5.8 C
Antwerp
10 december 2018

Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme mobiliteit
H
.

De wereld beweegt continu en gedragsveranderingen vragen om concrete oplossingen. Slimme mobiliteit draagt bij aan een prettige, veilige en duurzame samenleving. Binnen Smart Cities én daarbuiten is technologie de verbindende factor die zorgt dat slimme infrastructuur en slimme mobiliteit samengaan.

Groen licht
Door stedelijke, regionale en nationale netwerksystemen met elkaar te verbinden, is een optimale ‘flow’ van verkeer en individuele reizigers mogelijk. Dynniq is een bedrijf dat wereldwijd geïntegreerde mobiliteitsoplossingen ter bevordering van de verkeersveiligheid en een duurzame samenleving biedt. Zijn commercieel directeur Haye Mensonides legt uit dat mobiliteit veel verder gaat dan dat: “Ook verlichting die werkt op sensoren of het oversteken voor ouderen veiliger maken door hen langer groen licht te geven, zijn voorbeelden waar we – samen met lokale autoriteiten en bedrijven – aan werken. Effectieve aansturing van technologie langs de weg is essentieel, zodat de weggebruiker een veilige en comfortabele reis heeft.” Nederland staat binnen Europa bekend als een ‘pilot-land’: er lopen allerlei proefprojecten op het gebied van het verbeteren van de doorstroming binnen de logistieke sector, waarbij ook het bedrijfseconomisch aspect van belang is. Dat het in steden soms wat lastiger is, komt vooral doordat daar de bestaande infrastructuur vaak niet uitgebreid kan worden, dus zal die aangepast moeten worden door de inzet van slimme technische oplossingen.

Autonome wagen op de weg.

 

Preciesheid van informatie is van groot belang voor de toepassing, afhankelijk van de toepassing Haye Mensonides, Dynniq

 

Technologie gericht inzetten
“Door Big Data te verzamelen, krijg je inzicht en op basis hiervan kun je besluiten nemen en keuzes maken”, vertelt Mirjam Rademaker, eigenaar van Sourceware, kennisexpert op het gebied van netwerkinfrastructuren. “De uitdaging zit vooral in het feit dat je met meerdere partijen werkt met diverse belangen. Het is belangrijk om in een groots geheel kleine stapjes te maken om vooruit te komen. Een visie op het grote geheel is cruciaal om te weten waar je heen wilt.” Haye vult aan: “Lokaal kun je vaak technologie heel gericht inzetten, daar anticiperen wij op. Maar er zijn ook cases waarbij het lokale belang niet voorop gesteld moet worden op het landelijk belang. Op die momenten is er een centrale overheid nodig om het grote geheel te blijven zien. In Nederland is er een uniek partnership opgezet tussen de overheid en marktpartijen: Talking Traffic. Binnen dit programma worden standaarden voor data-uitwisseling gehanteerd.  Dit zorgt er onder meer voor dat alle verkeerslichten kunnen communiceren met ieder automerk dat hiervoor een voorziening aan boord heeft. Intelligente VRI’s (iVRI’s) zijn de nieuwe generatie verkeersregelinstallaties en kunnen niet alleen informatie zenden (tijd tot rood, tijd tot groen) maar ook informatie ontvangen en op tijd ‘zien’ welk verkeer eraan komt en de besluitvorming daarop aanpassen.” 

Privacy
Er is een spanningsveld als we het hebben over smart cities, smart buildings of anything smart: privacy. Toch merkt Mirjam dat steeds meer mensen zich hebben aangepast aan de digitale wereld. “De mens blijft hierin de meest onvoorspelbare factor… Die bepaalt of functionaliteit van toegevoegde waarde is en wil daar zo lang mogelijk zélf een keuze in hebben.” Ook Haye bevestigt dit: “Niet alleen de technologie en de infrastructuur, maar vooral de gebruikers zijn de bepalende factoren.” Samen zijn ze het erover eens dat het ongelooflijk belangrijk blijft om telkens te toetsen: klopt dit nog met het doel en de beweging vanuit de markt? Hoe kunnen we slim en verantwoord gebruikmaken van de continu veranderende technologieën om het welbevinden van de mensen te verbeteren. Want dáár draait het uiteindelijk om…

Lees meer.

Het Silicon Valley van de farma-industrie

Bier en frieten, dat zijn de producten waarvoor wij Belgen wereldwijd gekend zijn. Producten waar we zelf ook terecht trots op zijn. Iets minder toegankelijk misschien, maar aan dat rijtje mogen medicijnen direct worden toegevoegd.

Van passief naar nul-energie

Wie een energiezuinige woning laat (ver)bouwen, zet een mooie stap richting duurzame toekomst. Maar dat is niet alles. “Duurzaam bouwen is een nuloperatie als je niet duurzaam leeft.”

Liever hemelwater dan drinkwater

Elke dag verbruiken we in België zowat 130 liter zuiver drinkwater per persoon, niet alleen om te drinken, te douchen of te koken, maar ook om het toilet door te spoelen, de auto te poetsen en de tuin te besproeien. Voor dat soort van zaken hemelwater inzetten zou een gigantische besparing betekenen van drinkwater én geld.

Van de grond tot op het bord

Van een mooi bord kan je niet eten. Maar van een vers bord kan je wel genieten. Tenminste, als de logistiek haar werk doet.

Matthias Wauters: De overnamemarkt in overdrive?

De Belgische overnamemarkt beleeft een hoogconjunctuur. De redenen daarvoor zijn niet nieuw. Ze komen wel allemaal samen. En die stemming blijft ongetwijfeld nog een tijdje duren. Al is een tijdelijke afkoeling – bijvoorbeeld bij een renteopstoot, geopolitieke spanningen of een harde Brexit – niet uitgesloten.

Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door

Tien jaar geleden had geen mens er al van gehoord, maar sinds enkele jaren duikt het Black Friday-fenomeen ook in onze contreien op. Van waar komt die winkelhoogdag eigenlijk? En hoe belangrijk is dit voor winkels en bedrijven?

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”