-1.4 C
Antwerp
20 januari 2019

Hoe goed scoort de Nutri-score?
H
.

In augustus 2018 kondigde Minister van Volksgezondheid Maggie de Block de invoering aan van de Nutri-score als voedingslabel. Hiermee wil De Block het consumenten makkelijker maken om voor gezonde voeding te kiezen. Maar in hoeverre helpt dit de consument effectief? En wat voor impact heeft het label op voedingsproducenten? Nicholas Courant, woordvoerder van de federatie voor de Belgische voedingsindustrie Fevia, legt uit hoe voedingsbedrijven die doelstelling nastreven.

Manger mieux…
‘C’est facile de manger mieux’. Deze slagzin die het ‘Nutri-score’-label begeleidt, lijkt ambitieus. Het score-systeem geeft op eenvoudige manier de voedingswaarde van producten weer. Dit aan de hand van 5 letters, van A (beste score) tot E (slechtste score), en 5 kleuren, van donkergroen tot donkeroranje. Nicholas Courant: “De Nutri-score is één van de vrijwillige systemen die voedingsproducenten kunnen gebruiken om – naast de bestaande wettelijke verplichte informatie –bijkomend nog een interpretatie van de voedingswaarden aan te geven op het etiket van een voedingsproduct.” Het systeem werd in 2017 al in Frankrijk ingevoerd, en na de aankondiging van minister De Block in augustus 2018 toonden ook bepaalde Belgische supermarktgiganten en producenten zich voorstander van dit voedingslabel. Colruyt toont de Nutri-score bijvoorbeeld bij bijna alle producten in hun webwinkels. Daarnaast werkt Colruyt ook met de SmartWithFood-app die de Nutri-scores van producten vergelijkt.

Impact
Maar wat is net de impact van zo’n systeem op de consument? Nicholas Courant: “Consumenten vragen steeds meer informatie over de samenstelling en voedingswaarde van de voedingsproducten die ze kopen. De voorbije jaren zagen we heel wat positieve evoluties: onze sector nam zelf initiatieven en intussen heeft Europa ook duidelijke regels voorgeschreven over wat er op een voedingsetiket moet staan zodat je als consument goed geïnformeerde keuzes kan maken. Daarnaast is er ook ruimte voor vrijwillige systemen, bijvoorbeeld met kleurencodes, maar we pleiten ervoor om ook zo’n vrijwillig systeem Europees te harmoniseren. Eén visuele weergave dus op basis van criteria waarover wetenschappelijke consensus bestaat. Anders bestaat het risico dat je als consument verschillende systemen naast elkaar ziet en producten niet effectief kunt vergelijken.”

Onderliggende vraag
De onderliggende vraag die we ons volgens Courant moeten stellen, is: hoe gaan we om met uitdagingen zoals onevenwichtige voedingspatronen? “We kunnen moeilijk heen rond de problematieken van obesitas en diabetes. Samen met de overheid, supermarkten en consumenten hebben ook onze bedrijven daarin een verantwoordelijkheid te nemen. Ze doen dat ook door te werken aan een evenwichtiger aanbod zodat het als consument eenvoudiger wordt om de ‘gezonde keuze’ te maken. Tegelijk mogen we natuurlijk niet inboeten op kwaliteit en smaak.”

De onderliggende vraag die we ons volgens Courant moeten stellen, is: hoe gaan we om met uitdagingen zoals onevenwichtige voedingspatronen?

Overeenkomst tussen industrie en overheid
Het Convenant Evenwichtige Voeding is een goed voorbeeld van een dergelijk initiatief. Deze overeenkomst tussen industrie en overheid heeft als doel om het aanbod evenwichtiger te maken, moedigt aan om producten te herformuleren en om porties te verkleinen, en zet in op verantwoorde marketing. “Vorig jaar kregen we de eerste resultaten binnen en we zien al positieve verandering. Ook al is er nog veel werk aan de winkel, zien we toch dat heel wat producten nu minder vetten, suikers en zout bevatten.”

Vrijwillig systeem
Of de Nutri-score dus verder zal worden opgenomen door bedrijven? Courant: “Het blijft een vrijwillig systeem dat naast andere systemen bestaat. Als Fevia spreken we ons niet uit voor of tegen één specifiek systeem. Sommige bedrijven zien de Nutri-score als een goed initiatief, anderen hebben de voorkeur voor een ander systeem of blijven inzetten op het systeem met de Reference Intakes waarvoor Europa reeds een wettelijke kader voorziet. Zo’n Europees kader is voor ons heel belangrijk

Maar Nutri-score of niet: bedrijven zullen verder moeten kijken en de inhoud van hun producten moeten optimaliseren. Ze zullen dus moeten blijven inzetten op innovatie, iets waar we in België erg goed in zijn. Zo kunnen we als industrie het verschil maken.”

Lees meer.

Advocaten moeten meer informatiseren en anticiperen

Elke onderneming wordt geconfronteerd met juridische problemen. Maar de drempel om een advocaat in te schakelen, ligt te hoog omdat de erelonen afschrikken. Het kan nochtans anders. “Wat gestandaardiseerd kan worden, moet geautomatiseerd worden. Zo wordt het vanzelf goedkoper.”

Wat is werkplekleren? Syntra Vlaanderen pakt uit met dataplatform rond duaal leren

SYNTRA Vlaanderen, het Vlaams Agentschap voor ondernemersvorming, legt de laatste hand aan een nieuw dataplatform waarin het alle mogelijke gegevens over werkplekleren gaat samenbrengen en verrijken. Vanaf september volgend jaar moet het platform beschikbaar komen.

Lage-energiebouw voor comfort én besparingen

Driedubbele beglazing, een portie geduld en een rits premies. Mattias D’Hooge had de handen vol met de renovatie van zijn duplex tot een lage-energiebouw. Zelfs voor een architect van zijn kaliber was het een grote uitdaging. Maar het eindresultaat is een voorbeeld voor iedereen.

De kracht van een label

Gecertificeerde labels die garanderen dat een product een duurzame voorgeschiedenis heeft, zijn hot. Bedrijven hebben er dus alle belang bij zulke labels te verkrijgen. Maar: “Het verkrijgen en behouden van een productlabel is zeker geen vrijblijvende zaak.”

Saïd Boumazoughe: ‘De zomer in het teken van verbinding… en welkome luiheid’

Ah, zomer… Een tijd van zon, zee, strand en vakantie. Maar ook van lange, landerige zomeravonden die je met vrienden doorbrengt, samen aan de barbecue. Wat zijn de onmisbare ingrediënten om er een geslaagde maaltijd van te maken? Dat vroegen we aan drie culinaire toptalenten.

Reizen: Blijf waar het leuk is, vertrek als het minder bevalt

Sommigen boeken vandaag een enkele vliegreis richting Zuid-Amerika. Haastig de trekzak vullen en ‘we zien wel waar we uitkomen’. Anderen checken koortsachtig tot driemaal toe of de identiteitskaart nog op de juiste plek in de portefeuille zit en of er voldoende onderbroeken in de koffer zitten.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”