19 C
Antwerp
20 september 2018

De start van de start-up student
D
.

Heb je het gevoel dat je met een brein vol ideeën of met een creatief en ondernemend stel genen zit? En wil je daarmee verder gaan dan enkel dagdromen en krabbels in een notitieboekje? Dan kun je het student-ondernemersstatuut overwegen.

Het kan zijn dat je een student bent die zijn vrije tijd graag spendeert aan luieren, sporten, bloemschikken, wandelen met asielhonden of eender welke hobby. En misschien maak je van die hobby graag je beroep. Daar hoef je niet per se eerst je studies voor af te ronden. Want soms moet je een gouden ei nu eenmaal uitbroeden als de tijd rijp is, en dat kan tijdens je studentenjaren.

Het student-ondernemerschap bestaat sinds enkele jaren voor zo goed als iedere onderwijsinstelling. De voorwaarden, waar je moet aan voldoen, zijn voor iedere school anders, maar het kernpunt is altijd hetzelfde: je combineert studeren met het opstarten of verderzetten van je eigen bedrijf. “Student-ondernemerschap is heel hip tegenwoordig”, zegt Simon Lehaen, voorzitter van SINC, Students for Innovation and Cooperation. “Student-ondernemers zijn er altijd geweest, maar dat werd nog nooit zo in de kijker gezet als de laatste jaren.”

SINC organiseert zelf evenementen met als doel – aspirant –  student-ondernemers te activeren, stimuleren en informeren. Lehaen: “We bundelen onze krachten met onder andere Kavka, TAKEOFFANTWERP, VOKA en zowat alle onderwijsinstellingen. Zo wordt ondernemerschap gestimuleerd en krijgen studenten de nodige push.” Klop dus gerust eens aan bij een starterscoach of -adviseur van je desbetreffende school of bestaand initiatief. “Antwerpen is geselecteerd tot dé start-up-community van Europa. Je kunt dus nergens beter starten met een onderneming.” Ideaal voor Antwerpse studenten, maar ga ook zeker in je eigen studentenstad op zoek naar de nodige hulp, want die zal er zeker ook bestaan.

Heb je echter eerst aangeklopt bij ma en pa voor wat ouderlijk advies, en stonden die toch wat twijfelachtig tegenover je ondernemingszin? Logisch, want ondernemen wordt zo goed als altijd in één adem genoemd met ‘risico’s nemen’. “Maar net als je nog student bent, kun je makkelijk ontdekken en experimenteren”, zegt Nathalie De Schepper, startersadviseur bij VOKA, Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. “Als je eerst ervaring wilt opdoen bij een werkgever, dan is de kans groot dat je in een soort van gouden kooi terechtkomt waar je moeilijk uitgeraakt.”

De grootste misser die ik tegenkom, is dat er geen marktonderzoek wordt gedaan. Je moet weten wie je doelgroep is.

— Nathalie De Schepper

“Als student woon je vaak nog thuis, dus je zal niet plots dakloos worden als je onderneming niet van de grond komt. Het is heus niet zo’n ramp dan”, stelt Lehaen verder gerust. Word je er vaak op gewezen nog te jong te zijn om aan zo’n onderneming te beginnen? Ook dat idee veegt Lehaen graag van tafel. “Ondernemen is zoals uit een vliegtuig springen zonder een parachute en die onderweg te leren maken. Je ontdekt zoveel gaandeweg, dus neem het niet zomaar voor waar aan als iemand zegt dat je er nog niet klaar voor bent.”

Let wel, je komt best niet op de proppen met een halfslachtig idee waar je bent opgekomen na een tequila-overgoten avondje. De Schepper: “De grootste misser die ik tegenkom, is dat er geen marktonderzoek wordt gedaan. Je moet weten wie je doelgroep is, anders wordt het moeilijk om meerwaarde te creëren.” Voor je dus effectief een onderneming op poten zet, maak je best gebruik van instellingen als het VOKA of SINC. “Studenten voelen dat ze steeds meer hulp krijgen langs alle kanten. Dat is voor hen een houvast om hun idee uit te werken.”

Maak je je alsnog zorgen of je idee wel haalbaar is, of ben je onzeker over je gebrek aan kennis of de juiste tools? “Toets je idee nu al af en kijk wat mogelijk is. Anders krijg je misschien spijt”, tipt De Schepper nog. En als je denkt dat 24 uren in één dag niet genoeg zullen zijn om de combinatie studerenondernemen mogelijk te maken, dan zegt Lehaen je dit nog: “De combinatie hoeft niet per se onhaalbaar te zijn. Sommige studenten werken, anderen gaan zich op hun eigen manier ontwikkelen tijdens hun studententijd. Het is hoe je zelf je vrije tijd wilt invullen.”

Een ding is zeker: als het kriebelt om te ondernemen, ga ervoor. Je hebt werkelijk niks te verliezen.

Lees meer.

Crowdfunding: vanuit het standpunt van investeerder én bedrijf

In 2016 werd in België 30 miljoen euro geïnvesteerd in bedrijven via crowdfunding. Deze formule is dus sterk in opkomst. Expert Ellen Lemaire geeft je de nodige informatie om met deze financieringswijze aan de slag te gaan.

Ook marketeers houden van data

Big Data is lang niet meer het exclusieve domein van IT, ook marketeers stappen gretig in het dataverhaal mee. Her en der zijn er zelfs al bedrijven die er hun corebusiness van hebben gemaakt. Hoe pakken ze het aan? En op welke manier maken ze het verschil?

Op weg naar schoner én flexibeler wagenpark

Eén op de tien auto’s in ons land is een bedrijfswagen. En dat heeft uiteraard zijn gevolgen voor het milieu. Gelukkig zetten sommige bedrijven en leasemaatschappijen heel bewust in op propere mobiliteit. En nee, daar is niet altijd een auto voor nodig.

Karel Van Eetvelt: Geen succesvol bedrijf zonder barensweeën

Hoera, het aantal ondernemers blijft groeien. Steeds meer starters wagen de sprong. Mannen en vrouwen in alle maten en elk met hun eigen dromen en plannen. In diverse sectoren. Dat gaat de goede kant op. Nu nog het ondernemersklimaat.

Verrassend groen

Geen betere manier om heerlijk te ontspannen dan een uitje in het groen. Hieronder vind je zes minder bekende parken en tuinen die beslist jouw bezoek verdienen. Met dank aan de tuinarchitecten van LAND en Studio Basta.

Wouter Torfs: Een boeddhist die niet naast zijn schoenen loopt

Hoe lukt het sommige bedrijven om in volle crisis te groeien als kool? Voor Wouter Torfs is het duidelijk: de baas kan de krijtlijnen uitzetten, maar het zijn de medewerkers die het moeten doen. Die kan je dus maar beter goed in de watten leggen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”