11.5 C
Antwerp
22 september 2018

De grenze(n)loze ondernemer
D
.

De stap naar het buitenland is voor veel ondernemers aanlokkelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Wat met de risico’s, administratieve rompslomp, lokale arbeidscontracten en financiering? Is zo’n buitenlands avontuur dus eigenlijk wel de moeite waard, en waarom dan (niet)?

De wereld wordt dankzij sociale media, de open grenzen en vrijhandelsakkoorden steeds meer een dorp. Dat zou in theorie internationaal ondernemen een stuk gemakkelijker moeten maken. Zo lijkt het ook als we naar de cijfers kijken in ons land. Onze export is goed voor 85 procent van ons BBP, bijna het dubbele van de Eurozone. Met als gevolg dat één op de zes jobs in België afhankelijk is van directe export. Maar los van die correlatie: waarom zou een bedrijf in de eerste plaats zo’n buitenlands avontuur aangaan?

Grosso modo zijn er twee redenen waarom bedrijven voor (een vestiging in) het buitenland kiezen. De eerste is noodzaak: de eigen markt is te klein geworden, de concurrentie te groot of de overcapaciteit te hinderend. “In dat geval moet je het zien als een reactie op omstandigheden, als een verplichte investering dus”, aldus Leo Sleuwaegen, professor emeritus Managerial Economics and Strategy aan KULeuven. “De ‘goede’ strategische reden om in het buitenland te investeren, is om winstgevendheid te verbeteren door schaalvergroting, of om sterker staan op de binnen- of buitenlandse markt.”

Opvallend is dat Belgische bedrijven bij internationaal ondernemen vooral kijken naar de onmiddellijke buurlanden. Ergens is dat logisch: exporteren en ondernemen binnen Europa is de minst moeilijke stap – er is vrij verkeer van goederen, diensten, mensen en kapitaal, de regelgeving is geharmoniseerd en met de euro is er een gedeelde munt. Bovendien biedt de interne Europese markt van meer dan 500 miljoen consumenten heel veel kansen. Het gevolg is wel dat de blik te weinig wordt gericht naar de groeilanden in het Verre Oosten, die nochtans interessante investeringsmarkten zijn: Maleisië, Vietnam, Singapore, India… Sinds kort komen ook Noord-Afrikaanse landen als Egypte en Marokko weer in de kijker, net als Texas en Californië in de Verenigde Staten. “Maar je kunt dat natuurlijk niet allemaal over één kam scheren”, nuanceert Leo Sleuwaegen. “Of een land interessant is, hangt af van sector tot sector, en van onderneming tot onderneming.”

Of een land interessant is, hangt af van sector tot sector, en van onderneming tot onderneming.

— Leo Sleuwaegen

Kansen genoeg dus, zeker gezien de economie weer aantrekt. Maar toch blijft voorzichtigheid geboden. Want een goed idee en buikgevoel volstaan niet om van ondernemen in het buitenland een succes te maken. Er komen heel wat risico’s bij kijken: politiek, commercieel, financieel, administratief, op het vlak van transport en fabricage… Als je in het buitenland investeert door overname, is er bovendien een hoog risico dat de integratie van het overgenomen bedrijf mislukt. Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO): “Iedere ondernemer heeft een buikgevoel, maar dat is niet genoeg om op te bouwen. Wie zijn eerste stappen zet in een nieuwe buitenlandse markt, moet goed op de hoogte zijn van die risico’s. Daarna is het zaak die te beheersen. Voor de meeste risico’s bestaan namelijk aangepaste oplossingen.” Zo kun je je bijvoorbeeld wapenen tegen handels- en economische risico’s door een voorschot of betalingswaarborg via de bank van de koper te vragen, of in het handelscontract een clausule van prijsherziening op te nemen.

De beste raad? Laat je adviseren (zoals eigenlijk met alles het geval is). Zo bestaan er verschillende regionale exportagentschappen – FIT, Awex en BEI – die je informeren over de concrete stappen die je moet nemen in een land. Verder bevorderen grote kredietverzekeraars als Credendo internationale handel door handelskredieten op middellange en lange termijn te verzekeren. Dat wordt sterk aangeraden als bescherming tegen de verschillende krediet- en politieke risico’s die met internationaal ondernemen gepaard gaan – zeker in landen die geen lid zijn van de OESO. “Deze agentschappen hebben ook vaak mensen ter plaatse die kunnen helpen met administratieve procedures”, aldus nog Pieter Timmermans.

Kortom, stap gerust in dat buitenlandse avontuur, maar vul je rugzak met de juiste tools, zorg voor een gedetailleerde kaart die helemaal up-to-date is en neem de beste gids onder de arm.

tekst Hannes Dedeurwaerder

Lees meer.

Business travel plukt de vruchten van de digitalisering

Technologie is niet meer uit ons leven weg te denken. De digitalisering heeft zich sterk gemanifesteerd in alle aspecten van ons leven, niet in het minst in het zakenreizen.

Leon Dhaene: Meewerken aan de uitdagingen van morgen

De leasingsector ondergaat een ingrijpende transformatie om in te spelen op de komende veranderingen in de maatschappij. Een prioriteit voor Leaseurope is dan ook het anticiperen op en meebouwen aan de toekomst van de leasingsector.

Slimmer op de werkvloer staan

Opleidingen en bijscholingen horen tegenwoordig net zo goed bij een job als een bedrijfswagen of evaluaties. Omdat de uitdagingen groter zijn geworden, maar ook omdat de werknemers het zélf verwachten.

Is jouw tijd ook zo kostbaar?

“Ga de markt op.” “Beleg je geld.” Iedere dag hoor je reclame over wat je moet doen opdat je geld meer zou opbrengen dan op een spaarboekje. Maar wie kent eigenlijk genoeg van beleggen? Wie heeft de tijd om alle nodige informatie op te zoeken? En wie durft dan die stap te zetten? Ik niet, hoor ik je denken.

Gezonde voeding gaat de strijd aan met diabetes

De ziekte diabetes zit in de lift. Meer en meer mensen lijden eraan en dat zal in de toekomst niet zomaar veranderen. Hoe dit komt? Simpel: we eten te veel suikers en vet en dus krijgen we te kampen met overgewicht. Gezond eten is het devies. Maar hoe doen we dat?

Alex Van Breedam: ‘Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen’

Steeds kleinere en frequentere leveringen veroorzaken steeds meer maatschappelijke hinder. Het groeiend capaciteitstekort in combinatie met een ongebreidelde versnippering van stromen dreigt een verstikkende cocktail van hinder en congestie te worden. Toch zijn er oplossingen. En Vlaanderen heeft veel troeven in handen om daarin het voortouw te nemen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”