-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

Danielle Jacobs: ‘Het imago van IT’ers is nog zwaar voor verbetering vatbaar’
D
.

Al meer dan twee decennia is Danielle Jacobs een vaste waarde in de Belgische ICT. Als directeur van Beltug (de Belgische vereniging van ICT-beslissers) kent ze het wereldje door en door en weet ze waar ICT-managers én -gebruikers van wakker liggen. Hoog tijd dus voor een babbel met de dame die dit jaar door het vakblad Computable tot IT Person of the Year werd verkozen.

Dat Danielle Jacobs goed weet wat de ICT-wereld bezighoudt, heeft niks met buikgevoel of intuïtie te maken. Beltug doet immers elk jaar een ‘prioriteitsonderzoek’ bij haar 1.600 leden. En daar komen soms opmerkelijke resultaten naar boven.

Wat zijn de zaken waar ICT-beslissers van wakker liggen?
“Het is duidelijk dat cyberveiligheid zeker een hot topic is tegenwoordig. Over de hele top 10 van het onderzoek zijn er 6 onderwerpen die met cyberveiligheid gelinkt zijn. Privacy en de GDPR hangen daar nauw mee samen. Ook al omdat er, zelfs nu de GDPR ingevoerd is, nog veel onduidelijkheden en vragen zijn.” 

FokusIT_Online-008

Bijvoorbeeld?
“Een heel concreet voorbeeld waar veel bedrijven mee zitten: welke afspraken moeten gemaakt worden met sociale secretariaten en met het personeel over privacy en hun gegevens? Daar bestaat nog geen guidance over van de Gegevenbeschermingsautoriteit. Dat is een blinde vlek en roept dus heel veel vragen op. Maar goed: wetgeving omzetten in concrete IT-processen is zelden gemakkelijk.” 

Is er nu een sense of urgency ontstaan rond veiligheid die er vroeger minder was?
“Met Beltug pleiten we al langer voor die sense of urgency én voor het besef dat in security de mens de zwakste schakel is. Het is pas de laatste jaren dat dat echt doordringt. En gelukkig maar, want alles draait tegenwoordig op IT. Vroeger was IT gewoon een ondersteuning van de business, tegenwoordig raakt het alle geledingen van de business.”

Maar de absolute nummer 1 in het lijstje is IT-architectuur en, bij uitbreiding, de cloud.
“Ik had niet verwacht dat zo’n niet-sexy onderwerp zo goed zou scoren (lacht). Maar het springt er inderdaad helemaal bovenuit en dat bij ongeveer alle ondervraagden. We zien ook dat steeds meer bedrijven een cloud first-strategie hanteren. Cloud is het nieuwe normaal geworden. Ik zie dat bij Beltug ook: wij hebben quasi geen eigen infrastructuur meer. Waar men zich soms wel in vergist is de prijs. Je weet op voorhand perfect wat je gaat betalen, maar dat wil de facto niet zeggen dat het goedkoper is. Maar het brengt natuurlijk wel veel andere voordelen mee. Dat je minder gespecialiseerd personeel in dienst moet nemen dat heel moeilijk te vinden is, bijvoorbeeld.” 

Pas de laatste jaren dringt door dat de mens de zwakke schakel is in security.

Zijn er nog zaken die men liever uit de cloud houdt?
“Dat hangt af van bedrijf tot bedrijf. Vaak zien we dat de basistoepassingen (e-mail, CRM…) snel naar de cloud verhuisd worden, maar dat men sommige bedrijfskritische applicaties, waar bijvoorbeeld bedrijfsgeheimen of research mee verwerkt worden, toch liever in huis houdt. Cloud heeft ook nieuwe uitdagingen meegebracht: vendor lock-in bijvoorbeeld, het feit dat je ‘gevangen’ zit bij je leverancier. En als die besluit om de prijs plots met 20 procent op te trekken, dat je daar niet geweldig veel aan kunt doen. Bovendien: van leverancier veranderen en je eigen data terughalen kost vaak veel tijd en dus geld.”

‘Data Governance’ en ‘data quality’ scoorden ook hoog in de prioriteitenlijst.
“Ja, klopt. Dat getuigt van het besef dat de kwaliteit van de data primordiaal is. De voorbereiding van de GDPR heeft bedrijven meer dan voordien doen stilstaan bij de manier waarop ze met data omgaan. En voor big data en artificiële intelligentie is de juistheid van de data een basisvereiste.”

Ja, hoe zit het met AI?
“Je ziet dat het steeds meer gangbaar wordt. Softwarerobots bij banken bijvoorbeeld die je helpen om een rekening af te sluiten. Dat zijn constant tien dezelfde stappen die voor elke cliënt herhaald moeten worden, je kunt dat makkelijk in een script gieten. In alle sectoren worden de mogelijkheden geëvalueerd. De vier grote consultants bijvoorbeeld: hun adviezen zijn heel vaak gebaseerd op bestaande rapporten en data. Dat is een kolfje naar de hand van AI. Op juridisch vlak beweegt er ook een en ander, in de grote advocatenkantoren bijvoorbeeld. Maar soms kom je het ook op onverwachte plaatsen tegen: bij Jan De Nul bijvoorbeeld. Die hebben een systeem waarbij de gsm’s voor hun internationale werknemers automatisch ingesteld en klaargemaakt worden. Daar zit een klein Belgisch bedrijfje achter: Mobco.” 

En blockchain?
“Die toepassingen zijn minder voor de hand liggend en minder breed dan AI, denk ik. Bij blockchain wordt de rol van een tussenpersoon vervangen door een vergaande samenwerking tussen verschillende partijen. Er zijn zeker bedrijven die er al mee aan de slag gaan, maar er zijn er nog meer die vooral willen leren waarover het gaat en welke toepassingen er zijn.”

IT is veel meer ‘people’-gericht dan mensen denken.

U gaf zelf al aan: het vinden van geschikt IT-personeel is bijzonder lastig tegenwoordig.
“Ja, absoluut, dat is een serieus probleem. Het is een buyers market momenteel: IT’ers hebben de bedrijven maar voor het uitkiezen, dus die moeten alles uit de kast halen om hen over de streep te trekken. Daarom dat bijvoorbeeld employer branding in de sector almaar belangrijker wordt.”

Moeten we ons onderwijs niet op die realiteit afstemmen? En pakweg een uurtje coderen invoeren in het middelbaar?
“Misschien wel, maar ik denk dat het probleem nog dieper zit. Het imago van IT’ers is nog heel erg voor verbetering vatbaar, denk ik. Voor te veel mensen is de IT’er nog de nerd van het bedrijf die licht contactgestoord is en de hele tijd achter zijn pc zit te tokkelen. Dat is het dus niét. Er zijn ook nog veel te weinig meisjes en vrouwen in de IT. Het betert wel, maar we zijn er nog niet. Terwijl meisjes echt wel hun mannetje kunnen staan in die wereld. Ik zit bijvoorbeeld in de jury van de She Goes ICT-Award: ik zie daar elk jaar power girls voorbijkomen, echt fantastisch. En die zijn totaal niet technisch bezig, maar doen bijvoorbeeld veel aan high level project management of iets dergelijks. IT is veel meer people-gericht dan veel mensen nog denken.” 

SMART FACT

“Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik iets heel generalistisch studeren, om dan een job te doen waar ik mij met heel veel verschillende zaken kan bezighouden en veel verschillende mensen kan ontmoeten. Maar zo’n job heb ik nu ook, dus ik ben heel tevreden (lacht).” 

Lees meer.

Made in Antwerp

Coole producten of innoverende gadgets, die komen als je ’t aan de doorsnee Antwerpenaar vraagt vooral uit New York of Londen. Maar ook in onze eigen provincie wonen creatievelingen die voor wereldprimeurs zorgen. En nee, dan hebben we het niet alleen over chocolade of bier. Check zelf maar.

Een toppositie in de zoekresultaten

Een goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

Er is leven na de 50

Het leven begint bij 40, als we menig koffiemok of grappig bedoelde verjaardagskaart mogen geloven. Maar stopt het dan op je vijftigste of breekt er wel degelijk een nieuwe levensfase aan? We vroegen het aan drie mensen in de categorie 50 tot 65 jaar.

Sandra Bekkari: ‘Gezond koken in no time’

Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze ‘het karakter niet hebben’ om gezond te koken en te leven. Wat ze ervaren, is echter helemaal geen zwakte of gebrek aan doorzettingsvermogen. Het is simpelweg een trucje van hun brein. 

Waarom ondernemers zot zijn van Antwerpen

Elk jaar stampen zo’n 10.000 Antwerpenaren een eigen zaak uit de grond. Daarmee is de provincie koploper van Vlaanderen. Maar waarom is Antwerpen zo’n uitstekende plek om te ondernemen?

Ondernemen in het buitenland: fiscale en juridische aandachtspunten

Bij internationaal ondernemen komt heel wat kijken, op heel wat vlakken. Vooral fiscaal en juridisch gezien zitten er verschillende (complexe) addertjes onder het gras. Een goede voorbereiding, accurate opvolging en deskundige (lokale) begeleiding zijn geen overbodige luxe.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”