12.8 C
Antwerp
13 november 2018

De kracht van een label
D
.

Gecertificeerde labels die garanderen dat een product een duurzame voorgeschiedenis heeft, zijn hot. Bedrijven hebben er dus alle belang bij zulke labels te verkrijgen. Maar: “Het verkrijgen en behouden van een productlabel is zeker geen vrijblijvende zaak.”

Bedrijven willen hun klanten graag overtuigen van hun goede wil. Ze tonen graag aan het brede publiek dat ze bekommerd zijn om het leefmilieu, het klimaat en de voedselketen. Maar helaas gaan mooie beloften er niet langer als zoete koek in bij de moderne, kritische consument. Een slimme manier om een serieus duurzaam imago te verkrijgen, is een productlabel. Uit een internationale studie van november 2014, waarbij 13.000 volwassenen uit 13 industrielanden werden bevraagd, blijkt namelijk dat voor de meerderheid (54%) van de consumenten productlabels het meest geruststellende bewijs zijn dat een bedrijf effectief rekening houdt met het milieu. Andere bewijsmiddelen, zoals land van herkomst (30%), merknaam (24%), aanbeveling door familie en vrienden en de media (17 en 16%) blijken veel minder overtuigend.

Maar goed, tegenwoordig bestaan er tientallen labels, veelal terug te vinden op productverpakkingen en natuurlijk bedrijfswebsites. Op het gebied van duurzaamheid zijn FSC (duurzaam bosbeheer), Passiefhuis (nul-energiewoningen), Energy Star (energiezuinige koelkasten en diepvriezers), Groene Sleutel (milieuvriendelijk toerisme) en Der Blaue Engel (algemeen milieuvriendelijk) enkele bekende voorbeelden. Welke te kiezen? “Een betrouwbaar label is gebaseerd op een reeks criteria die strenger zijn dan de geldende wetgeving, en die controleerbaar zijn”, vertelt Clara Moeremans van het Netwerk Bewust Verbruiken (NBV), een vereniging van consumenten-, milieu- en ontwikkelingsorganisaties die informeert en activeert rond duurzaam verbruiken. Het NBV beheert onder meer de website www.labelinfo.be, die een wegwijs biedt in de huidige wildgroei van productlabels. Moeremans: “Idealiter gebeurt de controle door een onafhankelijke organisatie, die erkend is om specifieke controles uit te voeren. De organisatie die het label beheert, moet ook door en door transparant zijn. Alle informatie over de criteria en de lastenboeken moet openbaar zijn en op een eenvoudige manier kunnen worden opgevraagd.”

Een betrouwbaar label is gebaseerd op criteria die strenger zijn dan de geldende wetgeving

Clara Moeremans

Dat productlabels de laatste jaren gegeerd zijn bij bedrijven, merken ze ook bij de Forest Stewardship Council, dat het bekende FSC-label voor duurzaam geproduceerd hout uitgeeft. “Het aantal bedrijven dat via onze FSC-certificering deel wil gaan uitmaken van de gecontroleerde handelsketen, blijft gestaag stijgen en dit zowel in België, Europa als internationaal”, zegt Bart Holvoet, directeur van FSC Belgium. FSC vierde vorig jaar haar 20ste verjaardag. Vandaag is ruim 180 miljoen hectare bos, een tiende van het commercieel geëxploiteerde bosoppervlak in de wereld, FSC-gecertificeerd. Bijna 30.000 bedrijven zijn via hun FSC-certificaat commercieel actief, waardoor FSC het meest verspreide systeem ter wereld is. Onder de Belgische bevolking is het label ook goed gekend: zo zou 38 procent van de Belgen weten waarvoor FSC staat.

Maar vaak zoeken bedrijven naar meer dan één label. Een voorbeeld van een bedrijf dat met meerdere productlabels kan uitpakken, is de internationale schoonmaakfirma CWS-boco, die in Puurs een grote wasserij voor bedrijfskleding uitbaat. Op haar website pakt het bedrijf trots uit met drie onafhankelijke labels: Certex (voor industriële wasserijen), Der Blaue Engel (algemeen ecologisch) en Oeko-Tex (milieuvriendelijk textiel). De labels dienen niet louter om het milieuvriendelijke imago van CWS-boco op te poetsen. “Als we meedoen aan aanbestedingen en tenders, zijn dit soort labels zelfs een vereiste”, vertelt Sophie De Doncker, marketing assistant bij CWS-boco. “Tegelijk willen we de referentie op de markt zijn. Dankzij deze labels kunnen we ons onderscheiden.” Heeft CWS-boco grote aanpassingen moeten doen om de labels binnen te halen? Volgens De Doncker hebben ze sommige bedrijfsprocessen inderdaad moeten omgooien. “Zo hebben we in de wasserij een volledige scheiding van vuile en schone zijde geïnstalleerd. Tegelijk komt er ook heel wat monitoring bij kijken. Wij moeten bijvoorbeeld de bacteriologische risico’s van het volledige bedrijfsproces in kaart brengen en aantonen dat we deze risico’s kunnen beheersen. Het verkrijgen en behouden van een label is dus zeker geen vrijblijvende zaak.”

tekst Senne Starckx

Lees meer.

Michaël Van Droogenbroeck: ‘Meer financiële basiseducatie graag’

Als je straks met de kinderen aan tafel schuift, breng dan eens je salaris, hypotheeklening of beleggingen ter sprake. Waarom? “Omdat het hen zal helpen om uit te groeien tot financieel geletterde mensen”, zegt VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck.

Het feelgood-gevoel werkt

Dat we het niet allemaal even goed hebben hier op deze planeet, hoeft geen uitleg. Bij elke hongersnood, epidemie, overstroming of oorlog voelen we die wereldse ongelijkheid. Door een goed doel te steunen kunnen we daar iets aan verhelpen. En gelukkig maar.

Er is leven na de 50

Het leven begint bij 40, als we menig koffiemok of grappig bedoelde verjaardagskaart mogen geloven. Maar stopt het dan op je vijftigste of breekt er wel degelijk een nieuwe levensfase aan? We vroegen het aan drie mensen in de categorie 50 tot 65 jaar.

Wim Lybaert: Voor de mooiste moestuin

Het vriest dat het kraakt. Het leven in de moestuin is nu helemaal stilgevallen. Tijd dus om vooruit te kijken en plannen te maken voor het volgende seizoen. Want moestuinieren, daar begin je beter niet onbezonnen aan. Hoe beter je voorbereiding, hoe mooier je moestuin.

Gezonde voeding gaat de strijd aan met diabetes

De ziekte diabetes zit in de lift. Meer en meer mensen lijden eraan en dat zal in de toekomst niet zomaar veranderen. Hoe dit komt? Simpel: we eten te veel suikers en vet en dus krijgen we te kampen met overgewicht. Gezond eten is het devies. Maar hoe doen we dat?

Koen Geens: Justitie in volle evolutie

Vernieuwing in justitie is meer dan nodig. Zowel op het vlak van infrastructuur, rechtspraak en wetgeving, als op het vlak van dossierverwerking en procedures. De sprong naar de 21e eeuw komt voor minister Koen Geens een eeuw te laat.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”