6.5 C
Antwerp
15 november 2018

Hoe IoT onze wereld transformeert
H
.

Met het tempo waarin technologie evolueert, beeld je eens in waar we over pakweg 20 jaar staan. Steeds meer toestellen en bijbehorende applicaties volgen elkaar razendsnel op. We komen steeds dichter bij een ideale wereld, eentje waar bijna geen tekorten meer zullen gelden.

Er wordt voorspeld dat we over 20 jaar dagelijks omgeven zullen worden door 3.000 à 5.000 toestellen. Het wordt wel een uitdaging om  tegen dan over de kunde te beschikken om dagelijks duizenden toestellen te beheren. Uiteraard is dat niet zomaar even haalbaar, dat hoef je jezelf niet wijs te maken. Maar gelukkig is er artificiële intelligentie om bij te springen, zegt Sam Schellekens, business development manager bij Telenet. “Dankzij artificiële intelligentie geef je misschien een deel van de controle uit handen, maar je krijgt er veel voor in de plaats. We kunnen onze grondstoffen en middelen beter delen. Misschien is dit wel het begin van een Utopia. Met een leven ingebed in een zogenaamde technocratie, vol voordelen.”

Dat geldt zeker voor zij die de grote stad verkiezen. Tegen 2050 zou meer dan 60 procent van de bevolking in steden wonen, wat veel aspecten uiteraard niet zal vergemakkelijken. Zoals verkeer, bijvoorbeeld. “IoT-toepassingen helpen vervoer vlotter te regelen, wat leidt tot minder files en dodelijke ongevallen,” geeft Schellekens aan. “Gevaarlijke situaties met ambulances of politiewagens worden vermeden dankzij slimme verkeerslichten. Ook parkings kunnen slim worden, waardoor een plekje zoeken niet langer een probleem is.”

Met IoT is een continue meting mogelijk, hetgeen andere inzichten met zich mee kan brengen.

Een goed geregeld verkeer draagt al bij tot meer veiligheid, net zoals slimme toepassingen op het vlak van verlichting en aspecten inzake luchtvervuiling en geluidsoverlast. Zo kunnen lichtpalen, ophaaldiensten of camera’s efficiënter ingezet worden… en ook jijzelf. Schellekens: “Als iedere burger over de nodige app beschikt, kan ongewenst afval worden aangeduid en opgeruimd als een soort van ‘Afvalverwerking as a Service’.” Ook sterk luchtvervuilde buurten kunnen dan ontweken worden door mensen met medische condities zoals astma. Het zijn maar enkele voorbeelden waarbij fysieke veiligheid en een bewust gezondheidsbeleid een technologische injectie krijgen.

Ook buiten de stad gelden problemen die een dringende IoT-oplossing vereisen. “IoT kan een aanzienlijke meerwaarde betekenen voor de agricultuur,” vervolgt Schellekens. “Ieder jaar wordt zo’n 1,4 miljard ton voedsel verloren of verspild op weg naar de consumentenketen.” Slimme applicaties, in de vorm van onder andere temperatuursensoren, vocht- of bladmetingen, verzamelen data waardoor landbouwers sneller kunnen inspelen op een mogelijk probleem, waardoor verspilling en vervuiling worden teruggedrongen.

Voor de ziekenzorg is het niet veel anders. “Momenteel is de klassieke vorm van geneeskunde hoofdzakelijk gebaseerd op een momentopname. Met IoT is een continue meting mogelijk, hetgeen andere inzichten met zich mee kan brengen,” zegt Schellekens. In bredere zin kan het zelfs een kwalitatiever leven schenken aan onze ouder wordende bevolking. Denk maar aan ouderen die langer thuis kunnen wonen dankzij het voortdurende monitoren van de gezondheidstoestand.

Leefbaarder leven: daar zorgt Internet of Things uiteindelijk voor. Niet enkel zijn de dingen geconnecteerd met elkaar, ook connecties onder elkaar worden sterker, sneller, socialer.


Meer over…

Telenet Tinx voor kmo’s en grote bedrijven: Om efficiëntie te verhogen, kijken bedrijven steeds vaker naar het Internet of Things. Telenet biedt kant-en-klare bouwstenen op het IoT-platform wat maakt dat bedrijven in een mum van tijd aan de slag kunnen. Indien er specifieke noden zijn, dan ontwikkelen wij samen met de klant en onze partners een IoT-oplossing op maat.

TELENET

Lees meer.

‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere aankopen snel genomen’

E-commerce is booming. En hoewel België niet bij de koplopers hoort, willen we onze achterstand uiteraard wel inlopen. Maar hoe doen we dit? Waar zitten dan de drempels? Marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick School verklaart de zeven grootste obstakels voor e-commerce in ons land. “De allergrootste rem op het succes van e-commerce in België is onze mentaliteit.”

Matthias Wauters: De overnamemarkt in overdrive?

De Belgische overnamemarkt beleeft een hoogconjunctuur. De redenen daarvoor zijn niet nieuw. Ze komen wel allemaal samen. En die stemming blijft ongetwijfeld nog een tijdje duren. Al is een tijdelijke afkoeling – bijvoorbeeld bij een renteopstoot, geopolitieke spanningen of een harde Brexit – niet uitgesloten.

Er is leven na de kernuitstap

Volgens de letter van de wet gaan tegen 2025 alle kerncentrales dicht. Na de sluiting zijn we voor onze elektriciteit op andere energiebronnen aangewezen. Gas, wind en zon liggen het meest voor de hand, maar zijn er ook andere pistes?

Gezocht: mezelf

Vrijwel onmogelijk: iemand die perfect weet wat hij wilt en het zomaar eventjes allemaal gedaan krijgt. Weten waar je nu precies naartoe wilt in het leven blijft een voortdurende zoektocht. Gelukkig wel eentje die je niet per se alleen hoeft te maken.

Je studentenleven: meer dan alleen pinten geven

Wie student is geweest, weet dat hij liever niet wordt aanzien als ‘het blokzwijntje’ met de kromgebogen rug van achter de boeken te zitten. De boog kan en mag niet altijd gespannen staan, daarom dat spanning en ontspanning hand in hand moeten gaan.

Bedrijfsovername: hoe ‘werkt’ het?

Een bedrijf overnemen opent een wereld van (commerciële) mogelijkheden, maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Wat bijvoorbeeld met de typische bedrijfscultuur van beide partijen? Of hoe aan de vereisten van de overlaters tegemoetkomen?

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”