3.8 C
Antwerp
16 november 2018

Het is menens met onze goede voornemens
H
.

Eens de Sint het land uit is, beginnen we er elk jaar aan. Ons lijstje met goede voornemens wordt op tafel gelegd: stoppen met roken, minder drinken, meer bewegen en gezonder gaan leven… Het klinkt allemaal zo mooi. We verklappen alvast één tip: “Zoek iemand die met hetzelfde probleem worstelt!”

Goede voornemens. We spreken ze graag uit, maar ze verwezenlijken is een ander paar mouwen. Een rondje in de winkelstraat leert ons op enkele minuten tijd dat voornemens meestal voer voor het containerpark zijn. “Stoppen met roken. Nog maar eens, zeker”, zucht Robin Leys, buiten wachtend op zijn shoppende vrouw. Sara Nuytten rookt niet, maar heeft ook haar puntje al klaar: “Sporten! Ik werk op tien kilometer van mijn woning en wil meer met de fiets naar het werk gaan. Eigenlijk wil ik daar nu al mee starten.”

Maar goed, goede voornemens hebben, is dus wat anders dan ze houden. Professor Frederik Anseel, hoofd vakgroep bedrijfspsychologie aan de Gentse Universiteit heeft enkele verklaringen klaar waarom goede voornemens zo vaak falen. “Ten eerste speelt het zelfbeeld een grote rol. Mensen kijken altijd te optimistisch naar zichzelf. Ze gaan altijd uit van het principe: the best is yet to come.” We zien onze toekomst dus ambitieuzer, sportiever en gezonder. Bij het maken van ons toekomstbeeld en meer bepaald onze goede voornemens maken we blijkbaar telkens dezelfde denkfout. Anseel legt uit: “Je kan het vergelijken met een to-do lijstje op het werk. Elke ochtend sta je op en denk je dat je bergen werk zal verzetten. Op het einde van de dag heb je tien procent afgewerkt. Wel, met goede voornemens is dat juist hetzelfde.”

Vind een hoofdreden en hou deze steeds voor ogen

Henriët Veen

Henriët Veen heeft meer dan vijftien jaar ervaring als coach en HR-manager. Zij helpt mensen om zichzelf beter te leren kennen en stelt dat motivatie zoeken de belangrijkste factor is om te slagen: “Stel jezelf de vraag waarom je wil stoppen met roken of wil afslanken. Om je weer fitter te voelen of om opnieuw in die broek te kunnen die je zo cool vindt? Probeer een hoofdreden te vinden en hou deze steeds voor ogen.  Motiveer jezelf. Een maand gestopt met roken, staat garant voor een etentje in een sterrenrestaurant.”

Gelukkig staan we er niet alleen voor om onze goede voornemens in de praktijk door te zetten. Handige tips, en zelfs technologische snufjes, helpen ons om onze woorden in daden om te zetten. De belangrijkste tip is ongetwijfeld verleiding vermijden. “Wil je stoppen met roken of drinken, zorg dat je geen sigaretten of drank in de buurt hebt”, weet Anseel. Niet, of zo weinig mogelijk in de verleiding komen, is prioriteit. “Externe middelen kunnen daarbij helpen. Zo bestaan er al apps om je internet of je smartphone te blokkeren zodat je in gezelschap kan weerstaan aan de drang om je mails te checken of dronken sms’jes rond te sturen.”

Je ambities kenbaar maken in de familie- of vriendenkring kan eveneens een hulpmiddel zijn. Als je wil stoppen met roken, kondig dit dan groots aan. Iedereen moet het weten! Anseel: “Op die manier verhoog je de externe publieke druk. Slaag je niet, dan lijd je gezichtsverlies.” Veen bevestigt dat steun zoeken essentieel is: “Wil je minder drinken of meer bewegen, probeer dan een vriend of vriendin te vinden die met dezelfde problemen worstelt. Samen de ervaringen delen, helpt. Bovendien kun je tijdens het joggen een praatje slaan of samen in de kroeg binnen blijven als de rokers even naar buiten gaan.” Veen besluit met te stellen dat het doel altijd de middelen heiligt. “Zorg er dus voor dat je doel ook heilig is en concretiseer: hoe vaak wil je gaan sporten in de week? Ken jezelf en leg de lat niet te hoog. Noteer ook op je computer wanneer en hoelang je gesport hebt. Het creëert vertrouwen en sterkt je om verder te gaan.” Alles om ervoor te zorgen dat uitspreken dit jaar ook daadwerkelijk uitvoeren wordt.

Lees meer.

3 vragen aan… Adopt-ID

Adopt-ID: “Met een maakbedrijf bedoelen we bedrijven die producten ontwikkelen en/of produceren.Vroeger hadden deze bedrijven alle knowhow en technieken in huis, maar door de globalisering is dit niet meer het geval. Samenwerking met partnerbedrijven, interne en externe mensen, binnen of buiten België staat dus centraal. Dit zorgt ervoor dat de communicatie tussen bedrijven on point moet zijn."

Ook starters kunnen beter kopen dan huren

Diploma beet, eerste job binnen handbereik. Tijd voor een eigen huisje, tuintje, boompje. En waar zou je die anders vinden dan in je eigen studentenstad? Toch?

Kindvriendelijk en ecologisch gaan hand in hand

Door de lange droogte in juni en juli verplaatste de woonkamer zich wekenlang naar de tuin. Ons rest dan ook de vraag of we vanaf september makkelijk de omgekeerde beweging zullen kunnen maken? Terug van buiten naar binnen… Of kunnen we onze zomer toch verlengen en langer van onze tuin genieten? Meer uit je tuin halen, hoe doe je dat? 

Gezonde voeding gaat de strijd aan met diabetes

De ziekte diabetes zit in de lift. Meer en meer mensen lijden eraan en dat zal in de toekomst niet zomaar veranderen. Hoe dit komt? Simpel: we eten te veel suikers en vet en dus krijgen we te kampen met overgewicht. Gezond eten is het devies. Maar hoe doen we dat?

Blockchain, geen blok aan ons been

De hype rond blockchain is intussen zo groot dat je bijna gaat denken dat het de wereld zal redden. Zo’n vaart zal het niet lopen, wel zal de technologie ons helpen om fraude terug te dringen, efficiëntie te verhogen en kosten te verminderen. En niet alleen bij de banken.

Ook boontjes uit Kenia kunnen duurzaam zijn

Een vrachtwagen die één uur stilstaat, kost een bedrijf 50 euro. Dat kan veel goedkoper, via de boot of de trein, zou je denken. En daarbij: dat is nog duurzamer ook, niet onbelangrijk in de huidige maatschappij. Maar toch stappen ondernemingen niet massaal over op binnenvaart en spoorverkeer. Waarom?

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”