-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

Denis Gorteman: ‘Mobiliteit in verandering’
D
.

Als leider in de autodistributie in ons land en als instituut met 200 jaar ervaring op onze palmares, formuleerden we binnen D’Ieteren Auto onze toekomstvisie op mobiliteit reeds in het witboek ‘Mobility 2025’. Maar hoe deze toekomst er net uitziet? Een schets van de veranderingen van vandaag, voor morgen.

De snelle veranderingen in de mobiliteit staan centraal in alle debatten. Ook binnen ons bedrijf levert dit onderwerp tal van bedenkingen op in het kader van ons verlangen om de levenskwaliteit van onze medeburgers te verbeteren door middel van oplossingen voor een vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. Maar hoe ‘ideale mobiliteit’ er net uitziet volgens ons?

Duurzaam fiscaal kader
Bij D’Ieteren steunen we de ontwikkeling van nieuwe aandrijfmodi zoals CNG of elektriciteit. Momenteel betreur ik de te grote verschillen op het vlak van taksen tussen de Gewesten die de introductie van nieuwe energieën bemoeilijkt. Bovendien is het noodzakelijk dat het huidige systeem van accijnzen wordt herzien. Daarom is een duidelijk, duurzaam, evenwichtig en geharmoniseerd fiscaal kader op nationaal niveau noodzakelijk.

Harmonisering van de BTW
In september 2018 lanceerden we het ‘Poppy’ autodeelinitiatief in Antwerpen. We verdeelden daarvoor 350 zero or low emission deelauto’s en 25 elektrische deelscooters in de stad. Ook al is het een succes, om de deeleconomie samen met het openbaar vervoer te laten leven moeten dezelfde fiscale regels gelden. Het openbaar vervoer wordt slechts aan 6 procent belast, terwijl voor de deelmobiliteit een tarief van 21 procent geldt. We pleiten dus voor een harmonisering van de BTW-tarieven om de verschillende deelformules te steunen.

Om de deeleconomie samen met het openbaar vervoer te laten leven moeten dezelfde fiscale regels gelden. Denis Gorteman

Geautomatiseerde mobiliteit
Daarnaast geloof ik in de toekomst van de geautomatiseerde auto. Tegen 2025 zullen zelfrijdende voertuigen geleidelijk aan op onze wegen verschijnen. In dat perspectief is er nood aan een Belgische en Europese wetgeving die deze voertuigen toelaat om te rijden zonder de wet te overtreden. Het is eveneens noodzakelijk de homologatie van prototypes en het testen met wagens op een hoog autonoom niveau op de openbare of semiopenbare weg, te vergemakkelijken. Ik pleit voor het openstellen van toegang tot bepaalde stadszones voor het exclusief gebruik van zelfrijdende en elektrische voertuigen.

Actieve connectiviteit
Volgens mij verloopt de toekomst van de mobiliteit eveneens via de connectiviteit. Bij ons moet elk voertuig uitgerust zijn met een simkaart om allerlei informatie (de toestand van de wegen, gevaar…) met andere voertuigen real time te kunnen delen. Daarvoor is een aangepast wettelijk kader nodig voor de beschikbaarheid en het gebruik van de gegevens tussen de overheid, de auto-invoerders en de gebruikers. Dit vraagt eveneens de ingebruikname van het 5G-systeem dat een onbeperkte toegang tot internet met een hoog debiet toelaat.

De toekomst brengt uitdagingen, én opportuniteiten. We zitten alvast op de eerste rij voor vernieuwing en vooruitgang? U ook?

 

Lees meer.

Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

Webshoppers willen dat het online-aankoopproces vlot verloopt. Als ze daarbij geen correcte informatie over de levering krijgen, kan dat een reden zijn om hun virtuele winkelkarretje te laten voor wat het is.

Een stukje paradijs op aarde

Weinig dingen die zo aangenaam zijn als verpozen in een mooie, perfect onderhouden tuin. Maar wat precies ‘mooi’ is, wil wel eens veranderen. Want net als in kleding, auto’s en schoenen zijn er ook in tuinen trends en modes. Welke planten en stijlen zijn nu in? En vooral: welke zijn out?

De impact van de ‘gig economy’ op het management

In de gig economy (het flexibel inzetten van tijdelijke in plaats van fulltime werkkrachten, red.) is flexibiliteit de norm. De uitbesteding van routinejobs is ons welbekend. Maar de laatste 10 jaar vullen ondernemingen ook hun directie- en managementfuncties almaar flexibeler in. Wat zijn de aandachtspunten inzake strategie en organisatie van ondernemingen?

De luidsprekers worden slim (en kunnen praten)

Gebruiken we binnen tien jaar nog ons toetsenbord als belangrijkste methode om te communiceren met machines? Waarschijnlijk niet, denken de meeste tech watchers, futurologen en andere specialisten. In de toekomst zullen we vooral babbelen met machines. En de eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar.

Lex Kerssemakers: ‘De toekomst van Volvo: elektrisch, autonoom en flexibel’

De autoindustrie blijft in beweging. Elektrische auto’s, zelfrijdende auto’s en nieuwe manieren van autobezit zijn op dit moment volop in ontwikkeling. Volvo heeft een duidelijke koers gekozen wanneer het gaat om energiezuinig rijden en veiligheid. Lex Kerssemakers, ceo van Volvo Europa, het Midden-Oosten en Afrika, licht toe.

Profile, het alternatief voor de merkdealer voor banden en onderhoud

De gloednieuwe kantoren van Profile in Antwerpen - Berchem met 40 werknemers vormen de koepel van een snel groeiende organisatie die een totaalconcept propageert: expert in banden en multimerken onderhoud gericht op het maximaal comfort van de bestuurder.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”