-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

Een ecologischer wagenpark: onderschatten we de impact van banden?
E
.

Hoe kun je de ecologische voetafdruk van je wagen verkleinen? Simpel. Door je banden volledig ‘op te rijden’. Tot 1.6 mm profieldiepte welbepaald. ‘Niet veilig’, denk je? Onzin! “De technologie is voorhanden en wordt toegepast door een aantal bandenfabrikanten. Nu nog een mentaliteitswijziging bij distributeurs, leasingmaatschappijen en consumenten”, zegt Per De Vries, Product Marketing Manager bij Michelin.

Vroegtijdige vervanging
De levensduur van een autoband is wettelijk beperkt: banden met een profieldiepte van 1,6 mm zijn versleten en moeten vervangen worden. Wat blijkt nu uit de realiteit? Dat mensen dat doorgaans veel eerder doen: winterbanden worden vervangen bij gemiddeld 4,0 mm profieldiepte en zomerbanden tussen 2,5 en 3,5 mm. “En dat is een zware last voor milieu en maatschappij”, zegt Jorgen Mertens, Key Account Manager Fleet & Lease bij Michelin. “Een autoband is een hoogtechnologisch product waar veel kostbare grondstoffen aan te pas komen. Elke autoband die sneller dan nodig gedemonteerd wordt, betekent verspilling.”

Minder CO2, maximale veiligheid
Naast het verspillen van grondstoffen betekent vroegtijdige vervanging ook meer CO2-uitstoot. Mertens verduidelijkt dat met een voorbeeld. “Stel dat je een wagenpark hebt met 50 wagens die gemiddeld 35.000 km per jaar rijden in een leasecontract van 4 jaar. Wij berekenden dat zij samen 15 ton minder CO2 zouden uitstoten als hun banden pas vervangen worden op 1,6 mm in plaats van op 3,5 mm. Twee derde van die lagere uitstoot is te danken aan de verminderde productie van nieuwe banden. Een derde is gelinkt aan een verlaagd brandstofverbruik. 15 ton minder CO2 op 50 wagens, is immens. Daarom pleiten wij ervoor om banden te gebruiken tot de minimale profieldiepte, zonder daarbij aan veiligheid in te boeten.”

Lager brandstofverbruik
Banden zijn voor twintig percent verantwoordelijk voor het brandstofverbruik van een voertuig. Anders gezegd: 1 tank op 5 gaat op aan banden. Hoe minder de profieldiepte van een band, hoe lager zijn rolweerstand en hoe minder hij verbruikt. “Een nieuwe band heeft een hogere rolweerstand dan een versleten band”, zegt De Vries. “Door je banden enkel te gebruiken van nieuw tot halfversleten en ze dan te vervangen, blijf je in de hoogste verbruikscategorie hangen. Het is beter om je banden volledig te gebruiken, want pas dan geniet je optimaal van het verbruiksvoordeel.”

Long Lasting Performance
Ondanks de voordelen van banden langer te gebruiken, kiezen toch veel mensen voor een vroegtijdige vervanging. “Automobilisten zijn geneigd te focussen op de profieldiepte. Een veilige band is in hun ogen een band met diepe profielen”, zegt De Vries. “Die foute perceptie leeft nog heel sterk. Dankzij innovatieve technologieën maakt Michelin banden die met 1,6 mm restprofiel veiliger zijn dan bepaalde halfsleetse of zelfs nieuwe banden van andere merken. Het gaat dan om essentiële prestaties als remmen op nat wegdek en remmen in de sneeuw. Dat is onze Long Lasting Performance-strategie. Veiligheid is veel meer dan profieldiepte, het is de optelsom van alle kwaliteiten van een band zoals de samenstelling, soepelheid, profielvormen, lamellen…”

Mentaliteitswijziging
Er is dus een mentaliteitswijziging nodig bij bandendistributeurs, -fabrikanten, leasingmaatschappijen en bij bestuurders zelf. Voor distributeurs is het tegennatuurlijk om klanten die hun banden vroegtijdig willen laten vervangen weg te sturen. Fleetmanagers willen geen enkel risico nemen door de banden niet tijdig te vervangen en werknemers hebben vaak het gevoel dat hun veiligheid in het gedrang komt omdat hun werkgever de vervanging wil uitstellen. “Het lijkt misschien tegenstrijdig dat wij als fabrikant mensen aanmoedigen om langer met hun banden te rijden, maar voor Michelin is het duurzaamheidsverhaal erg belangrijk. Wij willen de volledige bandensector en de consumenten bewust maken en informeren. Zo kan iedereen zijn verantwoordelijkheid opnemen en zelf beslissen of hij een perfect product weggooit of zijn ecologische voetafdruk verkleint,” besluit Mertens.

Het nut van zomer- en winterbanden
Het nut van structureel wisselen tussen zomer- en winterbanden is een discussie op zich. Het is wel een feit dat het leidt tot heel wat vroegtijdige vervanging en een grote kost met zich meebrengt voor de fleetowner. “De wissel is te vaak een excuus om meteen voor nieuwe winterbanden te gaan in plaats van de oude te hergebruiken. Mensen vinden het voor die ‘paar millimeter’ niet meer de moeite, maar vergeten dat een paar millimeter band goed is voor tien- tot twintigduizend kilometer!”, aldus De Vries.

Is men dan niet beter af door het hele jaar op allseasonbanden te rijden? “Iedereen moet naar zijn eigen rijsituatie kijken en afwegen of structureel wisselen de ecologische en economische kost wel waard is. Het bandenhotel, de tijd die je twee keer per jaar verliest door naar de garage te rijden, banden die je niet opgebruikt, zijn allemaal kosten die je moet rekenen. Voor veel mensen is een goede allseasonband dan een even veilig alternatief”, besluit Mertens.


Lees meer.

Het succesverhaal van de moestuin

De week van eigen kweek maakt zo stilaan plaats voor het jaar van eigen kweek. Elke vierkante meter grond achter ons huis wordt steeds vaker optimaal benut. De moestuin biedt vaak de oplossing. Ontspannend én lekker.

Sven Mary: Op weg naar het juridische noorden

Justitie staat onder druk. (Inter)nationale politieke wijzigingen zorgen ervoor dat we ons dringend terug op het juiste pad moeten begeven. Advocaat Sven Mary trekt mee aan de alarmbel.

Snel en energiezuinig? Dat klinkt als houtskeletbouw

In 2009 ruilde Joep Verheijen Eindhoven voor Hamont-Achel, omdat er naar eigen zeggen veel meer architecturale vrijheid is. De Nederlandse architect renoveerde een charmante woning en breidde die verder uit met een prefab houtskeletbouw. En dat is geen slechte keuze!

Dick de Koning: Globale trends in packaging en technologie

Technologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen zijn een enorm interessant terrein voor verpakkingsprofessionals die waarde kunnen toevoegen aan de complete supply chain. Duurzaamheid, e-commerce, convenience, engagement, counterfeit; ‘zomaar’ een paar belangrijke drivers.

Alternatieve investeringen

Investeren is altijd een beetje experimenteren. De gewoonlijke gang van transactioneel financiële zaken beperkt zich meestal tot aandelen, obligaties of het staalharde cash. Maar er zijn ook alternatieve vormen van investeringen. Sommigen zeer vanzelfsprekend, anderen dan weer riskant en die de nodige food for thought vereisen. In ieder geval is het wel een ontegensprekelijk goede manier om je vermogen zo breed mogelijk te diversifiëren.

Artificial Intelligence: krachtige kans of absolute bedreiging?

Artificiële Intelligentie: de ontwikkelingen gaan razendsnel, maar tegelijkertijd staat deze technologie nog in zijn kinderschoenen. In hoeverre willen we AI, als maatschappij? En welke grenzen stellen we, met het oog op privacy, welvaart én werkgelegenheid aan de ontwikkeling van deze intelligentie? 

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”