-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

De elektrische motorfiets moet nog uit de startblokken schieten
D
.

Ongeveer elke grote autoconstructeur de naam waardig is bezig met de ontwikkeling van elektrische modellen. Ook bij de motorfietsen beweegt wel een en ander, maar het tempo ligt er op het eerste zicht toch een stuk lager. Al probeert ook de Belgische wetgever de motor een stroomstoot te geven.

De LiveWire 
Op de Consumer Electronics Show in Las Vegas die momenteel loopt, stelde de Amerikaanse motorenfabrikant Harley Davidson zopas zijn eerste elektrische model voor. De LiveWire, zoals hij door het leven gaat, sprint in ongeveer 3,5 seconden naar 100 kilometer per uur en heeft een prijskaartje van zo’n 30.000 dollar meegekregen. Vanaf augustus staat hij bij de dealers. Met een volledig opgeladen batterij raakt de motor net geen 180 kilometer ver, al hangt dat natuurlijk ook van de rijstijl en de wegomstandigheden af. Wie aan elk rood licht als een racepiloot wegsprint, mag daar gerust wat kilometertjes afdoen.

Geïntegreerde gps
De batterijen van de LiveWire kunnen zowel aan een snellaadstation als een normaal stopcontact opgeladen worden. Harley Davidson besteedt ook veel aandacht aan de connectiviteit van zijn nieuweling. De motorrijder kan via een app zijn smartphone met zijn tweewieler verbinden en dan ongeveer alle parameters over zijn brommer uitlezen. Er is ook een geïntegreerde gps voorzien, zodat een gestolen machine makkelijk weer kan opgespoord worden.

Qua rijsensatie hoeft een elektrische motor niet onder te doen voor zijn benzinebroertjes.

‘E’ blijft uit
Nu is Harley Davidson zeker niet de eerste motorfietsenfabrikant die een elektrisch model lanceert, maar echt doorgebroken is de e-bike zeker nog niet. Het lijkt er een beetje op dat de motorwereld een Tesla ontbeert, een fabrikant die zijn concurrenten op sleeptouw kan nemen en een compleet nieuwe markt kan creëren.
Er zijn wel startups die het ijs probeerden te breken, zoals het Italiaanse Energica en het Amerikaanse Zero, maar de aantallen die ze in de Lage Landen weten te verkopen, verbleken bij de klassieke modellen met benzinemotor. Om een idee te geven: in België werden er vorig jaar welgeteld 121 elektrische motorfietsen ingeschreven. Ook gevestigde fabrikanten als Kawasaki of Suzuki zijn eerder terughoudend en doen niet veel meer dan even hun teen in het water steken, met bijvoorbeeld scooters of lichte brommers.

Brullende, dampende motor
Over hoe dat komt, zijn er wel wat theorieën. Een veel gehoorde uitleg is dat motorrijden nu eenmaal emotie is. Het staat, veel meer dan met de auto van punt A naar punt B rijden, synoniem voor vrijheid. En daar hoort een brullende, dampende motor bij. Qua rijsensatie hoeft een elektrische motor echter niet onder te doen voor zijn benzinebroertjes. De meeste e-bikes laten die in een sprintje met gemak achter zich.

Onderhoud zonder gevoel? 
Ook de onderhoudskosten liggen een stuk lager, net zoals dat ook bij elektrische auto’s het geval is. Een elektrische motor heeft bijvoorbeeld geen bougies en luchtfilters nodig. Af en toe wat remolie wisselen, maar meer stelt het onderhoud eigenlijk niet voor. En n
aast het feit dat je het ‘echte’ motorgevoel mist, deelt de elektrische motor trouwens ook wel een ander stevig nadeel met de elektrische auto: de batterijen moeten nog een heel stuk krachtiger worden en meer rijbereik bieden vooraleer ze potentiële kopers van hun range anxiety afhelpen.

Dank u wel, fiscus
Als het zover komt, is de e-motor wel een gedroomd instrument om onze mobiliteitsproblemen mee op te lossen. Hij rijdt schoon, is snel en wendbaar, je vlamt er probleemloos de file mee voorbij en je kan hem bijna voor de deur van je kantoor parkeren. Ook de overheid heeft dat trouwens begrepen, want zij heeft een paar fiscale stimuli klaargestoomd die mensen naar de e-bike moeten lokken. Zo moeten elektrische motards vanaf dit jaar geen jaarlijkse verkeersbelasting meer betalen en ook de BIV (belasting op inverkeerstelling) is opgeheven. Er ligt voor de kopers ook nog altijd een zero emissiepremie van 1.500 euro klaar wanneer ze een elektrische brommer kopen.

Lees meer.

Een middel tot erkenning en integratie

Sporten is voor elk persoon van groot belang. Voor het lichaam, voor de geest én voor de sociale ontwikkeling. Ook voor mensen met een verstandelijke beperkingen. Of misschien wel: juist voor mensen met een verstandelijke beperking.

Een rem op de schermtijd

Tienermeisjes lopen een groter risico op depressies door sociale media en ook het slaappatroon van jongeren wordt door de smartphone verstoord. Dat is de uitkomst van een grote studie onder 11.000 jongeren in Groot-Brittannië. Gelukkig zijn er wel wat manieren om als ouder de schermtijd van kinderen onder controle te houden.

Jan Rachels: Gemoedsrust

Gemoedsrust, is dat niet waar we met zijn allen op zoek naar zijn? Wel, ik heb in elk geval veel rust gevonden bij het opmaken van mijn testament. Oef! Eindelijk heb ik mijn uitstelgedrag overwonnen en mijn gedachten op een rijtje gezet.

Energiezuining huis

Je huis energiezuiniger maken, is altijd een prima idee. Dat is immers niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Het houdt bovendien de warmte een stuk langer in huis, wat je woonst lekker gezellig maakt. Al zijn er nog manieren om wat gezelligheid voor elkaar te krijgen.

Gericht ingericht.
 Het prototype voor een goed interieur

Interieur-enthousiastelingen hebben ongetwijfeld hun jaarlijkse portie design, gemixt met functionaliteit en innovatie alweer binnen. De Biennale Interieur 2018 toonden van 18 tot 22 oktober het strakste van het strakste, het kleurrijkste van het pallet en een algemene vormgeving om U tegen te zeggen. Een huis vol designstukken is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar laat het je vooral niet tegenhouden om je laten inspireren en zelf met een eigenzinnig interieur aan de slag te gaan.

Voor mij een dubbele detox, graag

Ha, de feestdagen: een periode vol familie, vriendschap, liefde en warmte. In een knusse omgeving vertel je over je hoopvolle toekomstplannen, kijk je terug op de levenslessen die je het voorbije jaar hebt geleerd en… prop je je hoegenaamd helemaal vol. En dat propfestijn? Daar deel je ongetwijfeld wel iets van op je sociale media.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”