1.7 C
Antwerp
17 januari 2019

Gezond eten is vooral een evenwichtsoefening
G
.

Van de dokter tot onze ouders toen we klein waren. Van de fitnessinstructeur tot de voedingsproducent. Iedereen heeft het over gezond eten. Maar wat moeten we daar eigenlijk onder verstaan? We vroegen het drie experts die volop bezig zijn met gezonde voeding.

Stefan Goethaert.
Directeur Colruyt Group Fine Food

Wat maakt voeding naar jullie mening echt gezond?
“Echt claims maken over ‘gezonde’ voeding is bijzonder moeilijk omdat dit een zeer persoonlijk gegeven is. Wat gezond is voor jou, kan minder gezond zijn voor mij. Wij zien ‘gezond’ eigenlijk breder, als het meer omvattende aspect van ‘gezondheid’. En daarin is evenwicht een belangrijke term. Gezondheid is voor ons een evenwicht tussen voeding, beweging en een gezonde geest.  Waar wij in investeren is om assortimenten, producten en diensten aan te bieden, waarmee we elk individu en gezin maximaal kunnen ondersteunen én de nodige informatie geven om die invulling en dat evenwicht zo zinvol mogelijk te maken. Personalisatie en transparantie zijn hier voor ons cruciaal.”

Wat zijn de belangrijkste factoren die gezondere innovaties belemmeren of versterken binnen de sector?
“Mensen zijn gewoontedieren. Het is niet makkelijk om eetpatronen zomaar te veranderen. Er zijn wel zaken aan het verschuiven in hoe consumenten eten en drinken, maar het gaat langzaam. Bijvoorbeeld wat betreft vermindering van de vleesconsumptie. We zien dit als een proces dat je stap voor stap moet aanpakken, en dat is precies waar we aan werken. Een klant goed én transparant blijven informeren, is een belangrijke factor. We voorzien de nodige middelen en ruimte om in de diepte te werken: het aanpassen van nutritionele samenstellingen, zoals minder suiker in onze ontbijtgranen, het ontwikkelen van innovaties, maar ook het samenwerken met onderzoeksinstellingen en aangaan van internationale samenwerkingen.”

Welke persoonlijke ambities streven jullie na om het Belgisch voedingspatroon te verbeteren?
“We willen onze maatschappelijke rol opnemen. Zo passen we sinds 2014 systematisch de nutritionele samenstelling – verminderen van zout, suiker en/of vetten – van onze eigen merken aan. Een bijkomende ambitie die we hebben, is om ervoor te zorgen dat onze klanten zo geïnformeerd, transparant én bewust mogelijk hun voedingskeuzes kunnen maken. We lanceerden daarvoor bijvoorbeeld een gratis app die barcodes van producten scant en direct de samenstelling aan de consument geeft. We willen hiermee een echte innovatorrol spelen in het vormen van de digitale brug tussen het voedingsprofiel van de consument en het product of zelfs recept.”


Loes Neven.
Coördinator gezonde voeding bij het Vlaams Instituut Gezond Leven

Wat maakt voeding naar jullie mening echt gezond?
“Wij hebben recent onze nieuwe voedingsdriehoek gelanceerd, een overzichtelijke samenvatting van gezond en duurzaam voedsel. Het doel van onze voedingsdriehoek is om een onafhankelijk en wetenschappelijk onderbouwd antwoord te geven op de verwarring die soms nog heerst over gezonde voeding. Grofweg zijn er drie hoofdlijnen te onderscheiden in de voedingsdriehoek: consumeer in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding, consumeer niet meer dan nodig en beperk de consumptie van ultrabewerkt voedsel – suikerrijke frisdranken, alcohol of bewerkte vleeswaren – tot een minimum. Deze richtlijnen geven niet enkel de beste garanties op een goede gezondheid, maar zijn bovendien duurzaam voor het milieu.”

Wat zijn de belangrijkste factoren die gezondere innovaties belemmeren of versterken binnen de sector?
“Wanneer voeding tegelijk winstgevend en gezond kan zijn, zou iedereen dat produceren. Maar dat is helaas vaak niet het geval. Bedrijven hebben over het algemeen niet tot doel om mensen gezonder te laten eten, maar om eten te verkopen. Zij maken wat de consument wil. Mensen willen goedkoop, gemakkelijk en lekker eten. Gezondheid is niet altijd een topprioriteit. In zekere zin is de consument dus een belemmering. Een kans ligt niet zozeer in het ontwikkelen van nieuwe, gezonde voedingswaren, maar eerder in het gemakkelijker en aantrekkelijker maken van bestaande gezonde voeding. Bijvoorbeeld ingevroren of versneden fruit of snoepgroenten.”

Welke persoonlijke ambities streven jullie na om het Belgisch voedingspatroon te verbeteren?
“Wij willen met de nieuwe voedingsdriehoek een duidelijk kader scheppen voor gezonde voeding. Enerzijds voor de gemiddelde Vlaming, anderzijds voor scholen, de overheid en producenten. Minder gezonde keuzes zijn nog te vaak de norm. We worden overal en op elk moment in de verleiding gebracht. Naast het informeren van mensen, wil Gezond Leven daarom inzetten op een gezondere omgeving. De keuze voor gezonde voeding moet gemakkelijker en toegankelijker zijn, door bijvoorbeeld steeds ook een gezonde optie aan te bieden of geen suikerrijke dranken meer in automaten op scholen aan te bieden. Scholen zijn een goede plaats om te starten. Op dat laatste domein is de laatste jaren veel vooruitgang geboekt.”


Dr. John Agwunobi.
Chief nutrition and health officer van Herbalife

Wat maakt voeding naar jullie mening echt gezond?
“Gezonde voeding start met kwaliteitsvolle, voedzame en zorgvuldig geoogste ingrediënten. Maar het gaat niet enkel om de ingrediënten. Het gaat ook om het juiste evenwicht. Je kunt pas spreken over gezond eten, wanneer je de juiste hoeveelheid proteïnen, vezels, vitaminen en mineralen inneemt, met een minimum aan calorieën. Vers fruit, groenten en vetarme proteïnen zijn dus heel belangrijk. En dit kun je eventueel aanvullen met voedingssupplementen of maaltijdvervangers. Er zijn bijvoorbeeld mensen die ’s ochtends een shake of smoothie drinken als een makkelijk en gezond ontbijt, en daarmee ineens alles eten wat ze nodig hebben. Uiteindelijk moet gezonde voeding ook gecombineerd worden met voldoende beweging.”

Wat zijn de belangrijkste factoren die gezondere innovaties belemmeren of versterken binnen de sector?
“We zien vooral een grote vraag naar snelle, makkelijke én gezonde maaltijden. Hierop zijn veel van onze innovaties gericht. We hebben shakes, repen en dranken dan ook zo ontwikkeld dat elke calorie voedzaam is. Er zit geen enkele ‘lege’ calorie in. Nog een belangrijke ontwikkeling die we zien, is personalisatie. Mensen willen dat hun voeding afgestemd is op hun persoonlijke voorkeuren en behoeftes. Wij spelen hierop in met producten in veel smaken, die je ook nog eens makkelijk kunt aanvullen met fruit en groenten naar keuze. Bovendien is ons concept gebaseerd op persoonlijke begeleiding. Wij verkopen niet enkel producten. Onze distributeurs begeleiden klanten ook in het juiste gebruik ervan.”

Welke persoonlijke ambities streven jullie na om het Belgisch voedingspatroon te verbeteren?
“Een studie van de Belgische overheid toont aan dat negen op de tien Belgen gezond eten belangrijk vinden, maar dat de helft van hen niet weet hoe dat moet. Wij willen hierin het verschil maken via onze members die hun klanten uitgebreid en persoonlijk uitleg geven, maar ook via onze MyFoodBoost-website, waar je makkelijke en gezonde recepten vindt. We willen mensen verder aanmoedigen om meer te bewegen. Daarom hebben we bijvoorbeeld een partnership afgesloten met Strong Viking, een bedrijf dat obstakelruns organiseert. Bovendien willen we mensen inspireren via ons partnership met de Rode Duivels en de Belgische Voetbalbond.”

Lees meer.

De luidsprekers worden slim (en kunnen praten)

Gebruiken we binnen tien jaar nog ons toetsenbord als belangrijkste methode om te communiceren met machines? Waarschijnlijk niet, denken de meeste tech watchers, futurologen en andere specialisten. In de toekomst zullen we vooral babbelen met machines. En de eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar.

Energiezuining huis

Je huis energiezuiniger maken, is altijd een prima idee. Dat is immers niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Het houdt bovendien de warmte een stuk langer in huis, wat je woonst lekker gezellig maakt. Al zijn er nog manieren om wat gezelligheid voor elkaar te krijgen.

Een toppositie in de zoekresultaten

Een goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

De impact van de ‘gig economy’ op het management

In de gig economy (het flexibel inzetten van tijdelijke in plaats van fulltime werkkrachten, red.) is flexibiliteit de norm. De uitbesteding van routinejobs is ons welbekend. Maar de laatste 10 jaar vullen ondernemingen ook hun directie- en managementfuncties almaar flexibeler in. Wat zijn de aandachtspunten inzake strategie en organisatie van ondernemingen?

De (a)sociale student

Studenten van weleer kenden geen social media. Nu kennen ze bij wijze van spreken niets anders meer. Maar hoe heeft dat hun onderlinge communicatie eigenlijk beïnvloed?

Op de latten en gaan

De winter staat voor veel Belgen nog altijd synoniem met vakanties naar skigebieden. Waar trekken onze landgenoten naartoe? Wat doen ze daar? Wat kosten de wintersporten? En hoe pakt een extreme skiër zijn geliefkoosde sport aan? “Is het gevaarlijk? Ja, maar dat is motorrijden voor een leek ook.”

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”