12.8 C
Antwerp
13 november 2018

Focussen op je kernactiviteiten
F
.

Een bedrijf dat het in het buitenland wil maken, moet met oneindig veel zaken rekening houden. Op zulke momenten kan het een goed idee zijn om bepaalde processen uit te besteden aan partners en dienstverleners, zodat je je kunt concentreren op zaken die echt belangrijk zijn. Wij lijsten de voornaamste zaken hier op.

Onderzoek & Ontwikkeling

“Bedrijven overwegen vaker om R&D uit te besteden en daar zijn goede redenen voor”, zegt professor Peter Teirlinck (KULeuven). “Je kunt focussen op je kernactiviteit, maar R&D wordt ook steeds complexer, moeilijker en duurder. Die risico’s delen of uitbesteden, is een goed idee. Anderzijds moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je kennis in huis blijft en niet gestolen wordt. Grote bedrijven kunnen zich wapenen met bijvoorbeeld patenten, maar voor KMO’s is dat zeker een uitdaging.”

Logistiek

Een eigen logistiek systeem uitbouwen, vraagt dikwijls een zware financiële inspanning. Niet alleen de aankoop van rollend materiaal kost veel geld, er moet ook geïnvesteerd worden in opslagruimte, personeel, IT-systemen en technische helpdesks. Bovendien hebben de meeste ondernemingen vaak de gespecialiseerde kennis niet, die nodig is om de logistieke stroom optimaal te laten verlopen, zowel qua tijd als kostprijs. En een laatste voordeel: alle risico’s die je bij logistieke operaties loopt, worden door het outsourcen bij je dienstverlener gelegd.

Kredietverzekering

“Een kredietverzekering dekt de politieke en commerciële risico’s die je loopt als je in het buitenland zakendoet”, zegt Nabil Jijakli, directeur en woordvoerder van Delcredere. “Denk in het eerste geval bijvoorbeeld aan oorlog, sociale onrust en een tekort aan deviezen. In het tweede gaat het over de klant die niet betaalt omdat hij ontevreden is of failliet ging. Als je in bepaalde landen zakendoet, zal de bank vaak sowieso eisen dat je een verzekering afsluit, anders zullen zij geen financiering toekennen.”

Warehousing

“Door warehousing te outsourcen, moet je niet investeren in gebouwen, rollend materiaal of personeel en je hebt nooit te maken met over- of onder-capaciteit.”, zegt Bryan Beutels, business development manager van Distrilog. “Vaak zullen klanten de logistieke processen ook veel gerichter beheren en meten, in plaats van als vaste kost te bekijken. Ze zijn minder vastgeroest in hun stramien. De logistieke partij heeft ook expertise in diverse producten en kan voor verschillende bedrijven in dezelfde goederenstroom gemakkelijker innoveren en de zaken up to date houden.”

Personeelswerving

Werknemers vinden in het buitenland vraagt een grondige kennis van de lokale situatie. Wat zijn de juiste competenties? Waar zitten de juiste opleidingen? Is een kandidaat een juiste culturele ‘fit’ voor het bedrijf? De kosten, die de zoektocht naar de geschikte mensen met zich meebrengt, kunnen aanzienlijk zijn. Bovendien heb je niet op elk moment personeel nodig. Door dit proces uit te besteden, dalen de vaste kosten naar nul op de momenten dat een bedrijf geen vacatures heeft.

Loonadministratie

“Als buitenlandse afdeling wil je je concentreren op de core business en de administratie hoort daar niet altijd bij”, zegt Erik Van den Eynde van ProPay. “Veel bedrijven kennen ook de lokale wetgeving niet. Daarom is het handig om een contact te hebben dat daar wel van op de hoogte is. Omgekeerd geldt dat ook, hoor. Als je tegen buitenlandse bedrijven zegt dat er in België nog altijd verschillen zijn tussen arbeiders en bedienden, vallen er heel wat van hen uit de lucht.”

Marketing

“Verwachtingen en gewoonten van consumenten verschillen van land tot land”, zegt Ann Voorspoels van het reclamebureau Havas Brussels. “Zelfs binnen één land kunnen er cultuur- en smaakverschillen zijn. Je kunt als bedrijf ook perfect marktleider zijn in je eigen land en kleine uitdager in het buitenland. Je communicatie moet daarop toegespitst zijn. Dat vereist kennis van de lokale markt. Eén globale campagne voor de hele wereld kan soms, maar je moet wel weten of het de meest doeltreffende manier is. Dat vraagt advies en begeleiding.”

Lees meer.

Als één plus één drie is

Elke ondernemer ziet zijn bedrijf graag groeien, dat is de aard van het beestje. Als dat, om welke reden dan ook, niet met organische groei kan, is er nog altijd de mogelijkheid om concurrenten of sectorgenoten in te lijven. Al is dat meestal geen proces dat op één, twee, drie is afgerond.

De auto denkt met u mee

Moderne auto’s hebben tegenwoordig veel weg van gemotoriseerde computers. Ook op het vlak van comfort- en veiligheidsvoorzieningen draait het nu helemaal om automatische rijsystemen, radarinstallaties en sensoren. Tony Verhelle, hoofdredacteur van De Autogids, lijst de strafste nieuwigheden op.

Alternatieve city tours

De herfst overbruggen: we doen het allemaal anders. Sommige mensen kruipen wat dichter bij elkaar, bedelven zich onder een hoopje dekens en kijken uit naar de aankomende feestdagen. Daar kun je volledig in opgaan, of je kunt ervoor kiezen de koude gezelligheid elders te zoeken. Citytrippen binnen Europa is de perfecte manier om jezelf te verrijken zonder het fijne van de herfst en de beginnende winter links te laten liggen. En dat kun je evenzeer op een originele manier invullen.

Herman Derache: ‘Zo mis je de innovatietrein niet’

Innovatie is iets anders dan telkens opnieuw totaal nieuwe zaken uitvinden. Innoveren betekent ook slimme, bestaande technologieën combineren om tot een nieuw product, bedrijfsproces of businessmodel te komen. Die innovatiecultuur moeten bedrijven in België nog meer omarmen willen we mee blijven rijden in het Europese koppeloton. 

Prof. Patrick Willems: Naar een duurzaam waterplan

Afgelopen zomer was een goede ‘stresstest’ voor ons waterbeheer. Ze bevestigde wat al langer bekend is bij experts: Vlaanderen is zeer kwetsbaar voor de gevolgen van de wijzigende klimaatevoluties.

Pieter Toebaert: Een tuin als schilderij

Monet, zonder meer een van de belangrijkste kunstenaars die de tuin ooit tot leven bracht, vertelde dat hij zijn schilderijen ‘dankte aan bloemen’. Nog steeds spreekt een kleurrijke tuin tot de verbeelding. Al zien we wel grote veranderingen in de groenbeleving.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”