5.4 C
Antwerp
10 december 2018

De baas moet naar de bak
D
.

Jarenlang was hij een economische wonderboy die van het zwalpende Nissan opnieuw een wereldspeler had gemaakt. Maar vorige week werd Carlos Ghosn, de bestuursvoorzitter van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, gearresteerd en moest hij naar de gevangenis. En hij is lang niet de enige topdirecteur die tijdens de uitoefening van zijn job achter de tralies belandde.

Zware beschuldigingen
Financieel wangedrag, belastingontduiking en oneigenlijk gebruik van bedrijfseigendommen. De beschuldigingen waarmee Carlos Ghosn vorige week in Japan om de oren werd geslagen, zijn niet min. Samen met een collega zou hij een kleine 40 miljoen euro salaris niet hebben aangegeven. En daar kon de Japanse fiscus niet mee lachen. De man is ondertussen trouwens ook ontslagen bij zowel Nissan als Mitsubishi. Alleen bij Renault is Ghosn officieel nog aan de slag, al gaan de meeste waarnemers er van uit dat het een kwestie van tijd is vooraleer hij ook daar de deur gewezen wordt.

Niet de eerste
Ghosn is overigens lang niet de enige of eerste topman van een bedrijf die naar de gevangenis moet. In juni van dit jaar werd bijvoorbeeld ook Rupert Stadler in de boeien geslagen, de ceo van Audi. Hij werd gearresteerd vanwege zijn vermeende betrokkenheid bij het Dieselgate-schandaal, waarbij de software van auto’s werd aangepast zodat het leek alsof ze minder vervuilend waren. Ook het huis van Stadler en een medebestuurder werden i het kader van het onderzoek doorzocht.

Dossier-Westvlees
In eigen land was er in maart van dit jaar het dossier-Westvlees. Daarbij veroordeeld de rechtbank van Ieper Jos Claeys, de CEO van het Stadense vleesverwerkend bedrijf Westvlees tot drie maanden cel en 36.000 euro boete. De reden? Bij verschillende arbeidsongevallen in het bedrijf verloren drie werknemers telkens twee vingers.

In de Verenigde Staten is het aantal CEO’s dat achter de tralies belandde al lang niet meer op een hand te tellen.

Enron-schandaal
In de Verenigde Staten is het aantal CEO’s dat achter de tralies belandde al lang niet meer op de vingers van een hand te tellen. Een notoir voorbeeld is het Enron-schandaal dat in 2001 losbarstte. Enron was een Texaans energiebedrijf dat door een “creatieve boekhouding” erin geslaagd was om miljarden dollars aan verliezen te maskeren. Nadat het aandeel crashte begonnen boze aandeelhouders het bedrijf met rechtszaken te bestoken. CEO Jeffrey Skilling werd tot 24 jaar en vier maanden cel veroordeeld, wat in beroep werd verminderd tot 14 jaar. Oprichter Kenneth Lay keek aan tegen een maximumstraf van 45 jaar, maar kreeg een dodelijke hartaanval voor het proces werd beëindigd.

Beruchte boef
Maar een van de strafste CEO’s/boeven is ongetwijfeld de legendarische Bernie Madoff, de oprichter van het investeringsfonds Madoff Investment Securities. Hij werd in 2008 gearresteerd omdat hij zijn klanten via een piramidespel-achtig bedrog voor liefst 65 miljard dollar had opgelicht. Uit het onderzoek bleek dat hij daarmee al in het begin van de jaren 80 mee was begonnen. Onder zijn duizenden slachtoffers zaten onder meer grote internationale banken en pensioenfondsen, maar ook bijvoorbeeld filmregisseur Steven Spielberg. Madoff werd in 2009 veroordeeld tot 150 jaar gevangenisstraf.

 

Lees meer.

Betere keuzes maken doe je met ‘nudging’

Hoe serieus nemen we onze voornemens eigenlijk nog? We maken ze in ons hoofd, en soms zeggen we ze eens luidop. Dan voelen we ons gedurende een korte periode gedwongen ze te verwezenlijken –anders is het ook maar wat gênant –, maar in de meeste gevallen verdwijnen ze weer als sneeuw voor de zon. Maar hoe stel je jezelf dan wel in staat om effectieve veranderingen door te voeren?

Shaken, not stirred

Met een gewone pint uit het flesje kom je goed weg bij de vrienden, maar als het écht feest is, mag het ietsje meer zijn. Cocktails staan al langer op het menu, maar de hype is de laatste jaren toch echt uit zijn voegen gebarsten.

Samenwerking is de sleutel tot logistieke optimalisatie

Files, complexe regelgeving en e-commerce: uitdagingen genoeg voor de logistieke sector. Een product van A naar B vervoeren klinkt simpeler dan het lijkt. Tegen welke logistieke problemen lopen bedrijven en organisaties aan en wat valt daaraan te doen. We legden het voor aan drie experts.

Nooit alleen met de stem van Julie Van den Steen

Julie Van den Steen – ‘die van Peter Van de Veire ’s morgens’ – mag dan al vier jaar ‘sidekicken’ op MNM, haar studiejaren liggen allesbehalve in een ver verleden. Net 26 geworden heeft ze altijd al geweten wat ze wou en in de nabije toekomst (lees: na het lezen van dit stuk) is ze ook jouw blokadviseur.

Van paardenkracht naar kilowatt

Volgens specialisten loopt het gebruik van fossiele brandstoffen als aandrijfmiddel voor onze voertuigen stilaan ten einde. De elektrische auto is het bekendste alternatief, maar er zijn er nog een boel meer.

Streaming gaat nooit meer weg

Op donderdagavond gezellig met de hele familie op de bank naar Dallas kijken? Zo was het in de jaren 80, maar die tijden zijn reeds lang vervlogen. Tegenwoordig kijk je simpelweg naar wat je wil, wanneer je wil.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”