5.8 C
Antwerp
10 december 2018

De revival van de cowboy
D
.

Als we dan toch door de koude of regen moeten, dan liefst in stijl. ’s Avonds kunnen we misschien in onze sponsen pyjama onder een dekentje voor de televisie kruipen maar als we buitenkomen, mag het toch iets meer zijn. Ieder seizoen heeft zijn contouren, zijn modeverschijnselen waar we – willen of niet – genoodzaakt zijn om in mee te gaan. 

Modegids
Een voorgeschreven gids bestaat er voor de modewereld niet. Trends flakkeren op en doven uit om opnieuw plaats te maken voor andere trends. Uiteraard kunnen bepaalde facetten onder een andere vorm terugkeren, maar als we de trendwatchers mogen geloven wordt deze winter toch anders, unieker. “Tijdens de komende wintermaanden zien we een echte opmars van fashion en design”. Aan het woord is trendwatcher en -analist Christine Boland. “Deze winter gaan we iedereen omarmen. Dat samengevoel zal het grote thema binnen de mode worden. Iedereen hoort erbij. Nike was daar zowat de voortrekker in.”

Wat te verwachten?
Voor we beginnen met dat ‘omarmen’ weten we als consument toch graag wat we nu precies mogen verwachten naar ontwerpen en kleuren toe. Boland: “Ontwerpen zullen diverse designs meekrijgen. Er zijn uiteraard grote verschillen tussen de catwalk en het straatbeeld, maar we zullen toch een mix te zien krijgen tussen cultuur en outfit. Het zelfverzekerde vrouwbeeld zal heel sterk aanwezig zijn in combinatie met de kracht en de beleving van art deco. Dat zal zich vertalen naar strakke pakken, zachte stoffen en uitgesproken lijnen. Qua kleuren zullen vooral rood, paars en blauw in het oog springen.”

Wennen aan dat paars
Hilde Francq is zaakvoerster en trend- en colorwatcher bij Francq Colors. Ze beaamt dat paars en lila de trendkleuren zullen blijven: “We zitten nog altijd in de ‘gewenningsperiode’ voor paars, maar ontwerpers zullen die kleur blijven gebruiken. Het voelt nieuw en spannend aan”. Qua kleuren zullen we ook veel bruin in de collecties zien en dat in alle mogelijke schakeringen. Francq: “Bruin combineert goed met de nudes die al een aantal seizoenen trendy zijn. De kleur bestaat uit veel verschillende tinten en is daarom makkelijk te combineren met andere kleuren. Vaak kiezen ontwerpers voor een heldere kleur om het mogelijk ouderwetse effect van bruin uit te vlakken. Bijvoorbeeld door te combineren met felblauw, geel, oranje of zelfs wit. Als accent kiezen veel ontwerpers voor zilveren stoffen of glossy finishes, soms zelfs heel plastic-achtig.”

Vrouwelijke elegantie
Francq onderstreept dat de silhouetten binnen de mode over het algemeen vrouwelijker en eleganter worden. Tailles en subtiele decolletés kunnen weer. “Maar wel altijd in combinatie met een zekere lengte. We zien tegenwoordig heel veel midi- en maxijurken. Vrouwen willen gerespecteerd worden en gaan dat ook in hun positionering naar de buitenwereld toe verwerken, misschien wel als gevolg van de #metoo-beweging. Die lengte en volumes zien we duidelijk ook terug in het straatbeeld met de talloze capes en grote sjaals. Dit zijn accessoires die de nadruk leggen op bescherming. Tegenwoordig willen vrouwen zich veilig en comfortabel voelen als ze de straat op komen.”

Converserend decadent
Wie in modebewuste steden loopt, zou ook weleens kunnen schrikken want we krijgen volgens Boland ook een sprong naar ‘converserend decadent’. Barok en fantasie krijgen een opmerkelijke rol. Goud, krullen, hoge hakken in combinatie met mooie dessins. Meerdere dessins kunnen ook makkelijk. “Ik denk aan dierenprints of vierkante motieven. De damesmode laat deze winter toe om je te positioneren met eigentijdse kledij. Opvallen en uit de massa springen kan perfect.”

Verdediging en bescherming
Francq vult aan dat de prints en stoffen ook in het teken van verdediging en bescherming staan. “Dat uit zich in het gebruik van dierenprints en op nagenoeg alle zaken in leder. Ook in jurken, jassen, tops en broeken vindt die trend toepassingen.” Tenslotte is er ook nog de revival van de cowboy. “Cowboy-elementen zijn helemaal terug”, besluit Francq. “Die zijn eigenlijk geïntroduceerd door Raf Simons bij Calvin Klein als een americana-element, maar het zal deze winter in veel collecties terug te vinden zijn.” De winter belooft vestimentair dus alvast een zinnenprikkelende periode te worden. 

Lees meer.

De liefde voor de stad

De stad waar je woont. Natuurlijk is er vaak wat te klagen, denk aan het verkeer, de service in de horeca, of de drukte. Maar de meeste mensen houden van hun stad. Zo ook bekende gezichten Bart Somers, Nigel Williams en Joy Anna Thielemans. Elk in hun eigen stad vinden ze alles wat ze nodig hebben voor een aangenaam leven. Voor de een is dat een openluchtkunstpark, voor de ander een gezellig terras. “Echte rust vind ik door op zondag of na valavond in de lege stad rond te wandelen of te gaan lopen.”

Peter Demuynck: Innovatie zit in onze genen

De concurrentie op het vlak van technologie is bikkelhard. Internationale reuzen lijken het landschap uit te maken. Al zijn onze Belgische bedrijven zeker niet te onderschatten.

De auto denkt met u mee

Moderne auto’s hebben tegenwoordig veel weg van gemotoriseerde computers. Ook op het vlak van comfort- en veiligheidsvoorzieningen draait het nu helemaal om automatische rijsystemen, radarinstallaties en sensoren. Tony Verhelle, hoofdredacteur van De Autogids, lijst de strafste nieuwigheden op.

Investeren in panden allerhande

Een dak boven je hoofd is een van de basisbehoeften van de mens. Een tweede dak kopen voor iemand anders, is dan weer een slimme investering. Opbrengsteigendom levert namelijk een mooie cent op, maar vraagt wel enige overweging.

Regenwater gebruiken, een kleinere rekening later

De droogte voorbij: dat is oktober, de maand waarin de nasleep van de zomer duidelijk wordt. Regenwater hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn. Meer nog: het biedt tal van voordelen.

Doe het met fair. Hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen

Het is je misschien al opgevallen: onze aarde heeft steeds meer haar kuren. Winters worden warmer, zomers schroeiend heet. Oceanen hebben een uitgebreider plastieken rijk dan zeedierenrijk, en tijdens een wandeling door de natuur kwam je ongetwijfeld de nieuwe soort afvalboom en zijn struikvarianten reeds tegen. Milieubehoud staat prominenter dan ooit op de agenda en dat zal ook de gemiddelde consument geweten hebben.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”