5.8 C
Antwerp
10 december 2018

Een ketting naar de toekomst
E
.

De voorstanders spreken van een onwaarschijnlijke revolutie die de manier waarop we zakendoen helemaal op zijn kop zal zetten. De criticasters gewagen van een hype die even snel zal verdwijnen als ze de kop opstak. Maar wat is de blockchain nu eigenlijk? En hoe gaan we er mee te maken krijgen?

Het oplossen van een gebrek aan vertrouwen. Zo omschrijft Roderik van der Veer van de Leuvense start-up SettleMint, de blockchain. “Traditioneel werkte de mensheid altijd met tussenpersonen om een gebrek aan vertrouwen tussen partijen op te lossen”, zegt hij. “Denk bijvoorbeeld aan een notaris of een bank. Met de blockchain worden die tussenpersonen overbodig. Elke transactie wordt bijgehouden in een soort grootboek. Dat grootboek zit niet bij één partij, maar zit bij iedereen, het is gedecentraliseerd. En het mooie is: je kunt er onmogelijk mee knoeien, want dan heeft elke partij dat meteen in de gaten.” Van elke transactie wordt immers een cryptografische handtekening gemaakt, een zogenaamde hash. Het is een unieke vingerafdruk, want zodra je één letter of getal van de transactie verandert, verandert ook de hash.

De bekendste exponent van de blockchain is waarschijnlijk de bitcoin, de bekende digitale munt. Maar de bitcoin is nog maar een eerste rudimentair voorbeeld van waartoe de blockchain in staat is, zegt Van der Veer. Hij geeft een aandelentransactie als voorbeeld. Als je online aandelen koopt, lijkt het alsof die meteen in jouw account staan. Maar eigenlijk duurt het tot 48 uur voor ze echt van jou zijn. “Bij zo’n transactie zijn gemiddeld dertien bedrijven betrokken. Dat is allemaal overhead, die hebben allemaal een eigen boekhouding. Dat betekent dertien keer kans op fouten. Bij een blockchain duurt het één seconde voor de aandelen van jou zijn en komen er geen tussenpartijen bij kijken. Wat natuurlijk ook de kosten van zo’n transactie verwaarloosbaar maakt.”

Ook Thierry Mortier, partner bij consultant EY, ziet de interesse voor de blockchain bij ondernemingen hand over hand toenemen. “Dit gaat een duidelijke shift in ownership mee- brengen. Centrale autoriteiten gaan aan belang inboeten ten voordele van het individu”, zegt hij. “Individuen zullen zelf meer controle krijgen over data, transacties en contracten. Er is dan ook een echte explosie van start-ups die er zich op gegooid hebben, ook buiten de financiële wereld.”

Nestlé en Unilever werken bijvoorbeeld samen om via de blockchain de veiligheid te garanderen van de voedingsproducten die ze maken. De Antwerpse haven zet de technologie in om containeroverslag te beveiligen. De New Yorkse start-up Mediachain, eigendom van Spotify, ontwikkelde een systeem om bands rechtstreeks uit te betalen, telkens als iemand een nummer van hen digitaal aankoopt.

“EY is bijvoorbeeld betrokken bij een project waarbij mensen rechtstreeks zonne-energie kunnen ruilen met hun buren”, zegt Mortier, “zonder tussenkomst van de klassieke nutsbedrijven. In Australië en Brooklyn lopen al de eerste proefprojecten.”

Voor partijen zoals banken, overheden en notarissen, wordt dat natuurlijk een serieuze aanpassing. Hoe moeten zij reageren? “Ik zie vooral defensiestrategieën opduiken”, zegt Mortier. “Veel grote ondernemingen proberen zelf blockchaindiensten op te zetten, sommige zelfs in consortia. Dat zorgt natuurlijk voor een spanningsveld, want het hele idee van de blockchain staat haaks op het hebben van een centrale partij die de zaken aanstuurt.”

Blockchain heeft dus helemaal de wind in de zeilen. En het is daarom dubbel jammer dat er relatief weinig Belgische spelers bij betrokken zijn. Mortier: “Er zijn natuurlijk wel wat start-ups en universiteiten mee bezig en ook Imec werkt aan technologie, maar als je dat vergelijkt met wat er bijvoorbeeld in Dubai, Berlijn en Wenen gebeurt, dan is er toch een duidelijk schaalverschil.” Deze drie regio’s stellen de blockchain tot absolute prioriteit. Dan zou België toch nog wel een tandje kunnen bijsteken.

Lees meer.

Elien Migalski: Alles komt terug

De Spice Girls. Dé meidengroep van de nineties. Met hun verschillende typetjes van Baby Spice tot Sporty Spice, die perfect bij elkaar pasten, en hun gemakkelijk over te nemen danspasjes. Bekend voor hun eenvoudige liedjes die nog steeds in menigeens hoofd zitten en natuurlijk voor hun outfits!

Patrick Marck: ‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

De Belg is een ervaren online shopper, maar kiest vaak voor buitenlandse webshops. Patrick Marck, directeur FeWeb, vindt het hoog tijd dat Belgische ondernemers de digitale revolutie omarmen.

Made in Antwerp

Coole producten of innoverende gadgets, die komen als je ’t aan de doorsnee Antwerpenaar vraagt vooral uit New York of Londen. Maar ook in onze eigen provincie wonen creatievelingen die voor wereldprimeurs zorgen. En nee, dan hebben we het niet alleen over chocolade of bier. Check zelf maar.

Buitenlandse klanten, meer excuses om niet te betalen

Wie goederen levert, wordt daar graag voor betaald. Het in bezit krijgen van het geld lijkt echter een pak makkelijker in het binnen- dan in het buitenland. Exporterende bedrijven moeten immers enkele valkuilen extra ontwijken

Automatisering, verbindende factor binnen duurzaamheid

Veel bedrijven kiezen er in de eerste plaats voor om te investeren in verhoogde efficiëntie. Dit terwijl investeren in duurzaamheid nodig is én ook een heuse ROI kan geven. Hierbij kan automatisatie van groot belang zijn. Automatisatie is namelijk letterlijk en figuurlijk de verbindende factor tussen het verpakkingsproces en de – interne – logistiek en distributie.

Cultureel oktober: ‘Wat gaan we doen vandaag?’

Wie zegt dat het aantal interessante, plezante of zelfs imposante zaken om te doen tijdens de herfst samen met de bladeren laag-bij-de-gronds is, die heeft het grondig mis. Ook tot we ons bezighouden met Sinterklaas, Kerstmis – of wat dan ook vereist dat mensen cadeaus krijgen om niets te doen –, staat er genoeg op de agenda. En vullen maar, die vrije tijd!

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”