12.8 C
Antwerp
13 november 2018

Carl Veys: Mobiliteit op maat lost fileleed op
C
.

©Carl Veys

De bedrijfswagen. Voor diegenen die erover beschikken, is het een erg gewaardeerd transportmiddel als onderdeel van hun loonpakket, voor anderen de oorzaak van alle verkeersellende. Maar het hoeft niet zo zwart-wit te zijn. De oplossing volgens mij? Een écht mobiliteitsbudget.

Het is maandagnamiddag. Ik ben onderweg naar een meeting in onze hoofdstad en schuif traag vooruit in de gebruikelijke accordeonfile. Vakantie- en stakingsdagen zijn een aangename verademing voor onze gesatureerde wegen. Wie zich richting Brussel of Antwerpen moet verplaatsen, kan maar beter over een goede portie geduld beschikken. Ze prijken jammer genoeg allebei in de Europese top 5 van steden met de hoogste filedruk. Hoe is het zo ver kunnen komen?

Sommige kwatongen beweren dat alle schuld bij de bedrijfswagen ligt en zweren erbij dat deze moet worden afgeschaft. Maar hoe zullen alle werknemers zich dan naar hun werk verplaatsen zonder hun vertrouwde company car? Uit onderzoek blijkt dat een overgrote meerderheid dit met een – evengoed vervuilende – privéwagen zal doen.

Wat dan te zeggen over het recente initiatief van onze beleidsvoerders om de mogelijkheid te creëren de bedrijfswagen om te ruilen voor nettoloon, de ‘cash for car’? Ook dit zal de files niet korter maken. Slechts 5 procent blijkt bereid om zijn auto in te leveren en zich op een alternatieve manier naar zijn werk te begeven.

Is kiezen voor een status quo en het behoud van het systeem van de bedrijfswagen dan niet het eenvoudigst? Misschien wel, maar dan wordt niet tegemoetgekomen aan alle frustraties die hierrond circuleren.

Een gebruiks-vriendelijke toepassing van het mobiliteitsbudget is een nieuwe opportuniteit voor alle spelers in de fleet- en leasingmarkt.

Wat is dan wél de beste oplossing? Samen met TRAXIO geloof ik in ieder geval voor de volle 100 procent in een écht mobiliteitsbudget, dat de vrije keuze laat aan de titularis om zijn professionele mobiliteitsbehoeften in te vullen zoals hij het wil. De werknemer krijgt maandelijks een bedrag toegewezen dat hij zelf kan uitgeven naar eigen goeddunken. Wil hij zijn mobiliteitsbudget volledig spenderen aan een bedrijfswagen, dan is dat zijn goed recht. Maar hij kan evengoed kiezen voor een kleinere auto en het resterende bedrag gebruiken voor andere mobiliteitsdiensten zoals het openbaar vervoer, de parking, de deelfiets… Of de auto zelfs helemaal links laten liggen.

Voor de werkgever brengt de overstap van een bedrijfswagen naar het mobiliteitsbudget geen kostenverhoging met zich mee. Extra administratieve last kan vermeden worden door het vrij te besteden saldo op een mobiliteitskaart onder te brengen, makkelijk te beheren voor alle partijen.

Bovendien heeft het échte mobiliteitsbudget een ander groot voordeel. Het heeft een sturend effect op de mobiliteit. De gebruikers blijken vaak te zullen kiezen voor iets kleinere – en dus milieuvriendelijkere – voertuigen en ook vaker te opteren voor multimodaliteit. Gevolg: minder files én een bonus voor het milieu.

Last but not least: een gebruiksvriendelijke toepassing van het mobiliteitsbudget in de praktijk is een nieuwe opportuniteit voor alle spelers in de fleet- en leasingmarkt. Waar wachten we nog op?

Lees meer.

Op weg naar schoner én flexibeler wagenpark

Eén op de tien auto’s in ons land is een bedrijfswagen. En dat heeft uiteraard zijn gevolgen voor het milieu. Gelukkig zetten sommige bedrijven en leasemaatschappijen heel bewust in op propere mobiliteit. En nee, daar is niet altijd een auto voor nodig.

Peter Demuynck: Innovatie zit in onze genen

De concurrentie op het vlak van technologie is bikkelhard. Internationale reuzen lijken het landschap uit te maken. Al zijn onze Belgische bedrijven zeker niet te onderschatten.

Attitude verbouwen voor een moderne stad

Vlaams bouwmeester Leo Van Broeck had het over het versterken van de stads- en dorpskernen en over hoe woningen in verkavelingen gemakkelijk een tienvoud aan oppervlakte innemen in vergelijking met een gemiddelde stadwoning. Een bezorgde Vlaming reageerde hierop dat we toch niet allemaal in appartementen kunnen gaan wonen, men heeft graag wat groen en een tuintje rondom hun (t)huis. Voor ons kwam het een beetje als een donderslag bij heldere hemel, maar het bevestigt het gevoel waar we al even mee zitten.. . De Vlaming moet dringend zijn attitude (ver)bouwen.

Hendrik Moeremans: Stadsgroen gezocht

De stad van morgen heeft ruimte voor groen. Ruimte voor water en natuur, dicht bij haar inwoners. Over welke groene oases beschikken de Antwerpse steden vandaag al? En wat zijn de plannen om het allemaal nog beter te maken in de toekomst?

Nooit alleen met de stem van Julie Van den Steen

Julie Van den Steen – ‘die van Peter Van de Veire ’s morgens’ – mag dan al vier jaar ‘sidekicken’ op MNM, haar studiejaren liggen allesbehalve in een ver verleden. Net 26 geworden heeft ze altijd al geweten wat ze wou en in de nabije toekomst (lees: na het lezen van dit stuk) is ze ook jouw blokadviseur.

Pieter Timmermans: Het belang van vrijhandel voor onze welvaart

De Belgische economie is zeer afhankelijk van vlotte handelsstromen en internationale investeringen. 1 job op 6 in ons land hangt af van de Europese export naar de rest van de wereld. Daarom kunnen we het belang van vrijhandel enkel maar benadrukken.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”