-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

Een toppositie in de zoekresultaten
E
.

Een goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

Belangrijke keywords voor je webshop De eerste stap is het bepalen van goede, relevante keywords voor de webshop, zegt Gregory. “Hoeveel mensen typen het ‘keyword’ in Google in? Het heeft geen zin om een keyword te nemen dat niemand gebruikt bij zoekopdrachten. Aan de andere kant heeft het ook weinig zin om te algemene keywords te gebruiken.” Een voorbeeld: “Als je een bloemenwinkel hebt in Gent heeft het geen zin om met ‘bloemen’ bovenaan te staan. De kans is klein dat iemand die, ergens in België, op ‘bloemen’ zoekt zich ook nog eens in de buurt bevindt om daadwerkelijk klant te worden. Vaak is het interessanter om een plaatsnaam mee te nemen in het keyword, in dit geval ‘bloemen Gent’. Net zoals het vaak interessanter is om zoekwoorden met een koopintentie te gebruiken, zoals ‘crosstrainer kopen’. Hierop wordt minder gezocht dan op ‘crosstrainer’ alleen, maar de kans dat die bezoekers mogelijke klanten worden is veel groter.”

Zoekmachineoptimalisatie Als de belangrijke keywords eenmaal bepaald zijn, moet er voor ieder keyword een geoptimaliseerde pagina geschreven worden. “Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website,” weet Gregory. “De inhoud is het belangrijkste: als het keyword niet eens in de pagina voorkomt, dan zal die webpagina ook nooit een goede ranking krijgen voor dat keyword. Om zo’n geoptimaliseerde pagina te schrijven, kan je gebruikmaken van analyseprogramma’s. Wij gebruiken bijvoorbeeld het zelfontwikkelde SEO Page Optimizer – één gratis analyse per dag –, dat bepaalt hoeveel keer het keyword moet voorkomen in de verschillende onderdelen van de pagina, welke gerelateerde woorden gebruikt kunnen worden en hoeveel keer ze in de pagina moeten voorkomen. Aan de hand hiervan kunnen we een pagina schrijven die aan de normen van Google voldoet.”

Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website Gregory Liénard

 

Conversie Die pagina moet niet alleen geoptimaliseerd worden voor Google, zegt Gregory. “Wanneer deze pagina een toppositie haalt, komen er ook bezoekers op terecht. Die moeten zoveel mogelijk geleid worden naar het doel van de webshop: zoveel mogelijk bezoekers converteren naar klanten. Dat kan zijn door iets aan te kopen op de webshop, maar ook door een offerte aan te vragen, contact op te nemen, zich in te schrijven voor de nieuwsbrief… Zet de belangrijkste informatie bovenaan, zodat menselijke bezoekers die zeker meekrijgen, ook al nemen ze niet de hele pagina door. Vergeet in geen geval om krachtige calls-to-action te gebruiken om mensen aan te sporen net dat te doen wat je wilt dat ze doen.”

Concurrenten inhalen door externe ondersteuning Als de inhoud van de website conform de normen van Google is voor dat bepaalde keyword, dan kijkt Google vervolgens naar de waarde van deze website. Die wordt bepaald door links naar jouw website op andere, liefst door Google hooggewaardeerde, gerelateerde websites. Elke link geeft een waarde door aan jouw website. Hoe hoger de website gewaardeerd wordt, hoe hoger de waarde die doorgegeven wordt.” 

Je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen

 Wij gebruiken Keyboost om een website een serieuze duw in de rug te geven, meent Gregory. “De inspanning van Keyboost – die je gratis kan uitproberen – komt erop neer dat we afwisselende contentlinks op geselecteerde, gerelateerde en door Google hooggewaardeerde websites zetten. Dit heeft tot gevolg dat de waarde van jouw website stijgt in de ogen van Google. Je website wordt hoger gewaardeerd dan die van je concurrenten en je krijgt een betere positie voor je keyword. Want je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen.”

 

Meer over…

@iPower werd in 2000 opgericht als allround internetservicebedrijf. Het doel: bedrijven meer omzet laten genereren via het internet. Tegenwoordig ligt de nadruk op zoekmachineoptimalisatie, via SEO Page Optimizer en Keyboost, 2 diensten om hoger te scoren in Google, gratis uit te testen. Hiermee is het bedrijf nu actief in België, Nederland, Frankrijk en de UK.


 

Lees meer.

Kris Peeters: Goesting om te werken

De afgelopen jaren kende het aantal mensen die meer dan een jaar ziek thuis zitten een sterke stijging. Hoewel hun ziekte hen beperkingen oplegt, hebben die mensen vaak zin om terug aan de slag te gaan. De uitdaging is om voor hen een job op maat te vinden.

Wie zei het beter? Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Met een lief woord kom je ver. Met op je strepen staan ook. In een ideale wereld werken ze elkaar in de hand, en zou het een zekere ying en yangatmosfeer moeten opleveren. Voor de meesten is het helaas eerder een water- en vuursituatie, of zelfs een olie-op-het-vuurkwestie.

Frieke Van Zundert: Samenleven met 176 nationaliteiten

Diversiteit en Antwerpen is geen nieuwe combinatie. Een bezoek aan het MAS of Red Star Line Museum toont dat we elke dag een stap zetten in een eeuwenlang verhaal. Migratie heeft van onze stad en provincie een diverse samenleving gemaakt. Eén die ons uitdaagt om elke dag het beste te halen uit samenleven met 176 nationaliteiten.

Ann Van Elsen: Ik probeer mijn werk rond mijn kind te regelen

Ook voor een voormalige Miss België is de opvoeding van een kind geen evidente zaak. Met vallen en opstaan, maar vooral met heel veel liefde probeert Ann Van Elsen haar dochter June groot te brengen. “Niks weegt op tegen de verrijking die een kind in je leven brengt.”

Jack Mikkers: ‘De ‘smart city’ ten dienste van onze stedelingen’

Het welbekende enthousiasme van premier Rutte kende geen weerga toen we in 2016 in het Torentje ons idee voor een nationale Smart City strategie bespraken. Volgens hem vergde dat een brede aanpak, die niet bij een van de ministeries moest liggen.

Scheiden, recycleren en hergebruiken

De tijd dat ‘afval’ synoniem was voor ‘storten’ is voorbij. Afvalstromen scheiden en recycleren zijn de ordewoorden van de dag. En al die moeite is nog economisch zinvol ook.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”