3.2 C
Antwerp
11 december 2018

Een toppositie in de zoekresultaten
E
.

Een goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

Belangrijke keywords voor je webshop De eerste stap is het bepalen van goede, relevante keywords voor de webshop, zegt Gregory. “Hoeveel mensen typen het ‘keyword’ in Google in? Het heeft geen zin om een keyword te nemen dat niemand gebruikt bij zoekopdrachten. Aan de andere kant heeft het ook weinig zin om te algemene keywords te gebruiken.” Een voorbeeld: “Als je een bloemenwinkel hebt in Gent heeft het geen zin om met ‘bloemen’ bovenaan te staan. De kans is klein dat iemand die, ergens in België, op ‘bloemen’ zoekt zich ook nog eens in de buurt bevindt om daadwerkelijk klant te worden. Vaak is het interessanter om een plaatsnaam mee te nemen in het keyword, in dit geval ‘bloemen Gent’. Net zoals het vaak interessanter is om zoekwoorden met een koopintentie te gebruiken, zoals ‘crosstrainer kopen’. Hierop wordt minder gezocht dan op ‘crosstrainer’ alleen, maar de kans dat die bezoekers mogelijke klanten worden is veel groter.”

Zoekmachineoptimalisatie Als de belangrijke keywords eenmaal bepaald zijn, moet er voor ieder keyword een geoptimaliseerde pagina geschreven worden. “Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website,” weet Gregory. “De inhoud is het belangrijkste: als het keyword niet eens in de pagina voorkomt, dan zal die webpagina ook nooit een goede ranking krijgen voor dat keyword. Om zo’n geoptimaliseerde pagina te schrijven, kan je gebruikmaken van analyseprogramma’s. Wij gebruiken bijvoorbeeld het zelfontwikkelde SEO Page Optimizer – één gratis analyse per dag –, dat bepaalt hoeveel keer het keyword moet voorkomen in de verschillende onderdelen van de pagina, welke gerelateerde woorden gebruikt kunnen worden en hoeveel keer ze in de pagina moeten voorkomen. Aan de hand hiervan kunnen we een pagina schrijven die aan de normen van Google voldoet.”

Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website Gregory Liénard

 

Conversie Die pagina moet niet alleen geoptimaliseerd worden voor Google, zegt Gregory. “Wanneer deze pagina een toppositie haalt, komen er ook bezoekers op terecht. Die moeten zoveel mogelijk geleid worden naar het doel van de webshop: zoveel mogelijk bezoekers converteren naar klanten. Dat kan zijn door iets aan te kopen op de webshop, maar ook door een offerte aan te vragen, contact op te nemen, zich in te schrijven voor de nieuwsbrief… Zet de belangrijkste informatie bovenaan, zodat menselijke bezoekers die zeker meekrijgen, ook al nemen ze niet de hele pagina door. Vergeet in geen geval om krachtige calls-to-action te gebruiken om mensen aan te sporen net dat te doen wat je wilt dat ze doen.”

Concurrenten inhalen door externe ondersteuning Als de inhoud van de website conform de normen van Google is voor dat bepaalde keyword, dan kijkt Google vervolgens naar de waarde van deze website. Die wordt bepaald door links naar jouw website op andere, liefst door Google hooggewaardeerde, gerelateerde websites. Elke link geeft een waarde door aan jouw website. Hoe hoger de website gewaardeerd wordt, hoe hoger de waarde die doorgegeven wordt.” 

Je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen

 Wij gebruiken Keyboost om een website een serieuze duw in de rug te geven, meent Gregory. “De inspanning van Keyboost – die je gratis kan uitproberen – komt erop neer dat we afwisselende contentlinks op geselecteerde, gerelateerde en door Google hooggewaardeerde websites zetten. Dit heeft tot gevolg dat de waarde van jouw website stijgt in de ogen van Google. Je website wordt hoger gewaardeerd dan die van je concurrenten en je krijgt een betere positie voor je keyword. Want je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen.”

 

Meer over…

@iPower werd in 2000 opgericht als allround internetservicebedrijf. Het doel: bedrijven meer omzet laten genereren via het internet. Tegenwoordig ligt de nadruk op zoekmachineoptimalisatie, via SEO Page Optimizer en Keyboost, 2 diensten om hoger te scoren in Google, gratis uit te testen. Hiermee is het bedrijf nu actief in België, Nederland, Frankrijk en de UK.


 

Lees meer.

Michaël Van Droogenbroeck: ‘Meer financiële basiseducatie graag’

Als je straks met de kinderen aan tafel schuift, breng dan eens je salaris, hypotheeklening of beleggingen ter sprake. Waarom? “Omdat het hen zal helpen om uit te groeien tot financieel geletterde mensen”, zegt VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck.

Jacques Vandermeiren: ‘Groei van Amazon bepaalt ook toekomst van onze havens’

Zal de haven van Antwerpen haar ijzersterke reputatie kunnen handhaven wanneer straks de Amazons van deze wereld de supply chain in handen nemen? “Ja”, denkt Jacques Vandermeiren, topman van het Havenbedrijf. “Op voorwaarde dat we de digitale taal leren spreken. Vandaag zijn we nog te conservatief.”

Tekorten: heb er eens genoeg van

Less is more? Niet op het vlak van je gezondheid. Soms kun je al eens met een tekort aan iets zitten. Met deze tips maak je van dat tekort opnieuw een dikke voldoende. 

Van storten naar recycleren

Niet enkel de huishoudens recycleren en scheiden afval nu veel meer dan vroeger. Ook de industrie doet haar duit in het zakje. En dat is goed voor het milieu én de kassa.

Henk Ovink: ‘Water hou je niet tegen aan de grens’

De zomer van 2018 zullen we ons blijven herinneren als lang en heet. Helaas heeft zo’n lange periode van zon en zinderende hitte ook nadelige gevolgen voor de natuur: die kreunt onder het nijpend watertekort. Dé man die er ons alles over kan vertellen, is Nederlands eerste Watergezant, Henk Ovink.

Kindvriendelijk en ecologisch gaan hand in hand

Door de lange droogte in juni en juli verplaatste de woonkamer zich wekenlang naar de tuin. Ons rest dan ook de vraag of we vanaf september makkelijk de omgekeerde beweging zullen kunnen maken? Terug van buiten naar binnen… Of kunnen we onze zomer toch verlengen en langer van onze tuin genieten? Meer uit je tuin halen, hoe doe je dat? 

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”