3.8 C
Antwerp
16 november 2018

Doe het met fair.
Hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen
D
.

Het is je misschien al opgevallen: onze aarde heeft steeds meer haar kuren. Winters worden warmer, zomers schroeiend heet. Oceanen hebben een uitgebreider plastieken rijk dan zeedierenrijk, en tijdens een wandeling door de natuur kwam je ongetwijfeld de nieuwe soort afvalboom en zijn struikvarianten reeds tegen. Milieubehoud staat prominenter dan ooit op de agenda en dat zal ook de gemiddelde consument geweten hebben.

Als onderneming wordt er op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen veel meer van je verwacht dan pakweg een aantal decennia geleden. Maar dat omvat meer dan enkel het milieuaspect, want ook hoe en door wie een product tot stand komt moet enige fairheid tonen. De kans is groot dat je als onderneming je pijlen ondertussen al richting duurzaamheid hebt staan. Maar met welk doel en doe je wel voldoende?

3P-pijlers

Dus duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo): wie, wat, waar, wanneer? Het 3P-model (people, planet, profit) kun je als organisatie gebruiken als driedelige steunzool voor een stabiele duurzaamheid. Het zijn belangrijke pijlers om in acht te nemen bij zowat alle beslissingen die je moet maken in kader van je bedrijf en waarvoor het staat. People duidt natuurlijk het sociale aspect aan: niet enkel houd je rekening met iedereen die voor je onderneming werkt, maar je let vooral ook op het effect dat je product of dienst heeft op zij die buiten je onderneming leven.

3P… +2

Planet is een milieuaspect zo breed als de planeet zelve: hoe houd je je vervuiling in toom, maar ook met andere zaken zoals licht- en luchtvervuiling, geluidsoverlast of geurhinder hoor je rekening te houden als onderneming. Profit is het voortbrengen van je goed of dienst en winst creëren, uiteraard binnen een zeker duurzaam karakter. Voka, in samenwerking met MVO Vlaanderen, voegt daar nog twee P’s aan toe: Prosperity (welvaart) en Partnership (partnerschap). Profit vervangen ze tevens ook door Peace. De bedoeling van al die P’s is om ze in balans te houden: alle maatregelen genomen om energie te besparen en goede doelen te steunen, mogen bijvoorbeeld nooit ten koste gaan van de werknemer die dan te veel hooi op zijn vork krijgt.

Mvo-blauwdruk

Hoe zet je die P’s nu concreet om in actie? Je gaat natuurlijk niet meteen alle werknemers met boterhammen in zilverfolie op de vingers tikken, want daar geraak je hoegenaamd geen stap verder mee. Eerst werp je een blik op een mvo-aanpak: hoe integreer je maatschappelijk verantwoord ondernemen op alle vlakken in je organisatie? Het idee van duurzaam ondernemen moet niet enkel het bewustzijn van alle betrokkenen binnendringen, maar ook ieder spleetje en elke muur van je bedrijf. Je gaat met andere woorden op zoek naar een verantwoord skelet voor alle structuren binnen je bedrijf om de weg naar duurzaamheid verder te plaveien. Dat zijn bedrijfsstrategieën, maar ook culturen en zowat alle processen die nu in werking zijn, eens deftig onder de sociale, economische en milieuafhankelijke loep leggen.

Maatschappelijk verantwoord handelen gebeurt niet met een knip van de vinger, en je zal voortdurend klaar moeten staan met antwoorden over de weloverwogen stappen van je meer duurzaam beleid

Missie voor transformatie

Dat vereist voor veel ondernemingen een verandering in organisatiestructuur. Voor je die invoert, heb je best een afgelijnde visie en een concrete missie klaar. Wat wil je je klanten, stakeholders en werknemers, maar ook gemeenten en overheden meegeven? Het kan helpen om daarbij eerst na te gaan wat de negatieve effecten van je bedrijfsvoering zijn en op basis daarvan te bedenken hoe je die effecten kunt verminderen of helemaal kunt wegwerken.Dan denk je na over wat echt belangrijk is: een verbeterd sociaal contact onder werknemers of een continue bijscholing, neem je energiebesparende maatregelen of richt je je op het verkleinen van je ecologische voetafdruk?

Bijsturing & bedrijfsbijscholing

Je kunt dan beginnen te implementeren, stap voor stap, met een continue opvolging en bijsturing van je beleid. Maatschappelijk verantwoord handelen gebeurt immers niet met een knip van de vinger, en je zal voortdurend klaar moeten staan met antwoorden over de weloverwogen stappen van je duurzame(re) beleid. Heb je graag toch meer concrete voorbeelden ter beschikking, of een zekere begeleiding om mee te starten? 5 oktober kun je langsgaan bij het Vlaamse Parlement voor een Dag Duurzaam Ondernemen, met tools en tips van VOKA en MVO Vlaanderen, die je maar al te graag helpen groeien in je mvo-maturiteit.

Lees meer.

Je eigen lichaam, het beste medicijn

Het menselijk lichaam is een wonderbaarlijk gegeven, niet in het minst omdat ons lichaam in veel gevallen voor zijn zelfherstel kan instaan. Van het aanmaken van nieuwe cellen, over het helen van gebroken botten tot het hernieuwen van ons bloed.

Een toppositie in de zoekresultaten

Een goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

De impact van de ‘gig economy’ op het management

In de gig economy (het flexibel inzetten van tijdelijke in plaats van fulltime werkkrachten, red.) is flexibiliteit de norm. De uitbesteding van routinejobs is ons welbekend. Maar de laatste 10 jaar vullen ondernemingen ook hun directie- en managementfuncties almaar flexibeler in. Wat zijn de aandachtspunten inzake strategie en organisatie van ondernemingen?

Een nieuwe industriële revolutie

Het stoomtijdperk, de lopende band en de microchip hebben elk ooit een industriële revolutie in gang gezet en nu mogen we ons stilaan opmaken voor ‘Industry 4.0’. Wat gaat dit teweegbrengen? Hoe zal dit de productieomgeving veranderen? En wat brengt de toekomst? Drie experts zetten er hun tanden in.

Onder de loep: de toekomst van ons transport

De Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

Anouk Taeymans: Summertime and the livin’ is easy

De zomer is in het land. Hoog tijd om dat zomers optimisme in huis te halen en met enkele kleine ingrepen je interieur én buitenruimtes in vakantiemodus te brengen. Dus… zet die fles maar alvast koud.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”