15.5 C
Antwerp
18 september 2018

Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia
C
.

Bedrijven hebben het milieu en duurzaamheid steeds hoger op de agenda staan. En dat moet ook, willen we onze planeet leefbaar houden voor ons en de volgende generaties. Maar een duurzaam bedrijf creëren, hoe doe je dat?

Bedrijfsvoering

De milieu-impact van je bedrijf minimaliseren doe je uiteraard eerst en vooral door je bedrijfsvoering aan te passen. Denk daarbij aan de kwaliteit van materialen, materiaalhergebruik, waterbeheer, het gebruik van hernieuwbare energie en CO2-management. 

Door al deze factoren samen te meten, te optimaliseren en verder op te volgen, zorg je ervoor dat de impact die je als producerend bedrijf sowieso hebt, wel zo laag mogelijk blijft. Niet-voedingsgoederen kunnen daarenboven aanspraak maken op het internationaal erkende Cradle to Cradle-label, dat door externe en onafhankelijke experts wordt toegekend.

Brabantia is zo begonnen met één C2C-gecertificeerd product, maar heeft er op dit moment meer dan 100 in haar portfolio. Het doel is om op termijn 100% recycling van alle producten te kunnen realiseren.

Initiatieven steunen

Naast je eigen bedrijfsvoering te ‘vergroenen’, kun je ook andere initiatieven steunen die zich actief inzetten voor het milieu. Zo boost je je imago en help je mee aan een mooiere en schonere planeet.

Belangrijk bij het kiezen van een partnership is dat het initiatief bij jouw bedrijfswaarden past. Hoe logischer het verhaal, hoe geloofwaardiger je imago en hoe meer de consument ook geneigd is om jouw producten aan te schaffen. Als lokale kmo kun je gemakkelijk een lokaal initiatief steunen, als internationaal bedrijf kun je bijvoorbeeld ook gaan kijken naar internationale milieu-organisaties.

Voor een schonere planeet

In 2015 heeft Brabantia bijvoorbeeld een samenwerking op poten gezet met WeForest, als onderdeel van hun Love Nature-campagne. Daarbij wordt er voor elke verkochte Brabantia-droogmolen een boom geplant in de great green wall area in Afrika. Met een beetje fantasie lijkt een droogmolen met (groene) sokken op een ‘droogboom’. WeForest strijdt tegen de steeds verder oprukkende woestijn en wil daarmee ook het CO2-gehalte in de lucht verminderen. Inmiddels staat de teller op 700.000 en Brabantia ambieert om dit jaar de miljoenste boom te kunnen laten planten.

Dit soort samenwerkingen blijken dus een groot succes. Daarom heeft Brabantia vorig jaar een partnership opgezet met The Ocean Cleanup, een organisatie die de zeeën en oceanen probeert te verlossen van al het afval dat erin ronddrijft. Bij elke verkochte newIcon pedaalemmer – mét Cradle to Cradle-label – doneert Brabantia aan The Ocean Cleanup. Weg met je huishoudafval en weg met het afval in de oceanen. 

 


 

Lees meer.

In de bres voor goeie ideeën

0,40 euro. Zoveel investeerde de gemiddelde Belg in 2014 in crowdfunding. Weinig, als je het naast de cijfers van pakweg Groot-Brittannië en Nederland legt, waar inwoners respectievelijk 29,5 en 3,7 euro vijl hadden. Wat moet je weten als je er zelf mee wilt beginnen?

Vergeet je tandenborstel niet!

De wereld rondtrekken met je hele hebben en houden. Zorg voor een goede start en wees voorbereid op tegenslagen.

Sven Mary: Op weg naar het juridische noorden

Justitie staat onder druk. (Inter)nationale politieke wijzigingen zorgen ervoor dat we ons dringend terug op het juiste pad moeten begeven. Advocaat Sven Mary trekt mee aan de alarmbel.

Met duurzaam hrm strategische doelstellingen behalen

Bedrijven die op een geloofwaardige manier maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, moeten een duurzaam personeelsbeleid voeren. Jarenlang werd de People-component binnen het MVO-verhaal verwaarloosd. Vandaag wint duurzaam hrm terrein op strategisch hrm en daar zijn enkele goede redenen voor.

5 redenen om vandaag te investeren in Brussel

Sinds enkele jaren zijn de spaarrentes in vrije val. Experts zijn het er alvast roerend over eens: investeren in vastgoed is op vandaag nog steeds de beste keuze. En waarom niet in Brussel?

Lean management en de invloed van je werkplek op je productiviteit

De alom gekende lean filosofie toepassen op de werkvloer en er zo voor te zorgen dat medewerkers gelukkiger en dus productiever worden. Of hoe een aangename werkplek wel degelijk een invloed heeft op de productiviteit.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”