5.8 C
Antwerp
10 december 2018

Frank Deboosere: ‘Welkom, Koning Winter’
F
.

In de winter wordt onze wereld erg klein. Verre daguitstappen, warme vakanties, lange terrasjesavonden, allemaal dingen die ‘s winters in de koude koelkast verdwijnen. De winter speelt zich af in woonkamers met televisieschermen, eindeloze eindejaarsfeesten en griep. Niet meteen een fijn seizoen dus.

Een astronomische winter
En toch… In feite vergissen we ons. De winter begint dit jaar op 21 december. Dat is per definitie de kortste dag van het jaar. Gedurende de astronomische winter en lente (om precies te zijn tot 21 juni 2019, het begin van de astronomische zomer) winnen we aan daglicht. Veel daglicht. Wat wij ervaren als het begin van de winter, is in werkelijkheid dus het somberste moment van het hele jaar. Dat lucht op – correctie – dat licht op.

Te positief?
Ik zou natuurlijk geen weerman zijn als ik de alinea hierboven niet wat te positief had voorgesteld. De kortste dag van het jaar is immers niet de koudste dag van het jaar. Er zit heel wat vertraging op. Weliswaar wint de zon in de loop van de winter aan kracht, maar het zeewater is een enorm reservoir dat uiterst langzaam reageert op de zonnewarmte.

Wat wij ervaren als het begin van de winter, is in werkelijkheid dus het somberste moment van het hele jaar. Dat lucht op – correctie – dat licht op

Intense kou
En zo komt het dat de koudste periode van het jaar gemiddeld gesproken tussen 10 en 15 januari valt. Let wel: dat is een gemiddelde. Het is perfect mogelijk dat de meest intense kou al toeslaat begin december, of dat we moeten wachten tot eind februari of zelfs begin maart om grote vrieskou te trotseren.

Vuist maken
Het is trouwens zeer de vraag of koning winter echt nog een vuist kan maken. De laatste jaren zien we het aantal sneeuwdagen wegsmelten in een opwarmend klimaat. Dagen met permanente vrieskou worden schaars. De eerste kwikminnetjes laten langer op zich wachten. De lente begint vroeger.

Blijven bewegen
Voor mij zijn het allemaal redenen om ook in de wintermaanden te blijven fietsen. Oké, je moet natuurlijk zorgen voor goede fietsverlichting en fluokledij. Je moet gezien worden, of je bent gezien. Maar met wat isolerende laagjes is het perfect mogelijk om winterkou de baas te kunnen.

Schitterende hemel
En ‘s nachts fietsen met een stevige schijnwerper onder een parelende sterrenhemel is een schitterende belevenis. De nacht brengt rust, de wind valt weg, geluiden klinken anders: op een nachtelijke fietstocht verdwijnen je zorgen als… sneeuw voor de zon. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Blijven buitenkomen is dus de boodschap. Weg stress, weg verkoudheden, snel op weg naar een lonkende lente.

Lees meer.

Alternatieve city tours

De herfst overbruggen: we doen het allemaal anders. Sommige mensen kruipen wat dichter bij elkaar, bedelven zich onder een hoopje dekens en kijken uit naar de aankomende feestdagen. Daar kun je volledig in opgaan, of je kunt ervoor kiezen de koude gezelligheid elders te zoeken. Citytrippen binnen Europa is de perfecte manier om jezelf te verrijken zonder het fijne van de herfst en de beginnende winter links te laten liggen. En dat kun je evenzeer op een originele manier invullen.

Automatisering, verbindende factor binnen duurzaamheid

Veel bedrijven kiezen er in de eerste plaats voor om te investeren in verhoogde efficiëntie. Dit terwijl investeren in duurzaamheid nodig is én ook een heuse ROI kan geven. Hierbij kan automatisatie van groot belang zijn. Automatisatie is namelijk letterlijk en figuurlijk de verbindende factor tussen het verpakkingsproces en de – interne – logistiek en distributie.

De arbeidsmarkt: een studie op zich

Na je studie is het tijd om op je eigen benen te staan, Zo snel mogelijk werk, een loon en het huis uit. Maar net zoals je studie, is ook solliciteren iets waarvoor je best de nodige kennis opdoet.

Wie zei het beter? Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Met een lief woord kom je ver. Met op je strepen staan ook. In een ideale wereld werken ze elkaar in de hand, en zou het een zekere ying en yangatmosfeer moeten opleveren. Voor de meesten is het helaas eerder een water- en vuursituatie, of zelfs een olie-op-het-vuurkwestie.

Effectief vlootbeheer loont effectief de moeite

Vlot transport is meer dan ooit cruciaal voor organisaties. Wie erin slaagt zijn vloot efficiënt te laten opereren, heeft sowieso een streepje voor op de concurrentie. Maar hoe realiseer je dat concreet?

Rinse Tamsma: ‘Industrie 4.0, niets om bang voor te zijn’

De technologische ontwikkelingen gingen nog nooit zo snel. We spreken zelfs over een ‘vierde industriële revolutie’. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen profiteert van de technologische vooruitgang?

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”