3.8 C
Antwerp
16 november 2018

Een vrolijke zomer voor de kids
E
.

Veel prints, felle kleuren en uniseks-elementen in de kleding. Dierenprints op de schoenen, en een mooi hoedje als accessoire. De kindermode wordt deze zomer een vrolijke bedoening, voorspellen de kenners.

Net zoals in de mode voor volwassenen volgen ook de trends in kinderkleding mekaar snel op. Voor modeblogster Sarah Van den Bosch van ElleMilla.be en styliste Laura Van der Borght van Fashionated is het bijhouden van de nieuwe tendensen dan ook bijna een volledige dagtaak. “Oh ja, de kindermode gaat zeer hard”, zegt Van den Bosch. “En wanneer iets aanslaat, kan het allemaal niet gek genoeg zijn. De trends worden dan ook steeds spectaculairder.” Zeker voor komende zomer. Volgens Van der Borght wordt het heel plezant voor kinderen. Twee grote trends zijn namelijk de drukke prints en felle kleuren en dan ook nog de copy-paste van de volwassenenmode. Echte kostuumpjes voor jongens bijvoorbeeld. Het gebruik van bloemenprints, die je al zag in de volwassenenmode, breekt nu ook  door bij kinderen.

Maar trends gaan niet alleen snel, ze zijn ook talrijk. Voor Van den Bosch ademt de hele zomermode een echt vakantiegevoel uit: prints van vissen, dolfijnen en schelpen, maar ook kleurrijke Hawaii-prints die dan gecombineerd worden met een andere trend: denim. Want jeans komen op alle mogelijke manieren terug. Die denimtrend was er vorig seizoen trouwens ook al, stipt Van der Borght aan. Net zoals die andere zomerse evergreen: zomers wit.

Zowel voor jongens als meisjes zie je heel veel hoedjes, zelfs voor de wat grotere kinderen

Laura Van der Borght

Naast verschillende trends, waarbij de grote lijnen over de geslachten heen lopen, zijn er toch nog verschillen tussen jongens- en meisjeskleding. “Boys will be boys and girls will be girls”, lacht Van den Bosch. “Jongens gaan voor lekker stoer: grafische prints, ripped jeans en opvallende sneakers. Meisjeskleding wordt afgewerkt met rouches en vlindermouwen met soms een tikkeltje stoer.” Daarnaast duiken meer en meer uniseks-merken op, met basics die ideaal zijn voor beide geslachten.

Wat accessoires en schoenen betreft, wordt de zomer jolig. Van der Borght ziet voor zowel jongens als meisjes heel veel hoedjes, zelfs voor wat grotere kinderen. Voor de schoenen zijn er weer veel loafers, zoals vorig jaar, en bloemenprints. Voor Van den Bosch zijn het vooral de dierenprints die opvallen. Schoenen en accessoires worden fel bedrukt met opvallende (dieren)prints en dat in de gekste kleuren. De veters komen dan in felle, tegenstrijdige kleuren. “Accessoires worden eyecatchers en moeten dus gezien worden”, zegt de blogster.

Wat de coole merken voor deze zomer betreft, kiest Van den Bosch voor Scandinavische huizen. Mini Rodini en Iglo & Indi zijn merken die ze erg kan appreciëren. “Ook bij Gardener and the Gang, een merk uit Singapore, kan je versteld staan van hun originele prints en designs. Wie het liever wat dichter bij huis zoekt, moet zeker het Belgische merk Six Hugs & Rock ’n’ Roll checken.” Als haar favoriete merk houdt Van der Borght het op een opvallende keuze. Geen hippe collectie die alleen nog maar bij fashion nerds gekend is, maar gewoon H&M en dan zeker hun Conscious Collection. “Die is helemaal gemaakt van gerecycleerde kleding die klanten binnengebracht hebben. De goede stukken worden tweedehands verkocht. De kapotte dingen worden herwerkt tot nieuwe spullen. En dat allemaal in optimale werkomstandigheden.”

Het is Tropical Summer: prints van vissen, dolfijnen en schelpen, maar ook kleurrijke Hawaii-prints die dan gecombineerd worden met denim

Sarah Van den Bosch

In de wereld van de kindermode mogen de trends mekaar dan wel snel opvolgen, Belgische ouders blijven volgens Van den Bosch toch nog altijd behoorlijk conservatief. “Oke, je kinderen zien er altijd leuk uit in een tijdloze jeans en een cool shirt, maar ik denk dat veel ouders niet weten hoeveel prachtige kindermerken er eigenlijk te vinden zijn.” Eén goede tip voor modebewuste mama’s en papa’s wil ze wel delen: “Maak een Instagram-account aan, want daar ontdek je zo veel prachtige merken en webshops. Je zal zien dat er een nieuwe wereld voor je open gaat.”

tekst Frederic Petitjean

Lees meer.

Weekend? En … actie!

Studenten zijn doorgaans de hele week actief bezig, waardoor ze in het weekend ofwel bekaf zijn, ofwel zo berooid dat ze niets meer kunnen doen. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om je budgetvrij te amuseren.

3 vragen aan… PNO Consultants

PNO Consultants: “Aan de basis zijn de uitdagingen dezelfde voor grote spelers als voor kmo’s. Enkel de middelen en de context zijn vaak anders. Het is belangrijk om – toekomstige – marktkansen te ontdekken en in een roadmap te koppelen aan jouw – potentiële – sterktes. Hoe beter dit lukt, hoe groter de slaagkans is van jouw idee.“

Belgische baanbrekers die je nog niet kende

België wordt, los van zijn toeristisch gekende voedingssupplementen zoals chocolade, wafels en frieten, steeds opnieuw in verband gebracht met een zekere kleinschaligheid. Toch vinden we hier een aantal grote figuren terug, die met een stevige wetenschappelijke linkse de onderzoeks- en ontdekkingswereld stevig op zijn kop zette.

Matthias Wauters: De overnamemarkt in overdrive?

De Belgische overnamemarkt beleeft een hoogconjunctuur. De redenen daarvoor zijn niet nieuw. Ze komen wel allemaal samen. En die stemming blijft ongetwijfeld nog een tijdje duren. Al is een tijdelijke afkoeling – bijvoorbeeld bij een renteopstoot, geopolitieke spanningen of een harde Brexit – niet uitgesloten.

Belgische start-ups in opmars

Enkele jaren geleden kon je de nieuwe ondernemingen met internationaal potentieel op één hand tellen. Intussen veroverden Belgische tech-ondernemers een plekje op de wereldkaart. Toch blijft het nog erg moeilijk om je bedrijf op te schalen.

In de knoop met de verkeersknoop

Elke dag hetzelfde liedje: dan ben je eens op tijd uit je bed, kom je toch nog te laat door die verrekte files. Een vlot verkeer, daar ijveren we al lang voor. Door politici aan het werk te zetten, maar ook door zélf mee te denken. “In Rotterdam haalden ze zo al 6000 auto’s uit de file.”

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”