6.5 C
Antwerp
14 november 2018

Grenzen verleggen of verdwijnen?
G
.

Ondernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Groei-kmo’s in Vlaanderen en België zijn het aan zichzelf verplicht om internationaal te denken en te opereren. We leven in een klein land, omringd door een heel groot ‘buitenland’. Wie hier als ondernemer de vleugels wilt uitstrekken, zit voor hij het goed en wel beseft over de landsgrenzen. Groeien is hier een kwestie van grenzen oversteken, ze verleggen… of verdwijnen?

Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt steeds meer bedreigd.

Hoewel wij Belgen misschien minder zichtbaar internationaal gaan dan pakweg Nederland, zijn we toch goed bezig. Dit vertaalt zich in een stevige reputatie op het vlak van doorgedreven innovatie en kwaliteit in het buitenland, tot aan het andere eind van de wereld. Klinkende namen als imec en VITO dragen hier in belangrijke mate tot bij. Minder bekend zijn echter de vele Belgische top-kmo’s, vaak nog echte familiebedrijven van de tweede, derde en vierde generatie, die uitblinken door vernieuwing en marktleiderschap in specifieke niches. We moeten deze kmo’s meer dan ooit koesteren, ondersteunen en faciliteren, opdat ze ook na hun internationale doorbraak bij ons verankerd zouden blijven met hun R&D, met zoveel mogelijk lokale productie en tewerkstelling… Zij zijn en blijven de motoren van onze economie. De nabijheid van gerenommeerde universiteiten en onderzoekscentra, de gratis ondersteuning door Flanders Investment and Trade (FIT) en de gemiddeld hoge opleidingsgraad van de Belgische werknemers speelt de blijvers in de kaart. Daartegenover staan nog altijd te hoge loonkosten, een te rigide arbeidsmarkt, een complexe regelgeving, een hoge belastingdruk… Pijnpunten waardoor we helaas al een aantal straffe, lokale kmo’s volledig naar het buitenland zagen vertrekken.

Ook op het vlak van aantrekkingskracht voor buitenlandse ondernemers en investeerders is het hier opletten geblazen. Al beschikken we nog altijd over sterke troeven, zoals onze centrale strategische ligging binnen Europa, de nabijheid van de Europese instellingen, onze logistieke expertise en de aanwezigheid van belangrijke havens als Antwerpen en Zeebrugge. Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt echter steeds meer bedreigd door het toenemende verkeersinfarct, vooral in en rondom de filehoofdsteden Antwerpen en Brussel. Vanuit de ondernemershoek dringen we dan ook aan op snelle en doortastende beleidsmaatregelen en bijkomende investeringen in een nieuwe infrastructuur om het verkeer weer mobiel te krijgen.

Eén ding staat vast: het ondernemerslandschap in en rondom België wordt alsmaar internationaler, ook bij kmo’s. Dit mee onder impuls van de doorgedreven digitalisering, die zich door geen grenzen laat tegenhouden en gans onze economie op een rollercoaster heeft gezet boordevol avontuur, fun en uitdagingen, maar waarvan niemand de aankomst kan voorspellen. De – internationale – toekomst is aan de durvers.

Lees meer.

Je studentenleven: meer dan alleen pinten geven

Wie student is geweest, weet dat hij liever niet wordt aanzien als ‘het blokzwijntje’ met de kromgebogen rug van achter de boeken te zitten. De boog kan en mag niet altijd gespannen staan, daarom dat spanning en ontspanning hand in hand moeten gaan.

Karel Van Eetvelt over gezonde werknemers

Gezonde werknemers maken niet per definitie een gezond bedrijf. Volgens Karel van Eetvelt omhelst een gezonde onderneming veel meer. “Het gaat ook over voldoende liquide middelen hebben, genoeg klanten hebben en van bedreigingen opportuniteiten maken.”

Michaël Van Droogenbroeck: ‘Meer financiële basiseducatie graag’

Als je straks met de kinderen aan tafel schuift, breng dan eens je salaris, hypotheeklening of beleggingen ter sprake. Waarom? “Omdat het hen zal helpen om uit te groeien tot financieel geletterde mensen”, zegt VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck.

Kees Jansen: ‘Opkomst van de levende stad’

De opkomst van het Internet of Everything is geen toekomstbeeld en geen wensbeeld meer, maar een realiteit. Mensen en objecten staan steeds meer met elkaar in verbinding via sensoren, Big Data en snel mobiel internet. 

Elke auto minder geeft zuurstof

Hoort een auto thuis in de stad? Al decennialang is dat de vraag waar beleidsmakers over tobben. De bevolkingsgroei dwingt hen nu te kiezen voor alternatieven.

Nigel Williams: De Belg is grappig in al zijn tegenstellingen

What I like about Belgium? Ik vind België best oké. Als gevolg daarvan zie ik het niet zitten dat België ooit wordt opgesplitst. België zoals het is, met al de verwarring en contradicties dat het met zich meebrengt, is daardoor juist zo leuk.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”