11.5 C
Antwerp
13 november 2018

Het feelgood-gevoel werkt
H
.

Dat we het niet allemaal even goed hebben hier op deze planeet, hoeft geen uitleg. Bij elke hongersnood, epidemie, overstroming of oorlog voelen we die wereldse ongelijkheid. Door een goed doel te steunen kunnen we daar iets aan verhelpen. En gelukkig maar.

Of we nu een emmer ijskoud water over ons hoofd gieten of riant doneren tijdens de Music For Life campagne van Studio Brussel: het komt er op aan dat er aan goede doelen alvast geen gebrek is. Zo veel te beter, want laat dit een eerste stap zijn om ongelijkheid en onrecht de wereld uit te helpen. Maar waarom schenkt de Belg zo graag aan een goed doel? Hebben we te veel geld? Is het omdat het fiscaal aftrekbaar is? Of geeft het ons een goed gevoel als we de wereld samen een beetje beter kunnen maken?

Arne Roets is professor sociale psychologie aan de Universiteit Gent en verklaart dat ‘geven aan een goed doel’ eigenlijk deel uitmaakt van de vraag waarom mensen andere mensen helpen. “Het is een eeuwenoude discussie of dat nu voortvloeit uit egoïsme of uit altruïsme”, stelt Roets. “Hoewel we anderen kunnen helpen vanuit een altruïstische motivatie, spelen egoïstische motieven zeker ook mee.” Volgens de professor sociale psychologie is anderen zien lijden geen aangename ervaring en kan de mens dit ombuigen in een positieve ervaring door te helpen. Anderen helpen, bijvoorbeeld door een goed doel financieel te steunen, geeft ons dus een goed gevoel.

Wie zich goed voelt, wil dat gevoel ook delen met anderen

Arne Roets

Roets: “Mensen krijgen het gevoel dat ze een steentje bijdragen aan een betere wereld en dat heeft een positief effect op de gemoedsgesteldheid. Daardoor is het eigenlijk vaak geïnspireerd door egoïsme. Maar dat is op zich geen probleem.”

Er is geen periode die zich beter leent voor een goed gevoel dan de eindejaarsperiode. In het straatbeeld heerst een sfeer van gezelligheid. Een warm gevoel maakt zich van ons meester en we zijn bereid onze portefeuille boven te halen om het wereldse saamhorigheidsgevoel aan te wakkeren. Philippe Matthys bevestigt namens Artsen Zonder Grenzen dat de eindejaarsperiode erg belangrijk is voor hun wervingsmiddelen. “Het feelgood-gevoel werkt en zorgt ervoor dat mensen sneller een goed doel steunen. Meestal steunen ze meerdere goede doelen en houden ze op voorhand bewust een budget aan de kant om hun bijdrage te leveren. Wat ze kunnen missen, gaat dannaar ons of een andere organisatie.

Professor Roets bevestigt dat onderzoek bewezen heeft dat mensen sneller geneigd zijn te helpen of goede doelen te steunen wanneer ze in een positieve mood zijn. “Wie zich goed voelt, wil dat gevoel behouden en staat ook positiever tegenover anderen. Mensen wandelen bijvoorbeeld rond op een gezellige kerstmarkt en zijn helemaal in de positieve kerstsfeer. Vanuit dat gevoel tonen ze zich veel sneller bereid om te doneren.” Eigenlijk is het dus een win-win situatie, want door te doneren, creëer of versterk je voor jezelf een goed gevoel en je helpt er anderen mee. Die evenwichtsoefening tussen altruïsme en egoïsme maakt goede doelen zo succesvol.

Gelukkig toont
de Belg zich nog steeds vrijgevig

Philippe Matthys

 

Maar goed gevoel of niet: om te kunnen doneren moet je uiteraard centen over hebben en met de crisis is dat niet altijd evident. De keuze uit goede doelen is bovendien legio. Of het nu Artsen Zonder Grenzen, 11.11.11 of Make-A-Wish betreft, allen gaan ze voor een steun en hulp aan hen die het moeilijk hebben. “Gelukkig toont de Belg zich nog steeds vrijgevig”, besluit Matthys. “Alleen kunnen we geen betere wereld maken, maar als we
samenwerken kunnen we toch belangrijke stappen zetten.”

TEKST DAAN VANSLEMBROUCK

Lees meer.

Zorgeloos je wintervakantie in

Hip de winter in met de nieuwste snufjes. Het kan, dankzij deze zes toffe gadgets die we met de hulp van AS Adventure voor jullie uitkozen. Leuk voor de kampeerder, skiër of voor ons allemaal.

Axel Daeseleire: ‘Antwerpen is mijn lief, mijn moeder én mijn dochter’

De Marnixplaats is niet zomaar gekozen door Axel Daeseleire. De acteur, dj en kunstenaar wijst ons bij het binnenkomen vrijwel onmiddellijk op het feit dat ginds, achter het standbeeld voor de Vrijmaking der Schelde, zijn ouderlijk huis staat.

Ondernemen in het buitenland: fiscale en juridische aandachtspunten

Bij internationaal ondernemen komt heel wat kijken, op heel wat vlakken. Vooral fiscaal en juridisch gezien zitten er verschillende (complexe) addertjes onder het gras. Een goede voorbereiding, accurate opvolging en deskundige (lokale) begeleiding zijn geen overbodige luxe.

Peter Hinssen: ‘Artificial intelligence maakt menselijk contact alleen maar belangrijker’

Praat een uur met Peter Hinssen en je bent weer mee met nieuwe technologische ontwikkelingen als AI en Blockchain. En, belangrijker, wat hun maatschappelijke impact wordt. “We staan voor een even ingrijpende verandering als tijdens de industriële revolutie.”

Van paardenkracht naar kilowatt

Volgens specialisten loopt het gebruik van fossiele brandstoffen als aandrijfmiddel voor onze voertuigen stilaan ten einde. De elektrische auto is het bekendste alternatief, maar er zijn er nog een boel meer.

Kappen met cafeïne?


Wat een goede start van een maandag inhoudt? Een heerlijke portie cafeïne helpt je om het weekend weg te spoelen en je schrap te zetten voor de nieuwe werkweek.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”