duaal leren.” Ten slotte is Berkan ook op zoek naar een duidelijke motivatie: er moet genoeg passie of drive aanwezig zijn om zich 100 procent in te zetten voor een uitvinding of idee, en het verder te brengen.