3.8 C
Antwerp
16 november 2018

Reizen: ‘De roadmovie komt na de studie’
R
.

Cliché maar waar: je studententijd is inderdaad de mooiste tijd van je leven. Oké, het studeren moet je er bij nemen, maar wie het goed aanpakt, kan tussen de pintjes door zelfs nog op reis vertrekken.

Kromgebogen over de boeken zitten om daags nadien met knikkende knieën je mondeling examen af te leggen. Het is de nachtmerrie van de meeste studenten, maar gelukkig moet de boog niet altijd gespannen gaan. ‘Ontstressen’ is tegenwoordig het toverwoord van de blokkende bollebozen. En dat ontstressen kunnen studenten best zo ver mogelijk van hun boeken doen. Koffers pakken en wegwezen. Een mix van feesten, cultuur en ontspanning is momenteel namelijk helemaal in, vertelt Jordy S’Jongers van jongerentravel.be.

“Tegenwoordig kiezen studenten voor een sportieve feestvakantie. Overdag watersporten en ’s avonds de discotheken afschuimen. Vroeger telde alleen dat laatste.” Een bestemming als Lloret de Mar blijft het dan ook goed doen. Verder blijken de Balkanlanden steeds meer in trek. “Logisch, want de prijzen zijn best interessant”, weet S’Jongers. Hij onderstreept de opmars van Sunny Beach in Bulgarije en Porrec in Kroatië. “Ideaal om aan watersport te doen. De natuur is er prachtig en het nachtleven bruist er. Die cocktail maakt het voor studenten erg aantrekkelijk.”

Sander Heerwegh is zaakvoerder van Groove-X en organiseert reizen voor jongeren van 16 tot 26 jaar. Hij bevestigt de drang van studenten naar feestvakanties, maar ziet ook het aantal rondreizen in stijgende lijn gaan. “Jongeren leven haastig. Ze willen op korte tijd zo veel mogelijk zien en doen. Dat verlegt de invalshoek van hun visie op vakantie.” Verre bestemmingen als Thailand en Zuid-Afrika prijken op nummer één, maar ook een rail trip door Europa blijkt aan populariteit te winnen.

Heerwegh: “Tien dagen reizen door Oostenrijk, Italië, Slovenië en Kroatië en dat met de trein. Het is uniek, het beperkt de kosten en je ziet een groot stuk van Europa. Naar zo’n combinatie zijn studenten op zoek.” Vorig jaar werd door Groove-X geëxperimenteerd met reizen naar de Balkan. Macedonië, Albanië, Servië en Bosnië werden als nieuwe bestemmingen kort bezocht. “Dat werkte uitstekend. Mooie natuur, veel te beleven en ook hier een betaalbaar kostenplaatje.”

Tegenwoordig kiezen studenten voor een sportieve feestvakantie

Jordy S’Jongers

Maar volgens S’Jongers blijft rondtrekken – en dan vooral met de rugzak – toch vooral populair binnen een kleiner segment van de studenten. Het breekt pas echt door in een latere fase. “Met de rugzak de wereld ontdekken, is iets voor als ze hun diploma op zak hebben.” Het bekende sabbatjaar dus. Na de studies voelen ze zich nog niet klaar om te werken. Er staan al wat euro’s op de bankrekening en ze gaan op trektocht door de Himalaya, snorkelen in het Great Barrier Reef of rijden met een camper door Amerika. S’Jongers: “Steeds vaker willen we iets unieks en spectaculairs doen, maar dan meestal met een diploma op zak. De roadmovie komt na de studie.”

Maar of het nu tijdens of na de studie is: reizen kost geld en daar knelt het studentenschoentje meestal. De studies en het nachtleven kosten al een aardige duit. Rest er dan nog vakantiebudget? Sander Heerwegh stelt dat de studenten daar echt wel mee bezig zijn. “Ze zoeken een studentenjob en sparen om op vakantie te gaan. Soms helpen de ouders een beetje, maar vaak bekostigen ze het grotendeels zelf. Sommigen hebben zelfs geld voor een winter- én een zomervakantie.”

Wie kosten wil besparen, kan vaak ook terecht bij een studentenvereniging. In de winter skiën of snowboarden en in de zomer lekker paragliden aan het strand. Het kan allemaal want met je studentenvereniging reizen, is financieel interessant. Door de grootte van de groep wordt bij de reisorganisatie heel wat korting verkregen. S’Jongers: “Op die manier wordt het betaalbaar, hoewel de grootste kost wellicht in het vertier ter plaatste zit (lacht). Dat blijft de gemeenschappelijke deler.”

Studenten zoeken een job en gaan specifiek werken en sparen om op vakantie te gaan

Sander Heerwegh

Lloret de Mar, Kaapstad of Skopje. Feesten blijft dus meestal wel dé rode draad, maar ook cultuur komt steeds vaker voor op de to-do lijst. Studenten die naar Turkije of Griekenland reizen, blijken steeds vaker een stad op te zoeken om er wat geschiedenis en cultuur op te snuiven, maar het mag ook niet te lang duren. Heerwegh: “De student wordt steeds nieuwsgieriger en wil reizen om te leren. En dit op een recreatieve manier. Cultuur en avontuur gaan steeds vaker hand in hand.” S’Jongers beaamt: “Een dagje een stad bezoeken? Dat kan best, maar studenten boeken niet zo vaak een citytrip. Ze combineren een stad liever met een weekvakantie. Wie in de buurt van Barcelona is, zal wel een dagje voor de stad uittrekken, maar een week musea en standbeelden afschuimen? Nee, dat is niet aan de orde.”

Tekst Daan Vanslembrouck

Lees meer.

‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

2014 was een woelig jaar voor de Belgische agro-voedingssector, niet in het minst door het Russische importverbod. Ondanks een stijgende omzet, vooral door export naar groeilanden zoals China, staan de marges onder druk.

Spelen om te leren exporteren

Met je bedrijf naar het buitenland trekken, is geen triviale zaak. Om ondernemers beter bekend te maken met de uitdagingen van exporteren, ontwikkelde de bank ING, samen met Flanders Investment & Trade en Credendo, een speciaal bordspel.

17 oktober: Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede

20,3 procent. Dat is het percentage dat je binnen de Belgische bevolking terugvindt als het gaat om een risico op armoede of sociale uitsluiting. De Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede wilt hier iets aan doen.

Het feelgood-gevoel werkt

Dat we het niet allemaal even goed hebben hier op deze planeet, hoeft geen uitleg. Bij elke hongersnood, epidemie, overstroming of oorlog voelen we die wereldse ongelijkheid. Door een goed doel te steunen kunnen we daar iets aan verhelpen. En gelukkig maar.

Wie zei het beter? Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Met een lief woord kom je ver. Met op je strepen staan ook. In een ideale wereld werken ze elkaar in de hand, en zou het een zekere ying en yangatmosfeer moeten opleveren. Voor de meesten is het helaas eerder een water- en vuursituatie, of zelfs een olie-op-het-vuurkwestie.

‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere aankopen snel genomen’

E-commerce is booming. En hoewel België niet bij de koplopers hoort, willen we onze achterstand uiteraard wel inlopen. Maar hoe doen we dit? Waar zitten dan de drempels? Marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick School verklaart de zeven grootste obstakels voor e-commerce in ons land. “De allergrootste rem op het succes van e-commerce in België is onze mentaliteit.”

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”